Annons

Kamera, objektiv för att få fram färger utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Shabbadang

Aktiv medlem
o då är det här med raw osv också overkill (och då är han iofs helt körd med att få dom bilderna han vill ha).
Nja, det är väl att ta i. Du kan ju töja lite lagom på en jpeg också om det skulle behövas. Huvudsaken är att du ligger i närheten av önskat resultat, så kan ju finjustera även en jpeg.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Berätta i så fall gärna hur man gör eller var man kan läsa sig till det.
Lite sök efter ColorChecker Passport på youtube gav:

http://www.youtube.com/watch?v=_m44L8o2Fwk


Sedan behöver TS en kalibrerad skärm
För att kalibrera behöver han någon form av kalibreringsutrustning. En enkel billigare variant är ColorMunki Photo. Den säljs i kombination med ColorChecker Passport för ungefär 5000 kr. vilket borde det ligga inom rimlig prisnivå med tanke på att TS funderade på att byta kamera för att få bättre resultat.

Även skrivare och projektorer kan kalibreras med ColorMunki Photo, men om TS tycker det är jobbigt kan han istället ladda ned färgprofiler för det fotopapper och skrivare som används från fotopapperstillverkaren, så borde det bli någerlunda rätt. Som nybörjare kan det eventuellt vara enklare att överlåta utskrifterna till ett lab.

Lite ytterligare sökning på youtube efter ColorMunki Photo gav:
http://www.youtube.com/watch?v=EkwNxynhvjU
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du menar inte allvar att man ska fota med colorchecker varje gång man fotograferar nåt för nöjes skull? Bara för att få färgerna rätt.
De som använder så t här är personer som vill återge den äkta färgen man fotograferar, inte för den vanliga fotografen. Tror de flesta yrkesfotografer heller inte brukar ta fram dessa grejer utom där belysningen är knepig och vitbalansering är svårt.



/Stefan
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nja, det är väl att ta i. Du kan ju töja lite lagom på en jpeg också om det skulle behövas. Huvudsaken är att du ligger i närheten av önskat resultat, så kan ju finjustera även en jpeg.
Kan så vara, men du får mycket mera slarvmarginal om du fotograferat i RAW. Så fort vi börjar pilla på JPEG bilder får vi mer kvalitetsförluster. Som jag ser det finns det ingen anledning att inte använda RAW om man är amatör om kameran medger detta. JPEG är för proffs när de behöver så snabb hanteringsprocess som möjligt.

Dessutom skulle jag säga att arbetet i Lightroom är en del av bildskapandet, precis som slabbet i mörkrummet var en del av bildskapandet på den analoga fotografins tid. Att sitta och mixtra med sina bilder och se hur de kan förändras och göras bättre är ett bra sätt att utvecklas som fotograf.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Sen finns det en mycket viktig faktor som inte har ett dugg med utrustningen att göra.

Vad är det för ljus på platsen vid fototillfället?
Där kommer en hel skola för sig.
Strålande sol är sällan det bästa ljuset.
De landskapsbilder jag gillar bäst tar jag i gryning/skymning eller natt.
Därmed inte sagt att det är sånt som funkar för dig.

Så mitt tips är att du går till biblioteket och läser sånt som finns där, går en fotokurs och/eller hittar likasinnade i en fotoklubb.

Och
ut och praktisera allt du lär dig.
Var ihärdig så kommer både frågorna och med tiden också svaren.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Rommel;1918895 Tror de flesta yrkesfotografer heller inte brukar ta fram dessa grejer utom där belysningen är knepig och vitbalansering är svårt. /Stefan[/QUOTE sa:
Men jag förmodar att det är sådana knepiga situationer vi talar om, annars hade förmodligen autovitbalans fixat det någerlunda rätt. Jag plockar inte heller fram sådant varje tillfälle men när det är viktigt att färger blir rätt är det ett bra verktyg.

Sedan kan man ju ställa frågan om det är rätt färg man vill ha. Tar man bilder för nöjesskull vill man väl oftast ha de färger som ger den känsla som fanns när bilden togs, och det är inte säkert att det är samma färger som de korrekt återgivna
 

Shabbadang

Aktiv medlem
Kan så vara, men du får mycket mera slarvmarginal om du fotograferat i RAW. Så fort vi börjar pilla på JPEG bilder får vi mer kvalitetsförluster. Som jag ser det finns det ingen anledning att inte använda RAW om man är amatör om kameran medger detta. JPEG är för proffs när de behöver så snabb hanteringsprocess som möjligt.

Dessutom skulle jag säga att arbetet i Lightroom är en del av bildskapandet, precis som slabbet i mörkrummet var en del av bildskapandet på den analoga fotografins tid. Att sitta och mixtra med sina bilder och se hur de kan förändras och göras bättre är ett bra sätt att utvecklas som fotograf.
En redigeringsvända i en jpeg som du spar i hög kvalitet ger ingen synbar kvalitetsförlust, om du skruvar måttligt på bilden. Och själva vitsen med att lära sig fota ordentligt är ju att redigeringsbehovet blir minimalt. Jag håller med om att Lightroom, ACDSee eller liknande program, som katalogiserar och redigerar bilder, är nödvändigt för att ge den sista touchen på en bild. Men att börja mecka med råformat som nybörjare tycker jag är definitivt overkill. Bättre att lägga den tiden på att förstå kameran.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Om vi hela tiden enbart ger nybörjare nybörjartips kommer de att förbli nybörjare. Att sätta upp en kalibrerad process är inget som är oöverstigligt svårt att göra, men typiskt något som man helt enkelt inte tänker på om man inte vet att det kan göras.
Och om man snackar ett språk som är rena grekiskan så hjälper det inte ett dugg.
Ska man ge såna tips bör man nog aven med göra en guide på hur man gör det.
Jag kanske missade det, men står det att han använde lightroom ?


jag tycker många talar om att RAW skulle vara en tidsödande och svår sak att arbeta med.
jag anser att det är både enklare och går snabbare, Sen har du ju så mycket större möjlighet att ändra saker som inte går ändra i en jpg.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Och om man snackar ett språk som är rena grekiskan så hjälper det inte ett dugg.
Ska man ge såna tips bör man nog aven med göra en guide på hur man gör det.
Jag kanske missade det, men står det att han använde lightroom ?


jag tycker många talar om att RAW skulle vara en tidsödande och svår sak att arbeta med.
jag anser att det är både enklare och går snabbare, Sen har du ju så mycket större möjlighet att ändra saker som inte går ändra i en jpg.
Kan vi inte vara överens om en sak här en gång för alla. RAW är inte ett snabbare bildflöde än JPEG. Men för oss som är intresserade behöver det inte uppfattas som särskilt tidskrävande eftersom vi vill ha vissa resultat med våra bilder som enklast uppnås med RAW-filer. Men det säger ju sig självt att JPEG för den måttligt intresserade är snabbare och enklare för de ställer inte samma krav på bilderna som många av oss andra gör, plus att det är mindre bildfiler som processas snabbare.

Finns många som springer omkring med instegs systemkameros som endast redigerar i Picasa och har noll intresse för RAW-fotografering. Tror liksom inte de riktigt tar till sig råd om att börja fota i RAW. De vill ha skapliga bilder direkt ur kameran och sen kanske höja kontrast, mättnad o skärpa i vilket program som helst som fixar de åtgärderna. Jag har köpt två instegs systemkameror till mina döttrar och att börja prata om RAW med dem är ju dödfött. De vill bara kunna ta sjyssta bilder och på just den nivån är det många som befinner sig. Jag fotade själv JPEG i flera år trots att jag hade en bra kamera (EOS 1D Mark III) och det gick snabbare att hantera filerna på den tiden. Men idag känns det givetvis otänkbart, men min tid vid datorn och efterredigeringen är också längre.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En redigeringsvända i en jpeg som du spar i hög kvalitet ger ingen synbar kvalitetsförlust, om du skruvar måttligt på bilden. Och själva vitsen med att lära sig fota ordentligt är ju att redigeringsbehovet blir minimalt. Jag håller med om att Lightroom, ACDSee eller liknande program, som katalogiserar och redigerar bilder, är nödvändigt för att ge den sista touchen på en bild. Men att börja mecka med råformat som nybörjare tycker jag är definitivt overkill. Bättre att lägga den tiden på att förstå kameran.
Jo, men exponerar man rätt blir det inte mycket meck vare sig man använder RAW eller JPEG. Varför avhända sig möjligheten att göra större korrigeringar de gånger man misslyckats och det inte längre räcker att skruva "måttligt"

Att lära sig fota ordentligt handlar ju dessutom inte bara om kameran och dess funktioner som bländare tid och avstånd, utan om att få rätt beskärning, om bilden är bäst i färg eller svartvitt,... Att experimentera lite med sina bilder i Lightroom skadar inte. Dessutom är redigeringsarbetet ett bra tillfälle att begrunda hur man skulle ha gjort för att göra bilden ännu bättre, att jämföra olika bilder av samma motiv och lura ut vilka som är bäst, och varför.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jo, men exponerar man rätt blir det inte mycket meck vare sig man använder RAW eller JPEG. Varför avhända sig möjligheten att göra större korrigeringar de gånger man misslyckats och det inte längre räcker att skruva "måttligt"

Att lära sig fota ordentligt handlar ju dessutom inte bara om kameran och dess funktioner som bländare tid och avstånd, utan om att få rätt beskärning, om bilden är bäst i färg eller svartvitt,... Att experimentera lite med sina bilder i Lightroom skadar inte. Dessutom är redigeringsarbetet ett bra tillfälle att begrunda hur man skulle ha gjort för att göra bilden ännu bättre, att jämföra olika bilder av samma motiv och lura ut vilka som är bäst, och varför.
Håller med men det förutsatt att intresset finns. kan säga att det är inte lätt att förklara begreppet RAW för den som inte är intresserad. Går liksom inte
 

hbengtsson

Aktiv medlem
..har svårt att få fram färgerna på kortet.
Ex var vi i Thailand och vattnet ser kallt och mörkt ut istället för turkost.
Själva vattnet är ju i sig ganska färglöst. Det är klarheten, färgen på botten och inte minst ljuset som ger det där magiska intrycket. Även om våra ögon uppfattar det så kan vara svårt för sensorn att plocka upp beroende på hur ljuset faller och var du står.

För att få de där klatshiga resemagasinsbilderna och du inte stått rätt till med kameran så får du helt enkelt dra i färgerna i efterhand. Använd ett bildbehandlingsprogram och ta fram mättnadsverktyget. Välj området blått och dra rejält i mättnadsreglaget åt höger samt nyansen åt vänster… balansera av tills du får den effekt du söker. Du kan även testa med Cyan

Och som tidigare nämnts bör du ju säkerställa att exponeringen är OK så färgerna hittar fram. Lightroom 4 är enkelt, förhållandevis billigt och funkar bra även med jpg. Börja där.
 
ANNONS