Annons

Bärbar dator bland annat för fotoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
4GB minne, låg skärmupplösning och ingen SSD-disk, det tycker jag är för dåliga prestanda i dagens läge. Jag skulle hellre spara ihop lite mer pengar eller leta något bra erbjudande på rea.

Hittar t ex denna som verkar ser bättre ut för pengarna (Asus F555LA-DM2013T):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3389000

Kollade dock bara väldigt snabbt på prisjakt, jag gillar i allmänhet Dells datorer men om budgeten är 5000 så får man nog försöka få mesta möjliga prestanda för pengarna.
Tack för tipset, missade att det ej fanns någon SSD disk. Jag tror nog att jag sparar lite till :)
 

JKON

Aktiv medlem
60GB SSD är på tok för litet, du kommer få jobba mycket för hålla den under gränsen för full. Jag kollade på windowsmappen, iofs win7, på en nyinstallerad dator. Den använder 38GB. Totalt används 53GB på datorn och då har jag avinstallerat massor som kom med från tillverkaren. Endast Office är tillagt.

SSD är det absolut viktigaste på en bärbar dator för hastigheten. Köp INTE under 128GB. Leta vidare.
Därefter är minne viktigast, inte under 8GB om du ska redigera bilder. Men se till att du kan stoppa i mer minne senare, för det kommer du vilja ha.
Processorn, gärna 4-kärning, det har vara Core i7 med ett Q i beteckningen, MQ eller HQ. Undvik allt med U, de är bara strömsnåla, inte snabba. På http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php går det jämföra processorer. Snabb Core i5 går också bra.

Men till sist, 60GB är för lite, leta vidare!
Här är en sökning på bärbara med minst 120GB SSD, minst 8GB minne, 4-kärning Core i7, IPS-skärm
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=lokal_rank&l=s258773189

Tack för ett grymt bra svar och för sökningen! Mer handfast än så här blir det inte. Ska genast botanisera bland sökträffarna när jag kommit hem ikväll. Har du någon personlig favorit i listan?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag kör med en Microsoft Surface Pro 3, i7 med 8GB ram och 256GB SSD. Den funkar utmärkt för snabb mobil redigering ute i fält och vikten ligger ju bara på ynka 800 gram så den märks knappt i kameraväskan.

/ Magnus
 

A.Dent

Aktiv medlem
Själv har jag 17" varianten av Asus g551 fast med 256GB SSD. Så jag rekommenderar denna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3122691 .Asus har bra högtalare för att vara bärbar dator.
Den har 8GB minne men har en ledig minnesplats och det är lätt att uppgradera.

Om det går att ta reda på om denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3122691 har en ssd av M2-typ så har den en ledig hårddiskplats att sätta en stor snurrdisk i. Den är prisvärd för att ha 256GB SSD. Men jag tror det sitter en 2,5" ssd, då de är betydligt billigare.
 

bjsv_75

Medlem
Jag kör med en Microsoft Surface Pro 3, i7 med 8GB ram och 256GB SSD. Den funkar utmärkt för snabb mobil redigering ute i fält och vikten ligger ju bara på ynka 800 gram så den märks knappt i kameraväskan.

/ Magnus
Kör också surface pro 3 dock med i5 men 8gb ram och 256ssd. Funkar hur bra som helst på mina rawfiler från sony rx1r. snabbt och smidigt med pennan.
 

Karska

Medlem
Tack för ett grymt bra svar och för sökningen! Mer handfast än så här blir det inte. Ska genast botanisera bland sökträffarna när jag kommit hem ikväll. Har du någon personlig favorit i listan?
Missa inte att jämföra skärmarna också, olika paneler täcker olika stora delar av färgrymderna (sRGB och AdobeRGB). Av de recensioner jag hittat verkar Asus för det mesta ligga på >90% sRGB så titta lite extra på GL552/551 samt N551 (eventuellt N552, hittade inga recensioner på den än). Vissa av Acer:s modeller kommer också upp i liknande siffror men det verkar inte som att någon av de modellerna fanns med i listan.

www.notebookcheck.net är en bra sida för recensioner, har de inte testat modellen själva finns det oftast en länk till någon sida som har testat. Dessutom brukar de publicera skärmprofilerna efter att de kalibrerat testexemplaret (ersätter ju inte en riktig kalibrering men kanske kan vara bättre än ingenting).
 
Jag är ute efter en bärbar dator som duger/är bra till fotoredigering. Jag vill vara tydlig med att den inte enbart köps med det ändamålet och att jag inte jobbar professionellt med foto.

Vid köpet är det ett antal avvägningar som behöver göras och ett antal minimum/ribbor att ta sig över.

Skärm - Stor är bra för fotoredigering men jag vill också kunna bära runt på den. Lagom får alltså duga. Vilken är den lägst "acceptabla" tummen tycker ni? Vilka egenskaper söker jag vad gäller färg? Jag har ingen möjlighet att kalibrera min skärm. Jag tänker att om man kan köpa till en separat skärm i framtiden om det skulle behövas.

Processor - Vad krävs för lightroom? Idag jobbar jag inte med PS även om jag är nyfiken på att testa. Men om det kräver mycket mer av processorn får jag kanske ge avkall på PS.

Arbetsminne - Heter det så? Vad behövs? LR och PS.

Hårddisk - Behöver jag inte hjälp med.

Övrigt - Något jag borde tänka på mer?

Budget är på under 10 000 kr.
När jag köpte en bärbar dator förra året gällde följande: stor skärm minst 17", bra grafikkort, bra upplösning och en bra processor. Det var det som jag tyckte var viktigast och då låg en s.k. speldator nära till hands. Varför valde jag inte en stationär dator med ännu större skärm. Nej, jag ville kunna flytta datorn ibland. Ju större bilder desto bättre. Visst blir datorn tyngre, men för det mesta sitter jag hemma och redigerar. Jag är supernöjd med min Acer Aspire V17 Nitro.
 

lersaker

Aktiv medlem
Den här då??

Har tittat runt bland recensioner, här i tråden, blir mer och mer förvirrad.
Vissa sidor verkar mera som reklamsidor än seriösa tester av olika datorer och märken.
Och det finns ju en uppsjö av modeller!!

Vad tror ni om en ASUS ROG GL752VW-DH71 17,3-tum?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3122691#rparams=ss=ASUS ROG GL752VW-DH71
IPS-skärm, 17,3 tum. Två hårddiskar. 8 GB minne. Windows 10, 64-bit.
Ser ingenstans info om RGB respektive s-RGB.
Den presenteras som speldator, är jag helt fel ute om jag vill använda den till Fotoshop och bildbehandling??
Den ska ersätta min stationära dator som börjar bli trött och högljudd.
Den kostar 11.900 kr, känns som en smärtgräns mer kan jag inte betala.
Vill ha en laptop som jag kan flytta runt i huset, platsen för min stationära dator är inte optimal.
Har alla bilder på externa hårddiskar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag använder en äldre variant av den speldatorn som jag köpte för 2 år sedan. Den är grym den serien.
Den hade då 4GB dedikerat inne till grafikkortet och 8GB vanligt. 500GB hårdisk med 4gb SSD (hybrid).
Förra året uppgraderade jag minnet med 16 GB minneskort till då det finns så plats för det. Sen bytte jag ut hybriden till ren 500gb SSD. Sen har den ju extra hd plats och där sitter 1gb hd.
Redigerar enbart på den. Men köp en spyder4pro eller nyare kalibrator. De kostar runt 1000kr för färgerna stämmer inte. Min skärm visar 97% av sRGB, 73% av ntsc samt 75% av aRGB.
Förra veckan köpte jag till en 27" EIZO skärm som är kopplad till datorns Display port. Allt funkat klockrent!
Batteritiden är fortfarande grym. Flera timmars användande. Men att redigera på batteri rekommenderar jag inte för prestandan sjunker rejält.
 

lersaker

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar, jag känner mej stärkt i att den datorn är ett bra val!!

Jag använder en äldre variant av den speldatorn som jag köpte för 2 år sedan. Den är grym den serien.
Den hade då 4GB dedikerat inne till grafikkortet och 8GB vanligt. 500GB hårdisk med 4gb SSD (hybrid).
Förra året uppgraderade jag minnet med 16 GB minneskort till då det finns så plats för det. Sen bytte jag ut hybriden till ren 500gb SSD. Sen har den ju extra hd plats och där sitter 1gb hd.
Redigerar enbart på den. Men köp en spyder4pro eller nyare kalibrator. De kostar runt 1000kr för färgerna stämmer inte. Min skärm visar 97% av sRGB, 73% av ntsc samt 75% av aRGB.
Förra veckan köpte jag till en 27" EIZO skärm som är kopplad till datorns Display port. Allt funkat klockrent!
Batteritiden är fortfarande grym. Flera timmars användande. Men att redigera på batteri rekommenderar jag inte för prestandan sjunker rejält.
 

lersaker

Aktiv medlem
Fler frågor kring funktionerna i en laptop

Då har jag flera frågor, hoppas någon kan svara!!
Kan man koppla upp kameran direkt mot en sån här dator om man fotar med studiolampor??
Kräver det något speciellt program eller kan man göra det mot Fotoshop??

Jag köpte en ny hårddisk till stationära datorn för ett år sedan, det ser ut som ett usb-minne dvs det är ingen skiva.
Kan man stoppa in det i laptopen? På den ligger alla mina program, Fotoshop, Silver Efex, Word m fl.
Eller blir det konstigt? Jag är ingen datakunnig person!

Och naturligtvis, är det lite livslängd på en sån här laptop eller är den utsliten och omodern om ett par år??
 

225237

Avslutat medlemskap
Vill bara tillägga att det är väldigt lätt att byta ssd och minnen i efterhand.
Det finns en del ssd diskar då det följer med programvara samt kabel för kloning av den gamla hårddisken.
Moderna laptops med både ssd och hdd brukar ha en ssd i chipformat m.2 tror jag det heter.
Angående ram minne så är 2st 8gb stickor max. Intels cpuer klarar inte av större i laptops.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Påpekande om minnet stämmer inte. Jag har ju 24gb på en 2 år äldre variant av den som TS ska köpa.
Hårddisken är bara att plugga in på usb porten.
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag missade lite där.
Intels cpuer kan bara hantera 8Gb stickor när det gäller ram minne.
Många laptops har bara två lediga platser för ram minne och därav att 16Gb är max.
Har man fler platser kan man självklart ha mer ram minne.
 
ANNONS