Annons

Efterföljaren till X100T - när kommer den?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej, Jag går precis i köptankar på en X100T och inser att det bör komma en efterföljare inom kort. Inte för att det gör X100T till en sämre kamera men det kan definitivt påverka på nypriset och priset på begagnade X100T när efterföljaren släpps. Sedan kan det finnas förbättringar som kan göra en efterföljare intressant även för min del.

Finns det någon här som har en känsla för när en efterföljare kan komma och vad den skulle kunna ha för specar?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Köp en s istället, går att hitta billigt nu
Jag ser flera fördelar med en T modell istället för en S modell och priskillnaden är inte så stor. Dessutom är jag mer intresserad av om det finns någon som hört något, eller som har någon känsla för när efterföljaren kan tänkas dyka upp. Finns det någon mässa eller liknande inom snart framtid? Det är ju trots allt då som nyheterna brukar presenteras.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
http://www.fujirumors.com/fujifilm-x200-coming-2nd-half-2016-with-tilt-screen-28mm-lens-more-specs-anonymous-source/

Enligt rykte andra delen av 2016. Jag skulle inte bli förvånad om den kommer senare. Är det värt att vänta? X100s är i mitt tycke en väldigt trevlig kamera, även om jag tycker att den känns allt för liten sen jag skaffade en x-pro1. Den går dock alltid att ta med när utrymmet begränsar, exempelvis slänga ner i datorväskan vid tjänsteärenden.

Hade jag köpt den idag hade jag satsat på en t-modell.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
http://www.fujirumors.com/fujifilm-x200-coming-2nd-half-2016-with-tilt-screen-28mm-lens-more-specs-anonymous-source/

Enligt rykte andra delen av 2016. Jag skulle inte bli förvånad om den kommer senare. Är det värt att vänta? X100s är i mitt tycke en väldigt trevlig kamera, även om jag tycker att den känns allt för liten sen jag skaffade en x-pro1. Den går dock alltid att ta med när utrymmet begränsar, exempelvis slänga ner i datorväskan vid tjänsteärenden.

Hade jag köpt den idag hade jag satsat på en t-modell.
Det finns rykten som säger att X100T kan få en liknande FW-uppdatering som E2.

För tillfället har Fuji problem att få till FW på nya X-PRO2. Ryktas om nya försenaingar av leveranserna. Sedan ligger X-T2 i pipen.
Så jag tror inte man kan räkna med att kunna köpa en X200T i handeln förrän tidigast om ett år.

Köp det som finns och sluta spekulera om vad som finns i framtiden. Rykten är spekulationer och drömmar. Ofta visar sig rykten vara helt fel.
Basera ett köp på vad som finns på marknaden idag. Varje dag som går är fylld av fotomöjligheter.
 

Antonjb

Aktiv medlem
Annars kan du köpa den första modellen begagnad och vänta på den nya, jag har haft alla tre modellerna och har för tillfället bara den första kvar och den legerar ju fortfarande väldigt fina bilder.. Men om money inte är något problem är det ju bara att köra på T modellen :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det har varit ungefär två år mellan generationerna av X100, så det verkar sannolikt att den fjärde generationen kommer att presenteras i september. Man skulle kunna gissa att den kommer att få samma 24MP X-Trans III-sensor som X-Pro2.

Sony har ju en liknande - och kostsam - RX1RII men den fick halvdålig recension på http://www.dpreview.com/reviews/rx1r-ii-review
Nja, man ska kanske int jämföra X100 med RX1, eftersom den senare har dubbelt så stor sensor. Och väldigt mycket högre pris.
 

martinot

Aktiv medlem
Det har varit ungefär två år mellan generationerna av X100, så det verkar sannolikt att den fjärde generationen kommer att presenteras i september. Man skulle kunna gissa att den kommer att få samma 24MP X-Trans III-sensor som X-Pro2.
Jag tror du kan ha rätt i din gissning ovan. Låter logiskt om man ser på historik ifrån tidigare släpp (men säker kan man självklart aldrig vara).
 

robsch

Medlem
http://www.fujirumors.com/ är ju ett ställe att läsa på. Det är ju mässa nu men även i september så kanske kommer det en variant i handeln till jul typ med 20 MP - inte värt väntan skulle jag gissa på..

Sony har ju en liknande - och kostsam - RX1RII men den fick halvdålig recension på http://www.dpreview.com/reviews/rx1r-ii-review
Att jmf X100 med RX1 är väl inte riktigt rättvist mot någon av kamerorna, det är en enorm skillnad i senorna på dessa kameror. Sen så fick inte RX1R mk2 så dålig recension, den är överlägsen dom flesta kompakt med fast objektiv och systemkameror på flera punkter. Sen så kan man alltid diskutera hur prisvärd den är. Tycker nog mer att Sony:s priser på tillbehören är groteska, och att det inte medföljer motljusskydd med kameran, detta kostar runt 1600kr extra....
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar.

Jag kommer defintivt köpa inom några månader och har Fuji redan problem med leveransen av X-Pro2 så känns det som om sannolikheten att det ska komma ut med en efterföljare till X100T innan sommaren är extremt liten.
 

DaMoose

Aktiv medlem
Är du speciellt ute efter sökaren i X100T?

Annars har ju Fujifilm kommit ut med en X70 också, samma sensor men den har motsvarande 28 mm f2,8 istället. Jag köpte faktiskt en igår, ska ha den i jobbväskan mm.
 

nutte

Aktiv medlem
Att jmf X100 med RX1 är väl inte riktigt rättvist mot någon av kamerorna, det är en enorm skillnad i senorna på dessa kameror. Sen så fick inte RX1R mk2 så dålig recension, den är överlägsen dom flesta kompakt med fast objektiv och systemkameror på flera punkter. Sen så kan man alltid diskutera hur prisvärd den är. Tycker nog mer att Sony:s priser på tillbehören är groteska, och att det inte medföljer motljusskydd med kameran, detta kostar runt 1600kr extra....
Jag tänkte mer att det var lika rörande "kompakta kameror med ljusstarka (motsv) 35mm-objektiv utan stabilisering och som ibland är lite tröga och har lite dålig batteritid" och om man inte är nöjd med X100T är det ju en kamera som i någon mening är bättre? (jag skrev ju att den kostar mer, kanske dubbelt mot en ev efterföljare men man kan ju snegla på en beg RX1 med sökare som kanske kostar som en ny X100T). Håller med om dyra tillbehör..
Andra alternativ kunde vara A6000/6300 med 24/1.8.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Nu har min X100T kommit och jag är sjukt nöjd :) Alldeles lagom format, inte för liten och absolut inte för stor. Sökaren var långt mycket bättre än jag trott, den är ljus och stor och enkelt att använda. Möjligheten till enkelt växla mellan den optiska sökaren och digitala är underbart. Perfekt att verkligen kunna se hur exponeringen blir, och filmsimuleringen!

Bildkvaliteten är också riktigt bra, nästan i klass med min 5D MkII med 35 1.4L. Det känns som en befrielse att slippa släpa runt på en objektiv, blixt mm och bara ha en lagom liten kamera med fast optik.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har min X100T kommit och jag är sjukt nöjd :) Alldeles lagom format, inte för liten och absolut inte för stor. Sökaren var långt mycket bättre än jag trott, den är ljus och stor och enkelt att använda. Möjligheten till enkelt växla mellan den optiska sökaren och digitala är underbart. Perfekt att verkligen kunna se hur exponeringen blir, och filmsimuleringen!

Bildkvaliteten är också riktigt bra, nästan i klass med min 5D MkII med 35 1.4L. Det känns som en befrielse att slippa släpa runt på en objektiv, blixt mm och bara ha en lagom liten kamera med fast optik.
Härligt - grattis till en grymt fin kamera! :)

Vill du slänga upp lite bilder så gå gärna med i Fuji-gruppen på Fotosidan (ny): http://www.fotosidan.se/groups/fujifilm/
 
ANNONS