Annons

Samma färgbalans - 2 kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D 600 och en D 7000. Jag fotograferar ofta med båda två till samma uppdrag. Men jag är rätt ny med min 600, så efter mina jobb, kan jag se att färgbalansen i de två kamerorna skiljer sig åt.

Finns det ett "enkelt" sätt att få samma färgbalans i kamerorna? Hur gör jag justeringen i så fall enklast på var och en av kamerorna? Eller är det bara enklast att göra det i redigeringen?

Info. Min 600 tar mer "grå", "matta" bilder, medan 7000 har mycket mer "power" och "färg" i bilderna.
(givetvis fotograferar 600 klart bäst ;o) )

Hoppas någon har några bra tips till mig. Tack.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Fotar du i RAW eller Jpeg?

Vilket program använder du i datorn?

Det går garanterat att lösa med lite jobb, men på olika sätt beroende på fildormat och eventuellt katalogprogram.
 

Anjou

Aktiv medlem
http://www.qpcard.com/

Detta löser problemet. Fota av kortet i några vanliga ljusförhållanden med båda kamerorna. Sedan väljer du respektive profil i Lightroom.

Edit: självklart är det raw som gäller!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ok, då kan du gå in och titta om båda kamerorna har samma picture style inställd. Vivid/livfull låter som en du skulle kunna gilla om du vill ha mer tryck i bilderna.

Jag antar att du importerar alla bilderna i LR? Det finns en inställning där man kan välja profil på bilderna, jag har för mig att den ligger längst ned på kamerakalibrering. Testa dig fram lite där, jag minns inte vad det fanns att välja på för ögonblicket.

Det är förresten vanligt att lite mer pro-inriktade kameror har tamare bildinställningar än amatörmodeller från början, för att det ska finnas mer justeringsmån. Väljer du en stil med mer tryck i på D600 kommer du att tappa justeringsmån.
 

pechblande

Aktiv medlem
Har också märkt det, jobbar mycket med just d7000 och D600 i samma flöde. Använder oftast separata presets ändå, då kamerorna behöver så olika brusreducering mm, men när jag slöar och använder ett gammalt preset har jag märkt att det skiljer 200-250K om bilderna ska se likadana ut (minns tyvärr inte just nu vilken kamera som behöver justeras).

Detta gäller bilder från miljöer (oftast sporthallar) där det aldrig är lönt att bry sig om kamerans vb-gissning, i de fall man går på kamerans val tycker jag d600n prickar betydligt bättre.

EDIT: såg nu att jag inte läst hela, och förmodligen inte alls har samma problem. Sry.
 

Anjou

Aktiv medlem
Om jag nu inte väljer att fotografera i RAW? Och kan man göra liknade/motsvarande justering i PS, eller SKA det vara i LR?

Tack
De profiler man skapar med QP Card gå säkert att använda även i Camera Raw/Photoshop. Men du måste använda raw för att göra själva profileringen.

Om du fotar jpg så blir det nog till att dra i färgreglagen tills du blir nöjd och därefter spara de värdena du får som en förinställning. Och där spelar det inte någon roll om du jobbar LR eller PS.

Det finns kanske något smart sätt att kalibrera utifrån jpg också men det är inget jag har provat.
Men jag förstår inte riktigt varför du väljer bort raw om du fotar på arbetstid...
 

THill

Aktiv medlem
De profiler man skapar med QP Card gå säkert att använda även i Camera Raw/Photoshop. Men du måste använda raw för att göra själva profileringen.

Om du fotar jpg så blir det nog till att dra i färgreglagen tills du blir nöjd och därefter spara de värdena du får som en förinställning. Och där spelar det inte någon roll om du jobbar LR eller PS.

Det finns kanske något smart sätt att kalibrera utifrån jpg också men det är inget jag har provat.
Men jag förstår inte riktigt varför du väljer bort raw om du fotar på arbetstid...
Tror jag får ta mig lite tid att sätta mig in i det. Är nog en aning bekväm.
Men tack för tipsen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Profilering handlar om mycket större noggrannhet än vad du verkar bry dig om nu, det är snarare när man vill trycka saker med exakt färgåtergivning och liknande man behöver profilera hela kedjan från kameran till skärmen och skrivaren. När man vill få två kameror att spotta ur sig ungefär likadana Jpeg är det rätt överdrivet.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag TROR att programmet Nikon själva har, det som heter Capture NX (gratis View NX kan också funka), kan göra råkonverteringar som är väldigt lika de jpg som kameran spottar ur sig.

Lättast är väl då att ta två exakt "likadana" bilder vid samma tillfälle med kamerorna (till råfil!) och se vad man behöver göra för ändringar för att få de två bilderna så lika som man tycker behövs. Sedan kan man överföra dessa inställningar till kamerorna.

Att få jpg-bilder likadana är aldrig helt lätt, men man kan komma nära. Det krävs dock att man lär sig se på bilder på ett annat sätt. Ett flummigt "mer" eller "starkare" räcker inte - man måste titta på EXAKT vad det är för skillnader, och dessutom göra det systematiskt. De flesta människor verkar ha väldigt svårt för detta, och det är därför det finns kalibreringsverktyg som gör det automatiskt... :)
 

Mats G

Aktiv medlem
Objektivets färgåtergivning

Antar att du inte har identiska objektiv på dina kameror.
Det kan skilja en hel del mellan olika, även hur färger/kontrast återges.
Minimeras med tidigare nämnda QP Card med mjukvara.
 
ANNONS