Annons

Extern hårddisk som kraschat

iSolen.se

Guest
det är inte BARA till just denna resa. Som jag skrev så vore det smidigt att ha en molntjänst att lagra bilder i istället för externa hårddiskar som man gömmer utanför sitt hem då och då.

Men hur laddar jag upp bilder från en dator till min andra dator som jag har hemma?
Finns många sätt. Hur gör du mellan datorerna hemma? Jag brukade köra FTP mest för att det alltid brukade funka med portar etc men andra kör VPN-lösningar så man kommer åt allt på sitt hemmanätverk. Sen finns det en radda tjänster i NASar för detta. Kolla också vad din Router kan. Min har en inbyggd filserver...bara att plugga in disk om jag vill och då behöver jag i princip inte ens ha datorn igång när jag reser. (min kamera hade FTP-klient så jag hade kunnat ladda upp direkt från kameran om jag velat)

Gör inget av detta längre, har tröttnat på hotellens tveksamma bandbredd och dålig kvalitet på uppkoppling. Mycket jobb att hålla sakerna uppladdade jämfört med en extra hårddisk som man alltid har med sig.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Finns många sätt. Hur gör du mellan datorerna hemma? Jag brukade köra FTP mest för att det alltid brukade funka med portar etc men andra kör VPN-lösningar så man kommer åt allt på sitt hemmanätverk. Sen finns det en radda tjänster i NASar för detta. Kolla också vad din Router kan. Min har en inbyggd filserver...bara att plugga in disk om jag vill och då behöver jag i princip inte ens ha datorn igång när jag reser. (min kamera hade FTP-klient så jag hade kunnat ladda upp direkt från kameran om jag velat)

Gör inget av detta längre, har tröttnat på hotellens tveksamma bandbredd och dålig kvalitet på uppkoppling. Mycket jobb att hålla sakerna uppladdade jämfört med en extra hårddisk som man alltid har med sig.
okej jag har aldrig varit uppe i sånt här men det låter ju smidigt om man lär sig hur det fungerar :)

när jag säkerhetskopierar mina filer hemma så pluggar jag helt enkelt i min externa hårddisk med usb-kabel och sen bara drar över filerna jag vill göra backup på. Väldigt enkelt och smidigt.

Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?

Min router är en sådan som följer med från Telia. Kollade nyss och den har en usb-uttag. Vad den är till för vet jag inte :)
 

iSolen.se

Guest
okej jag har aldrig varit uppe i sånt här men det låter ju smidigt om man lär sig hur det fungerar :)

när jag säkerhetskopierar mina filer hemma så pluggar jag helt enkelt i min externa hårddisk med usb-kabel och sen bara drar över filerna jag vill göra backup på. Väldigt enkelt och smidigt.

Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?
Jag kan för lite om iCloud och Timemashine men generellt går det snabbare om du inte går via någon tjänst.

...
Min router är en sådan som följer med från Telia. Kollade nyss och den har en usb-uttag. Vad den är till för vet jag inte :)
Kan vara skrivare men du får väl googla, det är inte ovanligt med möjlighet till fil- och webserver men vanligast är nog bara en skrivarserver.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag kan för lite om iCloud och Timemashine men generellt går det snabbare om du inte går via någon tjänst.
ja så är det nog, speciellt också om hotellet har dåligt nät. kanske bara köper ytterligare en hårddisk. har en i ryggsäcken hela tiden och sen en liggandes i bilen kanske. Dock kan man ju ta med sig båda in på natten när man bor på hotell.
 

M7_21

Aktiv medlem
Om man är ute och reser och vill slippa dra på en (relativt) tung systemkamera med ett eller flera objektiv så varför inte bara använda mobilen? Extra lagring till den finns t.ex. i-FlashDevice HD som rymmer från 16 GB. Monteras enkelt i mobilens laddningsuttag. Kostar ca 300:- och uppåt.
 

Bilagor

EJM68

Aktiv medlem
Man kan inte använda iCloud för att föra över till en annan dator? eller time machine?
Apple Photos kan synkronisera bilder till alla klienter i kedjan. Kanske det enklaste sättet att synkronisera bilder på Apple HW. Fungerar även med Windows 10 med lite handpåläggning.

https://www.teamviewer.com/sv/ har en ganska låg komma-igång-tröskel jämfört med att sätta upp en ftp server hemma. Kräver förstås att hemmadatorn är igång hela tiden.
Teamviewer är främst ett verktyg för fjärrstyrning av datorer, men har även en inbyggd ftp server/klient. Brandväggar behövs vanligtvis inte ändras.
 

iSolen.se

Guest
Om man är ute och reser och vill slippa dra på en (relativt) tung systemkamera med ett eller flera objektiv så varför inte bara använda mobilen? Extra lagring till den finns t.ex. i-FlashDevice HD som rymmer från 16 GB. Monteras enkelt i mobilens laddningsuttag. Kostar ca 300:- och uppåt.
Alltid intressant med ny teknik men lite väl lite lagringsutrymme? Ett alternativ är att helt enkelt köpa fler minneskort som ju kan dubblera som just minneskort till kameran.
 

iSolen.se

Guest
Eller Google Drive: 15 Gbyte gratis.

Det finns många möjligheter.
Nu har jag refererat till många så jag har väl fått bonusutrymme men jag har nästan 10GB i min dropbox gratis och tankade av misstag hem en fil som var 1.5GB förra helgen via dropbox. Den klagade men filen kom igenom.

Jag har även google drive (och one drive) men har inte använt det på länge. Finns det samma smidiga appar, fotoalbum, kommentarer etc till Google Drive som till dropbox? Prestanda?
 

PMD

Aktiv medlem
Min router är en sådan som följer med från Telia. Kollade nyss och den har en usb-uttag. Vad den är till för vet jag inte :)
Om det är en "Technicolor" så är det för att ansluta en disk. Eventuellt kan man ansluta flera diskar via en USB-hub.

Surfa till 192.168.1.1 och logga in med det lösenord som står på lappen på undersidan av routern/modemet. Välj sen "Advanced interface" och sen "Content sharing".
 

reboot81

Aktiv medlem
Tar det lika lång tid att ladda upp bilder till molnet?
Tänkte ju utnyttja det när jag är ute och reser. Men jag ju inte sitta i flera månader och ladda upp bilder 😀
Jag har provat och slutat med Crashplan. Det går så segt att ladda upp.
Numera kör jag Amazon Cloud Drive tillsammans med ARQ Backup.
ca600 pr år för ACD, och 50USD för ARQ-licensen.
ACD är inte samma som Glacier, utan ger dig obegränsat utrymme och bra upp/ner hastighet. Har ej hunnit testa hastigheten mot ACD då jag ännu kör via ADSL, men enligt recensionerna så är det nästintill raka för, iaf för användare med 100Mbit/s.
 

reboot81

Aktiv medlem
…Om inte magnetskivorna är skadade kan de garanterat få ut info. Om hårddisken har gått i golvet och läshuvudet har repat ytan på skivorna kan ingen lyckas tyvärr…
Det kan vara möjligt att extrahera data ifrån repade skivor, och det kan finnas skivor/sidor som ej är repade. Så det går, dock med en större arbetsinsats.
 
ANNONS