Annons

Missnöjd med vindsurfing-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv varit och fotat i Apelviken (och på många andra ställen längs västkusten) i liknande ljusförhållanden och orsaken att vattnet ser ut som det gör på bilderna är ganska enkel - det är ungefär så där det ser ut på plats i sådant ljus :)

Och bruset tycker jag ser ut som man kan förvänta sig utifrån ljuset, kameran och inställningarna (iso och exponering). Bilderna är ju inte speciellt brusiga. Däremot är det gott om kringflygande vattendroppar och som sagt ett murrigt ljus.
Men det är ju inte kamerans fel :)



Du är i sak på rätt spår när det gäller hur bilderna tagits, men jag förstår inte varför du tycker det ser onaturligt ut. Det är ju ungefär så där det ser ut en mulen blåsig dag när luften är full av fukt. Plus att bilderna är en aning underexponerade.
OK, jag har tittat runt lite på egna bilder och ser att havets färger påverkas helt och hållet på de ljusförhållanden som uppstår vid olika väderförhållanden. Dessutom påverkas bilden av den blåsiga, disiga regntunga luften. Det s.k. bruset kanske inte går att undvika. Helt normalt skulle jag tro, sedan kan man eventuellt förbättra bilden i något bildprogram.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
OK, jag har tittat runt lite på egna bilder och ser att havets färger påverkas helt och hållet på de ljusförhållanden som uppstår vid olika väderförhållanden. Dessutom påverkas bilden av den blåsiga, disiga regntunga luften. Det s.k. bruset kanske inte går att undvika. Helt normalt skulle jag tro, sedan kan man eventuellt förbättra bilden i något bildprogram.
Havet är kul på det sättet: Det kan vara klarblått eller smaragdgrönt, det kan vara grått och i solnedgången kan det bli gult-orange-rött. Och det är oftast något emellan de ytterligheterna.

Jag fotade mycket vindsurfing på den gamla onda tiden (film och ingen autofokus, livet var hårt :) och det svåra är ju att i allt annat än ideala förhållanden blir det mycket fuktig luft full med vattendroppar och saltstänk mellan kamera och motiv ... Jämfört med de bilder vi oftast fick då på 1980-talet är trådskaparens bilder av imponerande kvalitet :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu har jag inte genomgått någon psykoanalys, så antingen får jag googla eller så får du förklara för en novis.
I lös allmän mening är en "freudian slip" när man säger eller skriver fel, men där det slumpar sig så att felet innebär att man råkar säga eller skriva det man egentligen tänkte eller något som var mer beskrivande än man riktigt avsåg. Och "skrämdump" var ju en bra beskrivning av felmeddelandet du fick - det var ju lite skrämmande :)
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
I lös allmän mening är en "freudian slip" när man säger eller skriver fel, men där det slumpar sig så att felet innebär att man råkar säga eller skriva det man egentligen tänkte eller något som var mer beskrivande än man riktigt avsåg. Och "skrämdump" var ju en bra beskrivning av felmeddelandet du fick - det var ju lite skrämmande :)
Haha, jag såg faktiskt inte stavfelet förrän nu :)
 
ANNONS