Annons
Gammal 2017-04-14, 07:59
ajoe

Om du isolerar problemet med resan så spelar det ju mindre roll om det kostar 200 kr/mån eller ens det dubbia, det är ju då mer en metod att säkra filerna till du är hemma.

Detta givetvis under förutsättning att du kommer åt bandbredd någorlunda regelbundet
Gammal 2017-04-14, 08:22
iSolen.se

Cygnes skrev: Din disk har hårdvarukryptering AES254 om jag inte minns fel. Det är mycket möjligt att det är detta chip som gått sönder. WDs lösning innebär att disken alltid är krypterad KEK även om du inte märker det för att du inte satt ett lösenord. Om minnet inte sviker mig helt ligger krypteringsalgoritmen eDEK lagrad på disken och därför kan det vara möjligt att flytta disken till ett annat exakt lika kabinett, dock tveksam till att detta skulle fungera. Du kommer nog aldrig få ut någon data om du försöker plocka ur den och ansluta utan detta chip. Men det kan vara möjligt att fejka detta chip. Men då behöver du köra ett program som jag tror bara finns till Linux. Lite osäker som sagt, men googla på det. Detta är en jättevanlig disk så du bör hitta svar.
Brukar WD ha hårdvarukryptering? Det borde finnas en varning så man vet att backup är extra viktigt.
Gammal 2017-04-14, 10:21
andreassofus

ajoe skrev: Om du isolerar problemet med resan så spelar det ju mindre roll om det kostar 200 kr/mån eller ens det dubbia, det är ju då mer en metod att säkra filerna till du är hemma.

Detta givetvis under förutsättning att du kommer åt bandbredd någorlunda regelbundet
sant det. tänkte att man kanske var tvungen att teckna för ett helt år eller så. Men jag kan alltså bara teckna för en månad? det vore ju smidigt i så fall.
Men som du säger så måste jag komma åt internet, och sen måste det ju gå ganska snabbt, jag vill ju inte sitta i timmar och ladda upp filer.

Kom och tänka på Flickr, dom har ju faktiskt 1TB gratis lagring. Använder ju flickr hela tiden redan så det vore ju kanske smidigt att använda den tjänsten att lagra bilderna på. 1TB räcker.
Gammal 2017-04-14, 10:23
iSolen.se

andreassofus skrev: sant det. tänkte att man kanske var tvungen att teckna för ett helt år eller så. Men jag kan alltså bara teckna för en månad? det vore ju smidigt i så fall.
Men som du säger så måste jag komma åt internet, och sen måste det ju gå ganska snabbt, jag vill ju inte sitta i timmar och ladda upp filer.

Kom och tänka på Flickr, dom har ju faktiskt 1TB gratis lagring. Använder ju flickr hela tiden redan så det vore ju kanske smidigt att använda den tjänsten att lagra bilderna på. 1TB räcker.
Är det bara över en resa kan du väl lika gärna ladda upp till din dator/nas hemma.
Gammal 2017-04-14, 10:26
andreassofus

iSolen.se skrev: Är det bara över en resa kan du väl lika gärna ladda upp till din dator/nas hemma.
det är inte BARA till just denna resa. Som jag skrev så vore det smidigt att ha en molntjänst att lagra bilder i istället för externa hårddiskar som man gömmer utanför sitt hem då och då.

Men hur laddar jag upp bilder från en dator till min andra dator som jag har hemma?
Gammal 2017-04-14, 10:32
iSolen.se

andreassofus skrev: det är inte BARA till just denna resa. Som jag skrev så vore det smidigt att ha en molntjänst att lagra bilder i istället för externa hårddiskar som man gömmer utanför sitt hem då och då.

Men hur laddar jag upp bilder från en dator till min andra dator som jag har hemma?
Finns många sätt. Hur gör du mellan datorerna hemma? Jag brukade köra FTP mest för att det alltid brukade funka med portar etc men andra kör VPN-lösningar så man kommer åt allt på sitt hemmanätverk. Sen finns det en radda tjänster i NASar för detta. Kolla också vad din Router kan. Min har en inbyggd filserver...bara att plugga in disk om jag vill och då behöver jag i princip inte ens ha datorn igång när jag reser. (min kamera hade FTP-klient så jag hade kunnat ladda upp direkt från kameran om jag velat)

Gör inget av detta längre, har tröttnat på hotellens tveksamma bandbredd och dålig kvalitet på uppkoppling. Mycket jobb att hålla sakerna uppladdade jämfört med en extra hårddisk som man alltid har med sig.
Gammal 2017-04-14, 10:45
andreassofus

iSolen.se skrev: Finns många sätt. Hur gör du mellan datorerna hemma? Jag brukade köra FTP mest för att det alltid brukade funka med portar etc men andra kör VPN-lösningar så man kommer åt allt på sitt hemmanätverk. Sen finns det en radda tjänster i NASar för detta. Kolla också vad din Router kan. Min har en inbyggd filserver...bara att plugga in disk om jag vill och då behöver jag i princip inte ens ha datorn igång när jag reser. (min kamera hade FTP-klient så jag hade kunnat ladda upp direkt från kameran om jag velat)

Gör inget av detta längre, har tröttnat på hotellens tveksamma bandbredd och dålig kvalitet på uppkoppling. Mycket jobb att hålla sakerna uppladdade jämfört med en extra hårddisk som man alltid har med sig.
okej jag har aldrig varit uppe i sånt här men det låter ju smidigt om man lär sig hur det fungerar :)

när jag säkerhetskopierar mina filer hemma så pluggar jag helt enkelt i min externa hårddisk med usb-kabel och sen bara drar över filerna jag vill göra backup på. Väldigt enkelt och smidigt.

Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?

Min router är en sådan som följer med från Telia. Kollade nyss och den har en usb-uttag. Vad den är till för vet jag inte :)
Gammal 2017-04-14, 10:57
iSolen.se

andreassofus skrev: okej jag har aldrig varit uppe i sånt här men det låter ju smidigt om man lär sig hur det fungerar :)

när jag säkerhetskopierar mina filer hemma så pluggar jag helt enkelt i min externa hårddisk med usb-kabel och sen bara drar över filerna jag vill göra backup på. Väldigt enkelt och smidigt.

Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?
Jag kan för lite om iCloud och Timemashine men generellt går det snabbare om du inte går via någon tjänst.

andreassofus skrev: ...
Min router är en sådan som följer med från Telia. Kollade nyss och den har en usb-uttag. Vad den är till för vet jag inte :)
Kan vara skrivare men du får väl googla, det är inte ovanligt med möjlighet till fil- och webserver men vanligast är nog bara en skrivarserver.
Gammal 2017-04-14, 11:01
andreassofus

iSolen.se skrev: Jag kan för lite om iCloud och Timemashine men generellt går det snabbare om du inte går via någon tjänst.
ja så är det nog, speciellt också om hotellet har dåligt nät. kanske bara köper ytterligare en hårddisk. har en i ryggsäcken hela tiden och sen en liggandes i bilen kanske. Dock kan man ju ta med sig båda in på natten när man bor på hotell.
Gammal 2017-04-14, 11:22
Cygnes

iSolen.se skrev: Brukar WD ha hårdvarukryptering? Det borde finnas en varning så man vet att backup är extra viktigt.
Ja de flesta har det (dock ej elements) det är ju ett av deras säljargument, och det står tydligt på kartongen.
Gammal 2017-04-14, 11:24
iSolen.se

Cygnes skrev: Ja de flesta har det (dock ej elements) det är ju ett av deras säljargument, och det står tydligt på kartongen.
Vilken kartong? Jag har köpt typ 6st WD sista året. De kommer i metallisk plastpåse.

Intressant:

https://www.theregister.co.uk/2015/1...ve_encryption/
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	2017-04-14 11.25.46-1.jpg
Visningar:	32
Storlek:	31.4 KB
ID:	143673  

Gammal 2017-04-14, 11:26
M7_21

Om man är ute och reser och vill slippa dra på en (relativt) tung systemkamera med ett eller flera objektiv så varför inte bara använda mobilen? Extra lagring till den finns t.ex. i-FlashDevice HD som rymmer från 16 GB. Monteras enkelt i mobilens laddningsuttag. Kostar ca 300:- och uppåt.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	QT0102004013-07.jpg
Visningar:	26
Storlek:	25.6 KB
ID:	143672  

Gammal 2017-04-14, 11:28
EJM68

andreassofus skrev: Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?
Apple Photos kan synkronisera bilder till alla klienter i kedjan. Kanske det enklaste sättet att synkronisera bilder på Apple HW. Fungerar även med Windows 10 med lite handpåläggning.

https://www.teamviewer.com/sv/ har en ganska låg komma-igång-tröskel jämfört med att sätta upp en ftp server hemma. Kräver förstås att hemmadatorn är igång hela tiden.
Teamviewer är främst ett verktyg för fjärrstyrning av datorer, men har även en inbyggd ftp server/klient. Brandväggar behövs vanligtvis inte ändras.
Gammal 2017-04-14, 12:38
iSolen.se

M7_21 skrev: Om man är ute och reser och vill slippa dra på en (relativt) tung systemkamera med ett eller flera objektiv så varför inte bara använda mobilen? Extra lagring till den finns t.ex. i-FlashDevice HD som rymmer från 16 GB. Monteras enkelt i mobilens laddningsuttag. Kostar ca 300:- och uppåt.
Alltid intressant med ny teknik men lite väl lite lagringsutrymme? Ett alternativ är att helt enkelt köpa fler minneskort som ju kan dubblera som just minneskort till kameran.
Gammal 2017-04-14, 12:46
PMD

Cygnes skrev: Varför inte köra t.ex. Amazons tjänst som kostar c:a 45kr per månad för obegränsad lagring. Eller onedrive med 5x1gb för c.a 75kr/månad.
Eller Google Drive: 15 Gbyte gratis.

Det finns många möjligheter.
Besvara

Bokmärken

Taggar
extern , hårddisk , kraschad

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System