Annons

Bildskärm "den bästa"

Produkter
(logga in för att koppla)

sinnin

Medlem
Hej alla, jag behöver hjälp att hitta den bästa bildskärmen!
Behöver en bildskärm som är stor, flimmerfri, fina färger och bra.
Har tittat på dessa skärmar, Dell UltraSharp U2413, Asus PB278Q, LG27EA83, Dell US U2713H, men ju mer jag läser ju snurrigare blir jag. Hoppas någon vill hjälpa mig att sortera bland dessa eller komma med ett bättre förslag.
 

frwe

Aktiv medlem
Eizo ColorEdge är väl bland de bästa men då ökar ju priset en hel del. Nec har också en del av hög klass. /Frode
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tidningen FOTOSIDAN, köp den eller gå till biblioteket o låna en stund.
Tittar du på bannern längst upp på sidan så ser du rubriken: Stort skärmtest.
O väldigt bra förklaringar till vad som är vad.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Jag har Dell U2713H och den är fabrikskalibrerad för AdobeRGB färgrymd och bilderna blir som de ser ut på skärmen när jag printar dem på papper eller annat hårdare material.

Verkar som att jag slipper köpa hårdvarukalibreringsverktyg för att få färgerna "rätt". Gäller att få rätt skärm från början bara...
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
U2713H är ju väldans billig nuförtiden. Jag har en och är nöjd. Har två color edge på jobbet som jag uppskattar mindre. Dock är detta enbart för den jobbiga antireflektionsbehandlingen på dem. Det är modellen innan de kom ut med en bättre, alltså den nyaste vad jag vet om de inte kommit ut med ännu fler.


Ska du köpa Dellen får du dock vara noga med att testa den då kvalitétskontrollen inte är den bästa. Dock har de bra service och du har en ny utanför dörren nästkommande vardag.

Har inte heller koll på vad det kommit för nya "budget"-proffsskärmar efter U2713H.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ni som har DELL, ni har inte problem med varierande färgstick över panelen oavsett kalibrering? Jag fick byta ut 4 (!) skärmar (2410) innan jag gav upp och köpte NEC istället. Detta var iof ett antal år sedan så det kanske blivit bättre? Vore intressant att höra...
 

afe

Aktiv medlem
Jag köpte tre Dell U2410 samtidigt och har inte märkt av några problem med färgskiftning, men jag är nog inte så kinkig så jag tänker på sådant :)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ni som har DELL, ni har inte problem med varierande färgstick över panelen oavsett kalibrering? Jag fick byta ut 4 (!) skärmar (2410) innan jag gav upp och köpte NEC istället. Detta var iof ett antal år sedan så det kanske blivit bättre? Vore intressant att höra...
Jag köpte en Dell U2413 i höstas och hade problem med ett svagt magentastick över skärmen (okalibrerad). Bytte två ggr (sammanlagt tre skärmar) innan jag tröttnade. Nu sitter jag bara med min tre år gamla laptop och ingen skärm till den stationära, av den enkla anledningen att jag skall iväg om tre och 1/2 månad på en tre månaders Europaodyseé, så innan dess blir det inget nyinförskaffande. Men när jag kommit hem så blir det till att köpa en Nec eller Eizo, när kassan är stadd...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kvarstod problemet när du hade kalibrerat skärmen?
Min erfarenhet av skärmen var ialla fall att sticken inte var konsekventa. Ibland kunde dom uppstå, ibland inte. Och i vissa fall på olika delar i bildytan. Dvs ett fabriksfel i panelen och sådant är helt omöjligt att kalibrera bort
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har Dell U2713H och den är fabrikskalibrerad för AdobeRGB färgrymd och bilderna blir som de ser ut på skärmen när jag printar dem på papper eller annat hårdare material.

Verkar som att jag slipper köpa hårdvarukalibreringsverktyg för att få färgerna "rätt". Gäller att få rätt skärm från början bara...
Jag har testat många skärmar och aldrig sett en som inte får bättre återgivning om den kalibreras jämfört med det som levereras från fabriken.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Jag har Dell U2713H och den är fabrikskalibrerad för AdobeRGB färgrymd och bilderna blir som de ser ut på skärmen när jag printar dem på papper eller annat hårdare material.

Verkar som att jag slipper köpa hårdvarukalibreringsverktyg för att få färgerna "rätt". Gäller att få rätt skärm från början bara...

Jag kan nog mer eller mindre garantera att det blir bättre efter en kalibrering. Kika bara på recensioner så ska du se vilken skillnad det blir. Blev också skillnad för mig med U2713H.
 

sinnin

Medlem
TACK alla ni som svarat på min fråga om bästa bildskärm.
Jag har läst alla svar men ännu inte inhandlat någon skärm, har inte kunnat bestämma mig ännu, så ni som har fler tips om bra bildskärm, gärna under 5tusengränsen, får gärna komma med fler förslag.
Har läst fotosidans skärmtest och den var ju bra, Tack Erik för tipset.
 

Indy

Aktiv medlem
Jag har en Dell 2713H och har inte haft några problem lika de som nämns i de andra kommentarerna,
Hade tidigare Eizo men tyckte att dryga 10000 kr mer var för mycket!
 

stefohl

Aktiv medlem
TACK alla ni som svarat på min fråga om bästa bildskärm.
Jag har läst alla svar men ännu inte inhandlat någon skärm, har inte kunnat bestämma mig ännu, så ni som har fler tips om bra bildskärm, gärna under 5tusengränsen, får gärna komma med fler förslag.
Har läst fotosidans skärmtest och den var ju bra, Tack Erik för tipset.
lite förvirrande om du säger att du ska ha den bästa skärmen och sedan säger att gränsen går vid 5000 kr. För det priset får du inte de bästa skärmarna. Du kan hitta en som är OK, men måste då veta hur du kollar att just det ex du köper är bra.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

sinnin

Medlem
lite förvirrande om du säger att du ska ha den bästa skärmen och sedan säger att gränsen går vid 5000 kr. För det priset får du inte de bästa skärmarna. Du kan hitta en som är OK, men måste då veta hur du kollar att just det ex du köper är bra.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Hej Stefan!
Jag förtydligar med "den bästa skärmen för högst 5000kr". Du kanske vill förklara närmare hur jag skall kolla skärmen jag köper. Har själv nu funderat på ASUS PB278Q 4490:- på netonet. Du får gärna komma med fler råd.
mvh Gunilla
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan!
Jag förtydligar med "den bästa skärmen för högst 5000kr". Du kanske vill förklara närmare hur jag skall kolla skärmen jag köper. Har själv nu funderat på ASUS PB278Q 4490:- på netonet. Du får gärna komma med fler råd.
mvh Gunilla
http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/kalibrera-och-profilera-din-skarm har jag skrivit en del om detta. Där hittar du också en del av de bilder jag använder för att testa skärmar.
 
ANNONS