Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera handboll + Inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaspeter

Medlem
Hej,
Har letat runt på forumet efter information om hur du fotograferar sport inomhus. Hittar givetvis massor av info! Dock har jag lite ytterligare frågor jag hoppas någon kan assistera med.

Först förutsättningarna:
Nikon D600
Nikon 70-200 2.8
Nikon 50mm 1.4 (Sällan)
Fota handboll inomhus
LightRoom

Brukar använda mig av följande inställningar

F 2.8
Slutartid: 400-640 nått sådant
ISO 2000-4000 beroende på situation och ljus.
AF-C Manuellt val 9punkter

Har läst mig till att VR inte bör användas på objektiven vid sportfoto.

Fråga:
Det finns ju inställningar i kameran där jag kan ställa vad som skall prioriteras vid AF-C tex.
Slutarprioriterad eller Fokusprioriterad?? Vad är att föredra?

Det finns ju djupare inställningar än bara ISO, F, Slutartid osv som kanske kan vara av stor betydelse..

Vad är era tips och egna erfarenheter om detta?

Tackar på förhand,

/ Jonas
 

borehead

Ny medlem
Hej,
Har letat runt på forumet efter information om hur du fotograferar sport inomhus. Hittar givetvis massor av info! Dock har jag lite ytterligare frågor jag hoppas någon kan assistera med.

Först förutsättningarna:
Nikon D600
Nikon 70-200 2.8
Nikon 50mm 1.4 (Sällan)
Fota handboll inomhus
LightRoom

Brukar använda mig av följande inställningar

F 2.8
Slutartid: 400-640 nått sådant
ISO 2000-4000 beroende på situation och ljus.
AF-C Manuellt val 9punkter

Har läst mig till att VR inte bör användas på objektiven vid sportfoto.

Fråga:
Det finns ju inställningar i kameran där jag kan ställa vad som skall prioriteras vid AF-C tex.
Slutarprioriterad eller Fokusprioriterad?? Vad är att föredra?

Det finns ju djupare inställningar än bara ISO, F, Slutartid osv som kanske kan vara av stor betydelse..

Vad är era tips och egna erfarenheter om detta?

Tackar på förhand,

/ Jonas
Inställningar är ju något som varierar efter situation och inget är ju skrivet i sten. Och vilken tur det, känner jag. Alla fotografer skapar sin egen preferens och inget är rätt eller fel, så länge du har en bra bild du tycker om efteråt (sen om man fotar sport kanske man har en redaktör som inte håller med ;))

2,8 är ju optimalt för sport, så mycket ljus som möjligt ger bättre resultat, speciellt i dunkla inomhushallar med ofta ganska dålig belysning.

Slutartid och sånt - som sagt, personliga åsikter. Här får du mina:

Jag brukar fota bandy (is) och fotboll. Jag ligger då runt slutartider på mellan 1/640-1/1000. Då tycker jag att jag får en så pass fryst rörelse som möjligt (kör också 2.8).
ISO vill man ju såklart hålla så pass lågt man kan, men man gör ju vad nöder kräver... Så den ligger oftast på 1250-1600, annars tycker jag det brusar för mycket i min Canon 7D.

Autofokusen skulle jag sätta på auto om du har nåt bra läge för det. Jag brukar köra på "zon" eller helauto, just för att spelarna rör sig fort och jag hinner inte alltid flytta korshåret om jag kör manuellt. Visst, några blir ur fokus men många blir bra. Viktigt att sätta fokus på "servo" också (vet inte vad det heter på Nikon).

VR skulle jag absolut slå på. Det hjälper dig att kunna gå upp några bländarsteg, kanske till och med att sänka ISO lite.

Slutarprio/fokusprio = Vad tycker du? Vad är viktigt? Jag själv skulle säga fokusprio. Men då kanske man missar "de" ögonblicken - vid mål, firande, osv.

Det var mina tankar! Lycka till med fotandet!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Först förutsättningarna:
Nikon D600
Nikon 70-200 2.8
Nikon 50mm 1.4 (Sällan)
Fota handboll inomhus
LightRoom
Bra förutsättningar :)

Brukar använda mig av följande inställningar
F 2.8
Slutartid: 400-640 nått sådant
ISO 2000-4000 beroende på situation och ljus.
AF-C Manuellt val 9punkter
Låter helt ok, själv skulle jag skruva upp känsligheten något snäpp och försöka hamna runt 1/640 -1/800.

Har läst mig till att VR inte bör användas på objektiven vid sportfoto.
VR dämpar effekten av att dina händer skakar, något som ändå knappast märks så mycket om du kör kortare tider än 1/250 - 1/500. Plus att VR kan göra att kameran tvekar en aning innan den tar en bild (stabiliseringen skall ju hinna göra nytta) vilket kan vara störande när man försöker tajma händelser.

Det finns ju inställningar i kameran där jag kan ställa vad som skall prioriteras vid AF-C tex.
Slutarprioriterad eller Fokusprioriterad?? Vad är att föredra?
Smakfråga, men jag har nog aldrig träffat någon sportfotograf som inte kör på slutarprioritet - dvs hellre exakt rätt ögonblick, men aning fel fokus, än korrekt fokus och att bilden tas för sent.

Det finns ju djupare inställningar än bara ISO, F, Slutartid osv som kanske kan vara av stor betydelse. Vad är era tips och egna erfarenheter om detta?
Främsta tipset är det gamla vanliga tråkiga: Öva, öva och öva ännu mer. Observera spelare du fotar och lär dig deras egenheter och rörelsemönster. Vilka gör t.ex. kul gester efter ett mål? Vilka käftar ofta med domaren? Vilka hoppar ofta och gärna?

Prova dig fram gradvis med lite olika inställningar, mycket av dem handlar verkligen om tycke och smak - vi är alla olika, och det är delvis just därför kameratillverkarna erbjuder en massa olika sätt att göra samma sak.

Ett eget exempel
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2677896.htm
 

jonaspeter

Medlem
Bra förutsättningar :)



Låter helt ok, själv skulle jag skruva upp känsligheten något snäpp och försöka hamna runt 1/640 -1/800.



VR dämpar effekten av att dina händer skakar, något som ändå knappast märks så mycket om du kör kortare tider än 1/250 - 1/500. Plus att VR kan göra att kameran tvekar en aning innan den tar en bild (stabiliseringen skall ju hinna göra nytta) vilket kan vara störande när man försöker tajma händelser.



Smakfråga, men jag har nog aldrig träffat någon sportfotograf som inte kör på slutarprioritet - dvs hellre exakt rätt ögonblick, men aning fel fokus, än korrekt fokus och att bilden tas för sent.



Främsta tipset är det gamla vanliga tråkiga: Öva, öva och öva ännu mer. Observera spelare du fotar och lär dig deras egenheter och rörelsemönster. Vilka gör t.ex. kul gester efter ett mål? Vilka käftar ofta med domaren? Vilka hoppar ofta och gärna?

Prova dig fram gradvis med lite olika inställningar, mycket av dem handlar verkligen om tycke och smak - vi är alla olika, och det är delvis just därför kameratillverkarna erbjuder en massa olika sätt att göra samma sak.

Ett eget exempel
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2677896.htm
Tack för era ideer och tips! Skall köra på lite i helgen!
Känner mig inte rädd för att skruva upp ISO på D600:an.
Skall se vad jag kan få till, underlättar ju när man själv spelat handboll i 15 år. =)

Tack åter igen!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Känner mig inte rädd för att skruva upp ISO på D600:an.
Bra, hellre lite brus än rörelsoskärpa :)

Bildexemplet jag länkade till är ju taget på iso 5000, men jag tvekar inte att köra 6400 eller 12800 med moderna kameror.

Skall se vad jag kan få till, underlättar ju när man själv spelat handboll i 15 år. =)
Då har du bra förutsättningar att få bra bilder eftersom du kan förstå och läsa spelet :)

Att kunna spelet och ha lite kunskaper om spelarna betyder ofta oerhört mycket.
 
ANNONS