Annons
Gammal 2014-04-14, 08:39
sinnin

TACK alla ni som svarat på min fråga om bästa bildskärm.
Jag har läst alla svar men ännu inte inhandlat någon skärm, har inte kunnat bestämma mig ännu, så ni som har fler tips om bra bildskärm, gärna under 5tusengränsen, får gärna komma med fler förslag.
Har läst fotosidans skärmtest och den var ju bra, Tack Erik för tipset.
Gammal 2014-04-14, 09:47
Indy

Jag har en Dell 2713H och har inte haft några problem lika de som nämns i de andra kommentarerna,
Hade tidigare Eizo men tyckte att dryga 10000 kr mer var för mycket!
Gammal 2014-04-14, 14:20
stefohl

sinnin skrev: TACK alla ni som svarat på min fråga om bästa bildskärm.
Jag har läst alla svar men ännu inte inhandlat någon skärm, har inte kunnat bestämma mig ännu, så ni som har fler tips om bra bildskärm, gärna under 5tusengränsen, får gärna komma med fler förslag.
Har läst fotosidans skärmtest och den var ju bra, Tack Erik för tipset.
lite förvirrande om du säger att du ska ha den bästa skärmen och sedan säger att gränsen går vid 5000 kr. För det priset får du inte de bästa skärmarna. Du kan hitta en som är OK, men måste då veta hur du kollar att just det ex du köper är bra.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Gammal 2014-04-14, 17:41
sinnin

stefohl skrev: lite förvirrande om du säger att du ska ha den bästa skärmen och sedan säger att gränsen går vid 5000 kr. För det priset får du inte de bästa skärmarna. Du kan hitta en som är OK, men måste då veta hur du kollar att just det ex du köper är bra.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Hej Stefan!
Jag förtydligar med "den bästa skärmen för högst 5000kr". Du kanske vill förklara närmare hur jag skall kolla skärmen jag köper. Har själv nu funderat på ASUS PB278Q 4490:- på netonet. Du får gärna komma med fler råd.
mvh Gunilla
Gammal 2014-04-14, 17:59
stefohl

sinnin skrev: Hej Stefan!
Jag förtydligar med "den bästa skärmen för högst 5000kr". Du kanske vill förklara närmare hur jag skall kolla skärmen jag köper. Har själv nu funderat på ASUS PB278Q 4490:- på netonet. Du får gärna komma med fler råd.
mvh Gunilla
http://www.sfoto.se/teknik/farghante...lera-din-skarm har jag skrivit en del om detta. Där hittar du också en del av de bilder jag använder för att testa skärmar.
Gammal 2014-04-15, 00:53
Tony johansson

stefohl skrev: http://www.sfoto.se/teknik/farghante...lera-din-skarm har jag skrivit en del om detta. Där hittar du också en del av de bilder jag använder för att testa skärmar.
Synnerligen informativt och mycket att nörda ner sig i om man är lagd åt det hållet s a s. För eget bruk är det till att gå till överdrift med att installera och stämma av arbetsytans ljus enligt föreskrift, även om det är intressant att läsa om det. Framförallt så handlar det mest om utrymmesbrist och dessutom så lever jag inte på mitt "bildskapande", men åter igen, det är intressant att läsa om det och förhoppningsvis så lär man sig något under resans gång.

Har f ö köpt din bok, digital bild 4.0. Har i dagsläget inte haft tid att läsa så mycket i den, men det som jag ändå läst finner jag intressant även om det som jag tidigare nämnt, mycket av det hela blir överkurs för mig.

En avslutande, kort fråga; Om man inte har Ps utan använder sig av Lr, faller då möjligheten bort att testa skärmen enligt det testschema som du beskriver i länken ovan ?

Mvh;

T.Johansson.
Gammal 2014-04-15, 08:22
stefohl

Tony johansson skrev: Synnerligen informativt och mycket att nörda ner sig i om man är lagd åt det hållet s a s. För eget bruk är det till att gå till överdrift med att installera och stämma av arbetsytans ljus enligt föreskrift, även om det är intressant att läsa om det. Framförallt så handlar det mest om utrymmesbrist och dessutom så lever jag inte på mitt "bildskapande", men åter igen, det är intressant att läsa om det och förhoppningsvis så lär man sig något under resans gång.

Har f ö köpt din bok, digital bild 4.0. Har i dagsläget inte haft tid att läsa så mycket i den, men det som jag ändå läst finner jag intressant även om det som jag tidigare nämnt, mycket av det hela blir överkurs för mig.

En avslutande, kort fråga; Om man inte har Ps utan använder sig av Lr, faller då möjligheten bort att testa skärmen enligt det testschema som du beskriver i länken ovan ?

Mvh;

T.Johansson.
Det är lite märkligt att många är beredda att lägga ner rätt mycket pengar på att köpa en rätt dyr skärm, men inte bryr sig om att kolla omgivningsljuset, som påverkar bilden mycket. Omgivningsljuset påverkar bildens utseende mycket och kostar väldigt lite. Och visst går det att kolla skärmen med Lr. Det finns ju numera korrekturinställningar i Lr.
Gammal 2014-04-15, 10:36
Tony johansson

stefohl skrev: Det är lite märkligt att många är beredda att lägga ner rätt mycket pengar på att köpa en rätt dyr skärm, men inte bryr sig om att kolla omgivningsljuset, som påverkar bilden mycket. Omgivningsljuset påverkar bildens utseende mycket och kostar väldigt lite. Och visst går det att kolla skärmen med Lr. Det finns ju numera korrekturinställningar i Lr.
Det handlar (i mitt fall) inte så mycket om att inte kolla omgivningsljuset, utan snarare, vad kan jag göra för att införskaffa lämplig armatur för installation, utan att jag behöver bygga om hela köket eller vardagsrummet, dvs troligtvis är förutsättningarna för dylika installationer ( i mitt fall) sådana, att det blir svårt att göra något åt arbetsmiljön då jag inte har något utrymme som jag kan dedicera enbart till digital fotoframkallning. Men jag förstår din argumentation och visst har du en poäng i det du säger.

Skall man dessutom hårdra det, så räcker det inte med att man har en ljuskälla som är rätt avstämd, utan även färgen på bakgrunden i det rum där arbetet skall utföras, bör målas i en neutral grå nyans (18%), eller hur ? Rätta mig gärna om jag har fel...

Skall titta på korrekturinställningar i Lr i mån av tid, tackar för tipset !
Gammal 2014-04-15, 11:30
Tony johansson

stefohl skrev: Och visst går det att kolla skärmen med Lr. Det finns ju numera korrekturinställningar i Lr.
Vill du vara så snäll och tala om var exakt man skall gå in i Lr för att kunna komma åt korrekturinställningarna ? Har tittat runt lite grand, men hittar inte var man gör dessa inställningar.

Tack på förhand.
Gammal 2014-04-15, 12:33
stefohl

Tony johansson skrev:
Skall man dessutom hårdra det, så räcker det inte med att man har en ljuskälla som är rätt avstämd, utan även färgen på bakgrunden i det rum där arbetet skall utföras, bör målas i en neutral grå nyans (18%), eller hur ? Rätta mig gärna om jag har fel...

Skall titta på korrekturinställningar i Lr i mån av tid, tackar för tipset !
En grå färg på väggen bakom skärmen är bra. Den färgen som rekommenderas heter NCS-N 4000. Din färghandlare kan blanda till detta.

Korrekturinställningar i Lr hittar du i framkallningsmodulen från och med Lr4. Tryck S för att aktivera den funktionen, eller kryssa för rutan Korrektur på skärmen.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Gammal 2014-04-16, 00:15
Tony johansson

stefohl skrev: En grå färg på väggen bakom skärmen är bra. Den färgen som rekommenderas heter NCS-N 4000. Din färghandlare kan blanda till detta.

Korrekturinställningar i Lr hittar du i framkallningsmodulen från och med Lr4. Tryck S för att aktivera den funktionen, eller kryssa för rutan Korrektur på skärmen.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Återigen, tack för hjälpen. Skrider till verket med en gång.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildskärm , skärm

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.

B+W Filter