Annons

Krånglande autofokus på 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Var ute igår och fotade med min d90 och nikon 80-200mm f/2.8D ED. Rätt som det var la autofokusen av. Testade att ta av och sätta på objektivet då jag trodde det eventuellt var något kontaktfel mellan hus och objektiv men detta hjälpte inte. Däremot om jag vred på den manuella fokusringen till endera av ytterlägena fungerade det igen att fokusera en gång innan den låste sig igen.

Är det någon som vet var detta kan bero på och som har en aning om vad det kan tänkas kosta att åtgärda?
 

MolleMeck

Medlem
Det ska inte gå att vrida fokusringen på ett sånt objektiv om du har det inställt på AF. Har du kollat att omkopplarringen för AF/MF står i läge AF? Låsningen till den har en tendens att paja och då vrider man lätt omkopplaren ur läge utan att märka det och kan få det beteende som du beskriver.
Om låsningen slutat fungera så löser man det med en bit svart eltejp som håller ringen still. Kostnad cirka 10 öre. Been there, done that :)
/Anders
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Det ska inte gå att vrida fokusringen på ett sånt objektiv om du har det inställt på AF. Har du kollat att omkopplarringen för AF/MF står i läge AF? Låsningen till den har en tendens att paja och då vrider man lätt omkopplaren ur läge utan att märka det och kan få det beteende som du beskriver.
Om låsningen slutat fungera så löser man det med en bit svart eltejp som håller ringen still. Kostnad cirka 10 öre. Been there, done that :)
/Anders

Har lägena M/A och läge M, det sitter stadigt på M/A och kameran beter sig i övrigt som vanligt för läget och hindrar att bild tas då objektet i sökaren är ur fokus
Missade att skriva att det är AF-S versionen av objektivet jag har, visste inte att det var någon större skillnad mellan det och det äldre annat än fokusmotorn.
 
ANNONS