Annons

Studioutrustning, tips?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska starta en fotostudio, men drunknar i alla olika softboxar, tillverkare osv.. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigast att börja med för att bygga upp sin studio (vilka "produkter"), vilka återförsäljare/tillverkare som är bäst?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick tips som hjälpte mig hitta rätt i djungeln!
 

Ravestream

Aktiv medlem
Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.


Och för att gå vidare.

Ett av dom större märkena är väl att föredra om man har råd, då vt man att det finns tillbehör och hjälp att få om man behöver.

Vad får det kosta ?
Hur stor studio handlar det om ?
Ska det tas några enskilda porträtt eller är det allt från modell till bilar, gruppfoton ?

elinchrom, Walimex, Bowens är några välkända.
 
Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.


Och för att gå vidare.

Ett av dom större märkena är väl att föredra om man har råd, då vt man att det finns tillbehör och hjälp att få om man behöver.

Vad får det kosta ?
Hur stor studio handlar det om ?
Ska det tas några enskilda porträtt eller är det allt från modell till bilar, gruppfoton ?

elinchrom, Walimex, Bowens är några välkända.
Studion är främst till för porträttbilder.. Har ingen tidigare erfarenhet av studio, men tänker mig att jag kommer behöva en bakgrund, softbox & nån extern lampa till en början.. Har jag rätt då?

Priset vill jag såklart hålla så lågt som möjligt, men hellre bra & rejäla saker, än sådant som går sönder efter 1 år.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Studion är främst till för porträttbilder.. Har ingen tidigare erfarenhet av studio, men tänker mig att jag kommer behöva en bakgrund, softbox & nån extern lampa till en början.. Har jag rätt då?

Priset vill jag såklart hålla så lågt som möjligt, men hellre bra & rejäla saker, än sådant som går sönder efter 1 år.
Extern lampa behöver du nog inte tänka på , den gör ingen skillnad när du har blixtarna, sen har du ju inställningsljus i blixtarna.

Ett sånt här paket kanske kan vara nått ?

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002686099/elinchrom-blixtpaket-d-lite-rx-one-softbox-set
 

Andreaz77

Ny medlem
Hej!

Jag ska starta en fotostudio, men drunknar i alla olika softboxar, tillverkare osv.. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigast att börja med för att bygga upp sin studio (vilka "produkter"), vilka återförsäljare/tillverkare som är bäst?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick tips som hjälpte mig hitta rätt i djungeln!
Jag går själv och funderar på samma sak och i mitt fall så tänkte jag köpa ett studiopaket för att få pengar över till annat. I mtt fall har jag ett något begränsat utrymme och behöver inte så jättestarka blixtar.

Mina alternativ är:

Elinchrome d-lite RX 2 eller 4 alt. BRX 250/250
Visico LR intelligent Plus 300
Wallimex VC (typ samma som Visico men ett annat varumärke)

Om du behöver en blixt som du kan ta med överallt är även denna blixt ett alternativ:
Quantuum Studioblixt R+300 Dual Power - (Batteridrift)

Hur stor lokal har du tillgång till?
Kommer du främst fota en person i taget eller även ex. fotbollslag du avser att fota?

När det gäller Elinchrome så är d-liteblixtarna något plastiga medan BRX är mer rejäla. Dock är det skillnad i pris. Om du köper ett d-lite paket så ingår allt du behöver men om du jämför med tex. ett paket från Visico så får du mer för pengarna om du köper Visico (Större softboxar, mer rejäla blixtar, billigare tillbehör) Dock är andrahandvärdet högre på Elinchrome. Kvaliteten finns det nog olika åsikter om.

Kolla tidigare tråd ang. detta.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148742&highlight=elinchrome+visico


Det finns en uppsjö av tygbakgrunder (Muslin backdrop) och alternativ på tex. ebay men min erfarenhet av bakgrunder är att papper är det som gäller. Det blir lätt skrynkligt och innebär lite mer efterarbete med tyg.
 
Jag går själv och funderar på samma sak och i mitt fall så tänkte jag köpa ett studiopaket för att få pengar över till annat. I mtt fall har jag ett något begränsat utrymme och behöver inte så jättestarka blixtar.

Mina alternativ är:

Elinchrome d-lite RX 2 eller 4 alt. BRX 250/250
Visico LR intelligent Plus 300
Wallimex VC (typ samma som Visico men ett annat varumärke)

Om du behöver en blixt som du kan ta med överallt är även denna blixt ett alternativ:
Quantuum Studioblixt R+300 Dual Power - (Batteridrift)

Hur stor lokal har du tillgång till?
Kommer du främst fota en person i taget eller även ex. fotbollslag du avser att fota?

När det gäller Elinchrome så är d-liteblixtarna något plastiga medan BRX är mer rejäla. Dock är det skillnad i pris. Om du köper ett d-lite paket så ingår allt du behöver men om du jämför med tex. ett paket från Visico så får du mer för pengarna om du köper Visico (Större softboxar, mer rejäla blixtar, billigare tillbehör) Dock är andrahandvärdet högre på Elinchrome. Kvaliteten finns det nog olika åsikter om.

Kolla tidigare tråd ang. detta.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148742&highlight=elinchrome+visico


Det finns en uppsjö av tygbakgrunder (Muslin backdrop) och alternativ på tex. ebay men min erfarenhet av bakgrunder är att papper är det som gäller. Det blir lätt skrynkligt och innebär lite mer efterarbete med tyg.

Tack för tipsen! Kommer nog inte fota mer än 4 personer åt gången. Främst porträtt eller familjefoton alltså.

Vad är det för skillnad mellan 1 och 2 paketen. Är det värt de extra pengarna för 2:an
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002686099/elinchrom-blixtpaket-d-lite-rx-one-softbox-set
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20841
 

Monty

Aktiv medlem
Jag såg att Visico nämndes som ett alternativ, så då vill jag dela med mej av mina erfarenheter.
Jag har ett set med Visicoblixtar och de fungerar utmärkt och håller säkert länge också om man håller sig hemma i sin studio mest. Mycket för pengarna, helt klart.

Det jag har emot dessa och som gör att de skulle gå bort direkt om jag skulle välja ett blixtpaket för annat än hobbybruk är uppladdningstiden.
Det går minst ett par sekunder mellan bilderna och det är en evighet om man har ett litet barn framför kameran. De blir inte så mycket snabbare om man kör på lägre effekt heller tyvärr.

Det har kommit en nyare Visico-modell som skall vara lite snabbare, men jag är rädd att den fortfarande är lite långsam, så mitt råd är att kolla noga på uppladdningstider.
Att kunna bränna av åtminstone ett par blixtar i sekunden skulle förändra möjligheterna enormt för mej jämfört med min nuvarande situation.

En annan sak är brinntiden som är rätt lång. Jag har försökt att fotografera hoppande barn och dessa blixtar fryser inte en sådan rörelse utan det blir ordentligt med rörelseoskärpa. Har dock ingen erfarenhet av andra studioblixtar så jag vet inte hur stor skillnaden är. Att fota actionsport med dessa är bara att glömma men det funkar med vissa andra fabrikat/modeller...
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska starta en fotostudio, men drunknar i alla olika softboxar, tillverkare osv.. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigast att börja med för att bygga upp sin studio (vilka "produkter"), vilka återförsäljare/tillverkare som är bäst?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick tips som hjälpte mig hitta rätt i djungeln!
Jag kan rekomendera Elinchromes blixtar. Börja med ett enkelt färdigt paket så får du 2 blixtar med softbox. . Hela deras system är kompatibelt för att bygga ut med fler blixtar senare, alla senare modeller går att utlösa vida radio. Elinchrom har generellt en bra kvalitet, deras billigare blixtar är som påpekas här "plastiga" med funktion är det inget fel på alls.

D-lite R-one duger att börja prova med även om de inte är så kraftiga. Det finns ju även andra modeller.

PS. Lägg undan pengar till en ljusmätare om du inte har för det är ovärderligt! Det är svårt att klara sig utan med studio. Du bör i alla fall införskaffa det efter hand.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Kommer nog inte fota mer än 4 personer åt gången. Främst porträtt eller familjefoton alltså.

Vad är det för skillnad mellan 1 och 2 paketen. Är det värt de extra pengarna för 2:an
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002686099/elinchrom-blixtpaket-d-lite-rx-one-softbox-set
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20841
Det är mer kräm i D-Lite RX 2, dvs den kan jobba hårdare, det är dubbelt så mycket kraft i den,200 WS mot 100 WS. Det spelar roll för du kanske ska lysa upp bakgrunder för att få dom helvita, RX ONE får jobba ganska hårt för det, de blir lätt varma, vilket man kan lösa genom att stänga av modelleringsljuset. Du kanske vill fota helkropp och även mer än en person helkropp.

Jag tycker att har du budget så är D-Lite RX 2 värt de extra pengarna, speciellt om du ska fota fler personer. Det är nog kanske bättre att utöka med en RX ONE senare för att använda som upplättningsljust eller hårljus.
 

snap01

Aktiv medlem
jag kör med blixtar oftast från 250-500 watt från elinchrome o sedan Hensel 500-1000w. problemet med starka blixtar är att om du tex vill köra 85mm på full öppning för snygga porträtt så är blixten alltid för stark oavsett om du kör 250w o jag tröttnade på att köra med ND filter på optiken för dels så blir det svårt att sätta skärpan om du kör med grunt skärpedjup o ett ND4 gör det inte lättare.
Ett tag körde jag ND gel på blixtarna men det är oxå bökigt så jag köpte RX ONE och kan bara konstatera att...
dom är skitbilliga o funkar hur bra som helst körde ett större företags jobb med foto på 11 personer som tog rätt många timmar så blixtarna fick gå varma o funkade hur bra som helst. Jag har svurit åt elinchromes skyport så till den milda graden att jag köpte pocket wizard men jag testade skyport på RX oNE o den vart knapp en enda miss. Funkade ruskigt bra.
Det finns två paket med RX ONE en med paraplyer den andra med softboxar bägge är lite väl små men dom funkar jag kör visserligen andra boxar o paraplyer,beaty dish etc. Jag köpte till en extra blixt använder oftast minst 3 st i uppställning till ljuset o att köpa en extra kostar 1200 kr :)) jämför det med en SB 900 som kostar runt 4000.
Jag är nöjd o mina starkare blixtar används klart mindre eftersom jag gillar att köra på större bländar öppningar o då är RX ONE kanon. Tog även gruppbild på 6 pers o det var inga problem alls.
Och skulle någon brinna upp so what??
1200 bagis ;-) för en ny
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska starta en fotostudio, men drunknar i alla olika softboxar, tillverkare osv.. Är det någon som har bra tips på vad som är viktigast att börja med för att bygga upp sin studio (vilka "produkter"), vilka återförsäljare/tillverkare som är bäst?

Skulle vara väldigt tacksam om jag fick tips som hjälpte mig hitta rätt i djungeln!
Jag började med en liten softbox 50x50 i min okunskap och märkte snart att den inte alls räckte till. Köpte sedan ett paraply 83 cm och fick ett helt annat resultat med en 430 ex II, mjukt och fint ljus utan tråkiga skuggkanter. Jag har ju bara min egen vardagsrumsstudio med bakgrund och så, men jag tycker paraplyer fungerar finfint.

Mvh Magnus
 
ANNONS