Annons

Extern hårddisk som kraschat

andreassofus

Aktiv medlem
Vad kör ni med för molntjänster?
skulle vilja ha en bra och billig där jag kan spara mina råformatsbilder.
Har ni någon att rekommendera?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om jag skulle köra arkivering dvs vilja ladda upp och i praktiken bara hämta i nödfall så skulle jag välja: Amazon Glacier https://aws.amazon.com/glacier/
Tack. Kikade lite snabbt där men jag fattade ingenting om hur prissättningen fungerade. Såg krångligt ut.

Jag vill ha en enkel molntjänst där jag vet vad det kostar och där jag kan ladda upp i första hand bilder istället för att ha bara externa diskar som ska gömmas någonstans utanför sitt hem.

Typ Dropbox.
 

iSolen.se

Guest
Tack. Kikade lite snabbt där men jag fattade ingenting om hur prissättningen fungerade. Såg krångligt ut.

Jag vill ha en enkel molntjänst där jag vet vad det kostar och där jag kan ladda upp i första hand bilder istället för att ha bara externa diskar som ska gömmas någonstans utanför sitt hem.

Typ Dropbox.
Jag har kollat på några tjänster och det har fallit på bandbredden. Att ladda upp tar iofs tid men det är när det smäller som man upptäcker att nedladdningstiden kan vara lång. Kan ta veckor eller månader att hämta sina data.

Någon tjänst erbjuder att skicka hem datat på disk. Kommer dock inte ihåg vilken leverantör det var.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har kollat på några tjänster och det har fallit på bandbredden. Att ladda upp tar iofs tid men det är när det smäller som man upptäcker att nedladdningstiden kan vara lång. Kan ta veckor eller månader att hämta sina data.

Någon tjänst erbjuder att skicka hem datat på disk. Kommer dock inte ihåg vilken leverantör det var.
Vad är det som har fallit på bandbredden? Att du inte har valt någon av dom eller vadå?

Månader för att hämta hem sina filer? Är det möjligt? Tar det så mycket längre tid att ladda hem sina filer än något annat?

Eller har du många tusen tb att ladda ner?

Än så länge har jag inte lyckats fylla 2tB än så det ska nog inte ta många minuter väl 😊
 

iSolen.se

Guest
Vad är det som har fallit på bandbredden? Att du inte har valt någon av dom eller vadå?

Månader för att hämta hem sina filer? Är det möjligt? Tar det så mycket längre tid att ladda hem sina filer än något annat?

Eller har du många tusen tb att ladda ner?

Än så länge har jag inte lyckats fylla 2tB än så det ska nog inte ta många minuter väl 😊
Det var några terabyte, en av tjänsterna var svenska telia. När jag provade nedladdningsbandbredden visade den sig vara avsevärt lägre än uppladdningsbandbredden. Nu har det gått några år och de har säkert bättrat sig men det kan vara ide att tänka på att bandbredden är viktig den dag du tänkt använda backupen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Kanske någon som faktiskt har erfarenhet som vill svara på detta ? Vore kul att veta om det tar lika lång tid att ladda upp bilder som att ladda hem dom. Flera månader för att ladda hem sina bilder låter orimligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad kör ni med för molntjänster?
skulle vilja ha en bra och billig där jag kan spara mina råformatsbilder.
Har ni någon att rekommendera?
Jag har provat några stycken, men alla har så krångliga interface så att det blir inte av att jag använder dem regelbundet. Jag vill kunna montera en servervolym som vilken annan volym som helst. Alternativt välja kataloger i min lokala volym som automatiskt synkas med motsvarande på servern.

Det finns säkert, men jag har inte orkat leta ordengligt.

Jag tror ändå att jag kommer att prova Google Photos helt enkelt för att man då man använda Googles eminenta bildsökningssystem på sina egna bilder. T.ex. sökningar i stil med "visa alla bilder med springande hundar i solnedgång".
 

iSolen.se

Guest
Tar det lika lång tid att ladda upp bilder till molnet?
Tänkte ju utnyttja det när jag är ute och reser. Men jag ju inte sitta i flera månader och ladda upp bilder 😀
På hotell etc brukar det vara rätt dålig bandbredd. Jag har försökt ladda upp bilder många gånger, det går men är inte värt besväret. Bättre att ha en extra hårddisk med sig vilket jag har.
 

andreassofus

Aktiv medlem
På hotell etc brukar det vara rätt dålig bandbredd. Jag har försökt ladda upp bilder många gånger, det går men är inte värt besväret. Bättre att ha en extra hårddisk med sig vilket jag har.
Jo jag ska ha med mig extern disk också men ville ha på två ställen. Vill verkligen inte att något ska hända med bilderna från usa-resan.

Har nyss köpt en lacie rugged. Men kanske skulle köpa en till istället och ha med mig två 😊
 

iSolen.se

Guest
Jo jag ska ha med mig extern disk också men ville ha på två ställen. Vill verkligen inte att något ska hända med bilderna från usa-resan.

Har nyss köpt en lacie rugged. Men kanske skulle köpa en till istället och ha med mig två 😊
Precis så jag gör om det är viktiga bilder, en hårddisk med mig och en på hotellrummet.

Rugged? Behövs det? En hårddisk som inte är igång är väldigt robust.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Precis så jag gör om det är viktiga bilder, en hårddisk med mig och en på hotellrummet.

Rugged? Behövs det? En hårddisk som inte är igång är väldigt robust.
Jag reser dock runt och bor inte mer än en natt på varje hotell. Ska även tälta så jag vet inte hur jag ska lägga upp det än.

Rugged är väl bra då den är stöttålig. Men köpte den mest för att den var cool och orange 😀
 

Ventures

Aktiv medlem
Kanske någon som faktiskt har erfarenhet som vill svara på detta ? Vore kul att veta om det tar lika lång tid att ladda upp bilder som att ladda hem dom. Flera månader för att ladda hem sina bilder låter orimligt.
Har bara hört elaka rykten om att det kan ta någon vecka att ladda hem sina bilder igen om man råkat ut för haveri. Beror förstås på mängden. Tyvärr hjälper inte att man har 100/100 med fiber när det är servrar i andra änden som kan vara flaskhalsen. Men jag har ingen förstahandsinformation. Det tar i alla fall en hel natt för min dator att köra en komplett backup från disk till disk via e-sata så det skulle ta betydligt längre från molnet.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad gäller "moln"-tjänster så finns det lagringstjänster och backuptjänster. De förra kan förstås även använda till backup, men är inte primärt avsedda för det.

Vilken slags användning hade du tänkt dig, Andreas?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har bara hört elaka rykten om att det kan ta någon vecka att ladda hem sina bilder igen om man råkat ut för haveri. Beror förstås på mängden. Tyvärr hjälper inte att man har 100/100 med fiber när det är servrar i andra änden som kan vara flaskhalsen. Men jag har ingen förstahandsinformation. Det tar i alla fall en hel natt för min dator att köra en komplett backup från disk till disk via e-sata så det skulle ta betydligt längre från molnet.
Har man mycket så kommer det att ta tid. Om man räknar på att uppkopplingen i realiteten klarar 10 MB/s så får du ungefär 850 GB per dygn. Under helt optimala förhållanden alltså 6 TB i veckan. Även om jag inte har testat så tror jag nog att man ska vara glad om man lyckas med hälften, vilket också betyder att det kan bli betydligt långsammare.
 

iSolen.se

Guest
Har man mycket så kommer det att ta tid. Om man räknar på att uppkopplingen i realiteten klarar 10 MB/s så får du ungefär 850 GB per dygn. Under helt optimala förhållanden alltså 6 TB i veckan. Även om jag inte har testat så tror jag nog att man ska vara glad om man lyckas med hälften, vilket också betyder att det kan bli betydligt långsammare.
Jag har 100/100 megabit per sekund men fick inte i närheten av såna siffror i nedladdningshastighet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har 100/100 megabit per sekund men fick inte i närheten av såna siffror i nedladdningshastighet.
Det är ju det jag skriver. :) Dock så är det ju fullt möjligt rent tekniskt. Jag prövade på kul att dra igång en nedtankning av Debian och fick runt 7 MB/s. Nu är det över WiFi så jag vet inte riktigt om det var det trådlösa nätet eller servern som gav den hastigheten. WiFi-uppkopplingen har så bra signal att den visar över 100 MBit/s där jag sitter, men det brukar vara föremål för en hel container med salt. För att få full utväxling på Bredbandskollen måste jag byta till 5 GHz, vet jag sedan tidigare. Dock har jag stängt av det nätet eftersom räckvidden är för dålig med aktuell router.
 
ANNONS