Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.
Ett annat alternativ är att starta trådar som inte bara handlar om teknik (och förstås sluta deltaga i tekniktrådarna) och där diskutera sådant som är intressant för dig och likasinnade.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan inte greppa var Mats ser problem med just denna tråd, en vanlig trevlig Fujitråd där flera väntar med spänning på nya Fujimodeller, Själv går jag inte in i alla trådar som jag inte ser som intressanta, känns bara förvirrande på något sätt med kritiken mot forumet. Går ju alldeles utmärkt att starta en ny tråd där man kan diskutera sånt man gillar och hitta likasinnade.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Lycka till.
Det finns många kritiker till Fuji X-trans och dess mindre sensor. Större är bättre än X.
Fast faktum är att denna serie kameror levererar och många professionella fotografer använder dem och säljer bilder till höga priser i stora format.
Att en större sensor är bättre rent teoretiskt stämmer det bevisar också bilderna från GFX. Det finns också kameror som är bättre på att fota flygande fågel eller ishockey. En kamera är en kompromiss.
Fast i det här formatet och till det här priset är Fuji otroligt duktiga.
Fuji har lättare och mindre utrustning som kan utmana de flesta och levererar tillräckligt för de flesta fotografer.
Jag har fortfarande efter 6 månader inte ångrat att jag lämnade Canon 5Ds r och nu bara kör Fuji.
Låt inte debatten om sensorstorlek och bättre i AF i någon sport dSLR lura er.
Både X-PRO2 och X-T2 ligger nästan på samma nivå.
Vad man vet så här långt här långt är att X-T20 är bara en hårsmån efter.
Nu tackar jag för mig och lämnar fotosidan. Efter 15 år ser jag ingen nytta md detta forum längre.
Här handlar allt om teknik. Det är inte inom det området jag lär mig något nytt som ger bättre bilder.
Nu lämnar jag er på Fotosidan och går vidare.
Du får inte lämna Fuji forumet det är du som lyser upp det :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Många kritiker till Fuji-X-Trans skrivs det, men var fins dom i så fall, senaste halvåret så kan jag inte se annat än mycket beröm för dom nya Fuji modellerna.
 

martinot

Aktiv medlem
Det bror på.

Tekniken bakom X-trans i CFA är riktigt innovativ och lysande. Ingen moare trots avsaknad av HPF framför CFA. Samma sensor kan då leverera högre verkningsgrad/upplösning jämfört med en med Bayer CFA framför exakt samma sensor. Detta ger oftast lysande (och bättre bilder) i JPEG.

Problemet är RAW. Eller Nja. Egentligen inte RAW i sig självt. Där är inte heller egentligen något tekniskt problem i sig (en RAW-konverterare gör ju samma jobb på en dator som kameran gör i sin firmware).

Problemet är att eftersom det är bara Fuji som kör en annan typ av CFA än Bayer, så är det en relativt ovanlig teknisk lösning med en relativt liten marknadsandel. Detta då Fuji är en relativt liten "botiquetillverkare" på kameramarknaden i stort (även om relativt stora på nischade marknader som "high end"-optik och kemisk film som Instax).

Det innebär att inte alla RAW-konverterare har stöd för X-trans demosaicing, eller om de har det, så är det ofta inte på lika bra nivå som demosaicingen för Bayer CFA:er.

Detta i sin tur leder till att man inte alltid för lika lysande resultat med RAW-filer, beroende på RAW-konverterare och generation. Vissa är helt lysande (och snäppet bättre än Fujis in-camera demosaicing, som tex. Irident), vissa har blivit helt OK (som tex. Adobe Lr6, eller Capture 1 Pro, i senaste version), medans vissa inte riktigt är där än. Vissa har inget stöd alls (som tex. DXO).

Kanske lite snabbfattad förklaring på din fråga/undran, och den kan definitivt byggas ut ytterligare.
 

Joakim88

Aktiv medlem
filmsimuleringslägen

En annan fråga som jag skulle vilja ha svar på.
Vet inte ens om detta fungerar på någon Fujifilm kamera överhuvudtaget.
Om jag ställer in tex Xt-2 eller X-t20 eller X100F på finaste Jpg och vill fota ett porträtt i filmläget Acros samt Velvia och Astia kan jag då ställa in kameran så att den tar Ett foto och av det fotot så får jag tre foton av samma motiv fast i olika filmsimuleringslägen?

vet att om jag fotar i Raw så kan jag ju konvertera till filmsimuleringslägena men som sagt fungerar det första?
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Hej, i min X100T kan man göra en film-bracketing och få den effekt du vill men det går inte samtidigt att spara en Raw fil. Med Raw+jpg går det inte att spara flera versioner av jpg. Det kanske är annorlunda på de nyare kamerorna och det kan säkert någon annan svara på.
 

r2d2

Aktiv medlem
Hej, i min X100T kan man göra en film-bracketing och få den effekt du vill men det går inte samtidigt att spara en Raw fil. Med Raw+jpg går det inte att spara flera versioner av jpg. Det kanske är annorlunda på de nyare kamerorna och det kan säkert någon annan svara på.
Så har jag förstått att det är av diskussioner på FB gruppen fuji x100f.

Jag har en fråga.. vad kostar de nya varianterna av wlc o tlc i sverige och var kan man köpa dem?
 

r2d2

Aktiv medlem
Samma här...nu hoppas vi att det går fort att få Adobe mm att trixa till så att vi kan lira med raw-filerna...
det kan du göra genom att ändra xif (heter det så) infon med mjukvara för det, byt namn till xpro2 så kan Lr importera RAW filerna.

Nästa update av adobe ska komma i april...
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Hann testa kameran lite innan ljuset försvann. Känns spontant som att det som imponerar mest är den följande AF:en. Bad vår sjövilda 8-åring att springa sicksack emot mig så fort hon kunde. Av 25 bilder blev 20 skarpa och detta med den slöa 35/1,4:an @1,4. Nästa test blir springande Jack Russel när ljus/väder tillåter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hann testa kameran lite innan ljuset försvann. Känns spontant som att det som imponerar mest är den följande AF:en. Bad vår sjövilda 8-åring att springa sicksack emot mig så fort hon kunde. Av 25 bilder blev 20 skarpa och detta med den slöa 35/1,4:an @1,4. Nästa test blir springande Jack Russel när ljus/väder tillåter.
Detta med följande fokus är lite komplicerat. Olika Objektiv är olika bra på det.
Det objektiv jag funnit vara bäst är 50-140.
100-400 är OK men kräver mer ljus. Vid bra ljus fungerar det även med snabba hundar.
Många av de äldre objektiven är ganska långsamma.
Nu är ju följande AF väldigt beroende på vad man fotograferar.
Så här kan vara krav variera enormt. Det som anses tillräckligt bra för någon kan anses som värdelöst för någon annan.
 

smislo

Aktiv medlem
Hann testa kameran lite innan ljuset försvann. Känns spontant som att det som imponerar mest är den följande AF:en. Bad vår sjövilda 8-åring att springa sicksack emot mig så fort hon kunde. Av 25 bilder blev 20 skarpa och detta med den slöa 35/1,4:an @1,4. Nästa test blir springande Jack Russel när ljus/väder tillåter.
Gäller X-T20?

Ringde i morse till Rajala, de kunde inte hitta beställningen eftersom det gjordes via webben. Hänvisade till e-post. Har inte fått något svar via e-post än.

Tjejen jag pratade sa att hon inte sett någon X-T20 hos dem, Rajala i Stockholm, måste väl vara telefon på hemsidan...
 
ANNONS