Annons

Snabbt råd beg Panasonic LX7 eller Fujifilm X20

Produkter
(logga in för att koppla)

Misman

Avslutat medlemskap
Hej

Står och väljer mellan två kompetenta lite äldre kompaktkameror, Panasonic LX7 och Fujifilm X20.

Man kan säga att jag downsizar efter ett tags uppehåll hade tidigare Nikon D90.

För mig handlar det om mycket naturbilder, hundar och familjebilder.
Svårast är väl hundarna i fart kan jag tänka mig

Var först inne på Panasonic LX7 som fått måycket goda vitsord men det som får mig att fundera på Fujifilm X20 är att den har en sökare, är lite oldschool och tycker det kan vara jobbigt att fotografera med mobilen, känns inte som jag får kontroll som jag vill. Är detta samma tro med en kamera utan sökare? Det lutar ändå åt LX7 bättre vidvinkel och ljusstyrka men sedan känns X20 som en riktig kamera vilket är lockande. Kommer att fota RAW och JPEG.

Tar gärna snabbt emot lite synpunkter och råd här

Tack på förhand

Niclas Palmqvist
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänk på att LX7 har en mindre sensor så direktjämförelse av bländarvärde blir lite missvisande. Fuji skall ha lite bättre kantskärpa i vidvinkelläget. Betänk att sökaren har bara runt 80 eller 85% täckning så är lite av en nödlösning. Ingen klarar följande autofokus utan man får låsa fokus och trycka av. Fuji har fördelen av manuell mekanisk zoom som sannolikt är mer hållbart. Dock är kameran lite större.

Vill man ha snabb följande autofokus i bra ljus istället kan man titta på Nikon 1 systemet begagnat till ett lågt pris - då V serien med EVF sökare. V1/2/3 har samma bildkvalitet - de nyare sensorerna innebär ingen egentlig fördel.

Man kan även titta på andra små kameror: Panasonic GM5 med 12-32 och kanske en ljusstark fast eller faktiskt Samsung NX500 eller Sony A5100 eller A6000. A6000 finns på reapris den här veckan under fotoveckan på Rajala. Samsungen och Sonyn har snabbast autofokus av dessa.
 

Misman

Avslutat medlemskap
Tusen tack för svaret,

På kompaktsidan finns alltså inget alternativ idag då egentligen är det så jag skall tolka ditt svar utan man behöver titta på typ micro 4/3 då

Mvh

Niclas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För hundar i fart med autofokus igång fungerar nog egentligen bara Nikon 1, Sony A6000 (eller A6300), A5100 eller Samsung NX500 i klassen under 6000kr. Gäller det hundar i fart inomhus kommer nog endast Sony och Samsung alternativen fungera, med ljusstark optik. Kan du leva med endast utebilder (bättre ljus) kan man komma undan tämligen billigt med Nikon 1 V1 med 10-30 och 30-110 gluggarna. Kanske så lågt som 2500-3000kr beg.

Vad jag förstått kommer Nikons DL kompakter med samma autofokussystem ut i sommar (försenade leveranser) men då de är nya blir de dyra.

Kan du skippa autofokus på springande hundar (eller rörliga motiv) har du dock en väldigt lång lista på alla möjliga alternativ.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då Olympus EM1 väntas få en efterföljare i sommar har nypriset fallit till 6995kr på många håll i perioder. Till detta tror jag Omympus ännu bjuder på 900kr cash back. Detta har fått ner begpriset till ca 4500kr. Sedan tillkommer ju objektiv. Men det borde gå att få ett 12-40/2,8 för ca 5000kr beg. Packetpriset nytt är nere i <13000kr i vågor och då finns rabatt. I regel ingår då BG. Detta är den enda m43 kameran med PDAF för följande AF även om Panasonics AF system som bygger på oskärpeksrsktären för följande AF också skall vara OK. Tror dock att Olympus är bättre här (hsr inte jämfört själv).
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Då Olympus EM1 väntas få en efterföljare i sommar har nypriset fallit till 6995kr på många håll i perioder. Till detta tror jag Omympus ännu bjuder på 900kr cash back. Detta har fått ner begpriset till ca 4500kr. Sedan tillkommer ju objektiv. Men det borde gå att få ett 12-40/2,8 för ca 5000kr beg. Packetpriset nytt är nere i <13000kr i vågor och då finns rabatt. I regel ingår då BG. Detta är den enda m43 kameran med PDAF för följande AF även om Panasonics AF system som bygger på oskärpeksrsktären för följande AF också skall vara OK. Tror dock att Olympus är bättre här (hsr inte jämfört själv).

En E-M1 med ljusstarkt objektiv är dock en kamera som ligger närmare en D90 i storlek än en LX7 eller X20.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En E-M1 med ljusstarkt objektiv är dock en kamera som ligger närmare en D90 i storlek än en LX7 eller X20.
Absolut! Med motsvarande ljusstyrka blir Sony och Samsung ännu större. Som jag sa, ger man upp följande autofokus inomhus så räcker Nikon 1 som ändå ger följande AF i dagsljus i en liten storlek. Men något måste bort: följande AF/ följande AF inne, litenhet, brusprestanda eller kanske sökare (EVF/OVF). Det gäller att parera.
 

Misman

Avslutat medlemskap
Så det är bara att krypa till korset och inse att jag har orimliga krav på en liten behändig kvalitetskompakt kamera. Jag är ute efter detta lilla formatet men med så bra kvalitet som det är möjligt. Upp till en Panasonic GM5 kan jag sträcka mig i storlek.

Så om jag bantar bort kravet på att ta perfekta bilder bilder på mina hundar i fullfart hur ligger jag då till utifrån min grundfråga. LX7, X20 eller för den delen GM5, fördelar nackdelar rekommendationer?

Tack för all input så här långt

Niclas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så det är bara att krypa till korset och inse att jag har orimliga krav på en liten behändig kvalitetskompakt kamera. Jag är ute efter detta lilla formatet men med så bra kvalitet som det är möjligt. Upp till en Panasonic GM5 kan jag sträcka mig i storlek.

Så om jag bantar bort kravet på att ta perfekta bilder bilder på mina hundar i fullfart hur ligger jag då till utifrån min grundfråga. LX7, X20 eller för den delen GM5, fördelar nackdelar rekommendationer?

Tack för all input så här långt

Niclas
Jag skulle nog välja Panasonic LX100 som är i samma storleksklass som X20 men med ca 3x så stor sensor som X20 och kameran är ungefär lika stor som GM5 med 12-32 men med en sensor som är ca 2/3 så stor som den (effektiv storlek) men fantastisk ljusstyrka. Ibland dyker den upp för 5000kr.
 

Anders Norén

Aktiv medlem
Jag skulle nog välja Panasonic LX100 som är i samma storleksklass som X20 men med ca 3x så stor sensor som X20 och kameran är ungefär lika stor som GM5 med 12-32 men med en sensor som är ca 2/3 så stor som den (effektiv storlek) men fantastisk ljusstyrka. Ibland dyker den upp för 5000kr.
http://camerasize.com/compare/#569,396

LX100:an har också Panasonics DFD-fokus vilken ska vara snabbare än konventionell kontrastfokus. (Hur det funkar med följande fokus på snabbrörliga motiv i jämförelse med en spegelreflexkamera kan jag inte uttala mig om.)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compare/#569,396

LX100:an har också Panasonics DFD-fokus vilken ska vara snabbare än konventionell kontrastfokus. (Hur det funkar med följande fokus på snabbrörliga motiv i jämförelse med en spegelreflexkamera kan jag inte uttala mig om.)
Alldeles rätt men skall inte riktigt matcha PDAF på rörliga motiv även om den skall vara imponerande. Panasonic är också mästare på autofokus på stilla motiv. Jag var grymt imponerad över GM1 vid nattfotografering i stadsmiljö men då givetvis stilla motiv. Detta har ingen relevans för springande hundar förstås.
 

Misman

Avslutat medlemskap
Så tacksam för att ni tagit er tid och svarat på mina frågor, får fundera lite på hur jag skall göra och vad jag kan få för min budget.

Tanken var ursprungligen att köpa en mer avancerad kompakt begagnat. Har hittat nya möjligheter nu en Nikon 1 V1 för 1500:-, en Fujifilm X20 för 2500:-, Panasonic LX7 för 1500:-, Fujifilm X30 för drygt 4000 :- och en beg LX100 för 4500:-

Även tittat på en ny Panasonic GM5 för knappa 4000 :-

Märkligt hur man alltid när man ger sig in i att handla kamera alltid vill ha något lite bättre och pushar budgeten uppåt. Det var detta jagande efter perfektion som gjorde att jag sålda av mitt Nikon system, hetsen att köpa det bästa objektivet, tillbehören, stativet mm

Tack igen för er tid

Niclas
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall man fota springande hundar så bör man ha en bra dSLR. De har ett följande fokus som ligger fortfarande långt före någon spgellös kamera Spegellösa närmar sig men har fortfarande en bra bit kvar.
Jag har haft X-20. Glöm den för lekande hundar. Den är en utmärkt resekamera och liten allroundkamera. Fast någon actionkamera är den inte.
Skall man få till det får man göra som på den gamla analoga tiden utan AF.
Ställa in ett avstånd och trycka av när hunden är på den punkten. Det går det också men ger en inte serien av bilder.
Om man tittar på en serie av bilder av en springande hund ser han galen ut i 9 fall av tio. Det är just den tionde bilden man vill ha. Den när hunden har alla benen i luften och just före han landar för nästa språng. Det klarar man bara av med en snabb dSLR kamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så tacksam för att ni tagit er tid och svarat på mina frågor, får fundera lite på hur jag skall göra och vad jag kan få för min budget.

Tanken var ursprungligen att köpa en mer avancerad kompakt begagnat. Har hittat nya möjligheter nu en Nikon 1 V1 för 1500:-, en Fujifilm X20 för 2500:-, Panasonic LX7 för 1500:-, Fujifilm X30 för drygt 4000 :- och en beg LX100 för 4500:-

Även tittat på en ny Panasonic GM5 för knappa 4000 :-

Märkligt hur man alltid när man ger sig in i att handla kamera alltid vill ha något lite bättre och pushar budgeten uppåt. Det var detta jagande efter perfektion som gjorde att jag sålda av mitt Nikon system, hetsen att köpa det bästa objektivet, tillbehören, stativet mm

Tack igen för er tid

Niclas
Egentligen är det inte märkligt. När vi klarat av ett mål sätter vi upp nästa. När det gäller vi foto ger vi oss gensast in på svårare områden och söker nya utmaningar när vi tycker oss klara av enklare.
Det kräver ofta bättre prylar för att underlätta.
Man måste nog mogna som fotograf och inse att man inte kan vara bäst på allt.
När man gjort det kan man sedan se till att man har utrustning för det man verkligen är intresserad av att fotografera och acceptera att man kanske inte är utrustad för hockeymatchen i den mörka hallen.
I ditt fall så fungerar säkert X-20 tillfredsställande för resefoto och mycket annat. Fast du får släppa det där med springande hundar.
Om det är viktigt för dig så får du skaffa en kamera som klarar det. I så fall får du gå tillbaka till en dSLR kamera med dess tyngd och stora objektiv. Eller så glömmer du den biten och är nöjd att du har en liten kompetent kamera för allt annat.
Det går ännu inte att åstadkomma mirakel. Att äta kakan och ha den kvar fungerar fortfarande inte.
 

Misman

Avslutat medlemskap
Är helt medveten om att det blir svårt att hitta en liten kompakt med DSLR kapacitet, även om det har kommit ett par som faktiskt närmar sig...

Tanken var att kunna fota lite igen efter mitt avbrott utan att behöva köpa på mig en massa grejor igen, därav helt en avancerad kompakt kamera av något slag.

Men jag skall faktiskt kolla vad det finns som billiga kit system som kan vara aktuella

Hade gärna köpt en Nikon D300s med en bra optik till men tyvärr blir det lite stort och tungt tror jag.

Mvh

Niclas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så tacksam för att ni tagit er tid och svarat på mina frågor, får fundera lite på hur jag skall göra och vad jag kan få för min budget.

Tanken var ursprungligen att köpa en mer avancerad kompakt begagnat. Har hittat nya möjligheter nu en Nikon 1 V1 för 1500:-, en Fujifilm X20 för 2500:-, Panasonic LX7 för 1500:-, Fujifilm X30 för drygt 4000 :- och en beg LX100 för 4500:-

Även tittat på en ny Panasonic GM5 för knappa 4000 :-

Märkligt hur man alltid när man ger sig in i att handla kamera alltid vill ha något lite bättre och pushar budgeten uppåt. Det var detta jagande efter perfektion som gjorde att jag sålda av mitt Nikon system, hetsen att köpa det bästa objektivet, tillbehören, stativet mm

Tack igen för er tid

Niclas
Skall du ha en LX100 ha is i magen. Tror det var Cyberphoto som nyss sålde nya för 4995kr. Enl mitt sätt att räkna med absolut max 75% av nypris för relativt nya produkter torde ett rimligt begpris hamna under 4000kr om du inte kan vänta. Kameran har ändå funnits på marknaden ett tag och då lär man vilja minska sina lager eller ge rabatt från Panasonic då och då.

Nikon 1 V1 har jag faktiskt kört med skidåkning som motiv och AF i bra ljus är faktisk vass. Däremot är den extremt tråkig att ställa in. Med en liten 1" sensor dock blir skärpedjupet så pass stort med 10-30 även vidöppet och objektivet är skarpt på full glugg så jag körde i A läget och använde bara exp komp.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är helt medveten om att det blir svårt att hitta en liten kompakt med DSLR kapacitet, även om det har kommit ett par som faktiskt närmar sig...

Tanken var att kunna fota lite igen efter mitt avbrott utan att behöva köpa på mig en massa grejor igen, därav helt en avancerad kompakt kamera av något slag.

Men jag skall faktiskt kolla vad det finns som billiga kit system som kan vara aktuella

Hade gärna köpt en Nikon D300s med en bra optik till men tyvärr blir det lite stort och tungt tror jag.

Mvh

Niclas
Jag är mångsysslare inom foto. Jag har också haft önskan att åtminstone några av mina kameror skall vara mindre och lättare.
hade kört X-10 och X-20 som kompaktkameror där jag inte var nöjd med kvalitén. Hade innan det testat många andra kompaktkameror som jag tyckte var ändå sämre.De var för långt från mina 5D MKII och 5DMKIII.
Då blev det en X-PRO1 istället.
Det är en underbar kamera. Den har många gånger fått hänga med istället för de större kamerorna.
Fast jag använde den mindre än vad trodde jag skulle göra. När det väl gäller väljer jag en va de mer kapabla.
Skälet var att den är lite trög och AF är bäst på saker som står eller sitter still.
Så den har gått ungefär lika många bilder på 3 år som min nya 5DS R har gått på 6 månader.
En 5D är en allroundkamera som i princip klarar allt. Den är inte bäst på allt men kan ge tillräckliga resultat i alla lägen.
Där är inte spegellösa kamaror ännu. Inte ens Sony A7RII.
Jag har nu uppgraderat min X-PRO1 till X-PRO2. Den är väldigt mycket bättre än den gamla.
Nu kommer jag klara många fler fotograferingar med den utan ta fram min 5Ds R eller de gamla Bettan, 1DMKIIN som fortfarande är suverän. Fast när det verkligen gäller och jag skall fota något bröllop eller liknande event så kommer jag fortfarande förlita mig i första hand på Kanonerna.
Så du måste bestämma dig för vad du vill kunna fota och sedan välja utrustning efter de kraven. Det svåraste motivområdet sätter då nivån.
Är det lekande/sprinagande hundar så kan du glömma kompaktkameror och även X-PRO1. Då behöver du en dSLR. Om den sedan kommer från NIkon, Canon eller någon annan spelar mindre roll.
Kanske skulle du kunna tycka resutatet från en av de senaste spegellösa som X-PRO2, Sony A7RII osv. vara good enough. Fast då pratar vi priser som är så höga att du enkelt får en avancerad begangnad NIkon eller Canon med objektiv för det priset.
Det är det jag menar med att det inte finns några mirakel.
Så du har bara ett enkalt och tydigt val. Endera skaffar du utrustning som klarar lekande hundar som är svårt och ställer stora krav. Eller så glömmer du det området och skaffar dig en kamera som klarar allt annat.
Kom också ihåg att om du satsar på allt annat så kommer du grymt långt med en mobilkamera.
MIn dotter fick min X-20 när jag tröttnade på den efter några månader. Hon är jättenöjd.
När hon var i Japan förra sommaren på praktik och mötte hon flera proffsfotografer som gillade hennes kamera som började prata med henne och lärde henne olika trix. Det är ju ett sätt att närma sig en ung dam och hon lärde sig en hel del.
Så X-20 är lite av en kultkamera. Det jag gillade med den är att den känns och fungerar som en större profffskamera.
Den tar bra bilder om man fotar raw och använder rätt raw-framkallare.
Så glömmer du de lekande hundarna så så kommer du nog vara nöjd.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall du ha en LX100 ha is i magen. Tror det var Cyberphoto som nyss sålde nya för 4995kr. Enl mitt sätt att räkna med absolut max 75% av nypris för relativt nya produkter torde ett rimligt begpris hamna under 4000kr om du inte kan vänta. Kameran har ändå funnits på marknaden ett tag och då lär man vilja minska sina lager eller ge rabatt från Panasonic då och då.

Nikon 1 V1 har jag faktiskt kört med skidåkning som motiv och AF i bra ljus är faktisk vass. Däremot är den extremt tråkig att ställa in. Med en liten 1" sensor dock blir skärpedjupet så pass stort med 10-30 även vidöppet och objektivet är skarpt på full glugg så jag körde i A läget och använde bara exp komp.
Jag har fotat skidåkning med en manuell Leica R3, NIkon F4 och OLympus OM1 och fått bra resultat, ibland. Kom ihåg vi tog hyfsade bilder av dessa motiv redan innan det fanns Autofokus.
Vi hade motordrivna kameror som kunde ta 6-7 bilder per sekund fast du fick själv vara fokusmotor.
Med mycket erfarenhet kunde man synka skärpeintällningen mot farten.
Idag ställer vi betydligt större krav.
Jag förväntar mig att mina kameror sätter 9 av 10 bilder absolut skarpt i en serie på springande hundar.
Det gör gamla Bettan, 1DMKIIN fast om det för mörkt och riktig hög ISO så klara min 5Ds R inte av det. Detta trots Canon åstår att det har en mycket förbättrad AF. Det är inte alltid sant det som står i Informationen och det var inte alltid sämre förr.
 

Misman

Avslutat medlemskap
Hej

Vill bara meddela att jag nu bestämt mig för att hundarna i full fart inte är högsta prio utan det är en kamera som de facto jag kan ha med mig och fota min vardag vare sig det är i skogen, vid sjön, havet eller i staden. Jag har bestämt mig för att köpa en Olympus OM-D E-M10 med 14-42 EZ normal zoom i ett kit. Känns som ett bra val som man även kan växa lite med om andan faller på.

Tack igen för eran input

Niclas
 
ANNONS