Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning? Pana 20mm 1.7 på Oly E-pm2

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej! Jag har så länge varit sugen på panasonics 20mm/1.7. Nu har jag ägt en Olympus E-pm2 i ett halvår och funderar på att uppgradera från kit-zoomen till 20mm/1.7. Tyvärr har jag läst mycket om problemet med bandning på Olympus modeller med just detta objektivet. Någon som har erfarenhet av detta? Bildexempel? Jag fotar mest i dagsljus, men vill självklart kunna använda objektivet när ljuset tryter också. Jag är nöjd om jag kan använda iso 1600 utan bandning, men frågan är var gränsen går? Är det bara skuggorna som blir bandning i eller blir det över hela bilden? Har försökt att läsa mig till nåt vettigt på dpreviews alla trådar om detta problem, men alltihop är bara en enda gröt där hälften säger att det är inbillning/underexponering som är problemet medans andra hälften säger att det gör objektivet oanvändbart på en olympuskamera..

Tacksam om någon kan upplysa mig lite mer i frågan :)

/Danne
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej! Jag har så länge varit sugen på panasonics 20mm/1.7. Nu har jag ägt en Olympus E-pm2 i ett halvår och funderar på att uppgradera från kit-zoomen till 20mm/1.7. Tyvärr har jag läst mycket om problemet med bandning på Olympus modeller med just detta objektivet. Någon som har erfarenhet av detta? Bildexempel? Jag fotar mest i dagsljus, men vill självklart kunna använda objektivet när ljuset tryter också. Jag är nöjd om jag kan använda iso 1600 utan bandning, men frågan är var gränsen går? Är det bara skuggorna som blir bandning i eller blir det över hela bilden? Har försökt att läsa mig till nåt vettigt på dpreviews alla trådar om detta problem, men alltihop är bara en enda gröt där hälften säger att det är inbillning/underexponering som är problemet medans andra hälften säger att det gör objektivet oanvändbart på en olympuskamera..

Tacksam om någon kan upplysa mig lite mer i frågan :)

/Danne
Nu kanske vi hamnat i någon form av terminologiförvirring, men hur kan ett objektiv orsaka bandning?

Det man i allmänhet syftar på med bandning är mönstrat brus i form av band eller ränder. Det orsakas av lite olika fenomen vid utläsningen av data från sensorn och har absolut ingenting med objektiven att göra.

Syftar du möjligen på spökbilder eller flare?
 

Pippo

Aktiv medlem
Nu kanske vi hamnat i någon form av terminologiförvirring, men hur kan ett objektiv orsaka bandning?

Det man i allmänhet syftar på med bandning är mönstrat brus i form av band eller ränder. Det orsakas av lite olika fenomen vid utläsningen av data från sensorn och har absolut ingenting med objektiven att göra.

Syftar du möjligen på spökbilder eller flare?
Trodde samma sak när jag hörde talas om detta för ett år sedan eller så, men tydligen har det med Panasonics 20/1,7, under vissa högisosituationer ihop EM 5:an, förekommit just bandning (finns en hel del skrivet om detta på dpreviews forum). Jag och många andra har dock aldrig upplevt detta.

Edit: Glömde tillägga att jag kör uppemot ISO 3200 - 6400 utan att ha sett något sådant.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag har kört med EM-5 och 20/1.7 med ISO 3200, men inte stött problemet i praktiken. Drar man upp det svarta ett antal steg i LR på en sådan bild kan jag se problemet, men i praktiken har det ingen betydelse.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bandning är något som alla kameror har i någon grad, drar man tillräckligt hårt i filer kan du få fram det. Men hos de flesta kameror får man ha extrema motiv eller dra extremt mycket i filerna (eller en kombination därav) för att provocera fram bandning. Men, vissa kameror/sensorer är mer känsliga för det och där kan det dyka upp med normal bearbetning eller rentav utan att man gör något särskilt.

Det finns oerhört mycket skrivet i ämnet, ett (kortfattat) exempel:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-noise.htm

Men även om bandning kan uppstå av flera olika skäl (det kan uppstå vid själva utläsningen, under signalförstärkning, i A/D-omvandlingen m m) så har i stort sett alla orsakerna en sak gemensamt: De uppstår inte under exponeringen utan efter den. Vilket innebär att det är ytterst osannolikt att objektivet har med saken att göra. Det enda som kan påverka redan under exponeringen är själva ljusförhållandena, (till exempel underliga vitbalanssituationer) men även det är ju helt oberoende av objektivet.

Jag skulle snarare tro att det handlar om att 20/1.7 råkar vara ett av de vanligaste objektiven man använder under sådana ljusförhållanden där det är lättare att se bandning i bilderna. Och det vore lite taskigt att skylla den saken på den komponenten i ekvationen (fotograf + ljus + kamera + objektv = bild) som troligen har minst med saken att göra :)
 

Pippo

Aktiv medlem
Olympus verkar inte hålla med dig:

Statement from Olympus:

"After checking every possible combination of a body and a lens, we found the phenomena only with this combination (OM-D, E-M5 coupled with the Panasonic 20mm pancake lens). We are continuing to study how we can eliminate this and we recommend for our customers using E-M5 with Panasonic 20mm pancake lens to keep a low ISO to avoid this problem for the time being."

http://cyleow.blogspot.se/2012/07/another-banding-problem-of-om-d-e-m5.html
 

ordlund

Avslutat medlemskap
Jag känner inte till något problem med detta iaf på min PM2:a och med mitt 20mm.

Edit: man måste läsa klart också
"According to Chris, this banding happen to any lenses on his OM-D; it seems only portrait orientation is affected. It even happen when you do not have a lens mounted!"
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Olympus verkar inte hålla med dig:

Statement from Olympus:

"After checking every possible combination of a body and a lens, we found the phenomena only with this combination (OM-D, E-M5 coupled with the Panasonic 20mm pancake lens). We are continuing to study how we can eliminate this and we recommend for our customers using E-M5 with Panasonic 20mm pancake lens to keep a low ISO to avoid this problem for the time being."

http://cyleow.blogspot.se/2012/07/another-banding-problem-of-om-d-e-m5.html
Där ser man, men jag undrar verkligen hur de sakerna kan höra samman - det kan omöjligen ha att göra med den optiska sidan av saken. Det enda jag kan komma på så här spontant är om det objektivet (typ dess fokusmotor) har en förmåga att elektriskt störa kameran ... Bisarrt.
 

Pippo

Aktiv medlem
Där ser man, men jag undrar verkligen hur de sakerna kan höra samman - det kan omöjligen ha att göra med den optiska sidan av saken. Det enda jag kan komma på så här spontant är om det objektivet (typ dess fokusmotor) har en förmåga att elektriskt störa kameran ... Bisarrt.
Japp, tror också att det måste vara ngt sådant.
 
ANNONS