Annons

Ge databasfanjunkaren sparken! Det är segt!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I går kväll och nyss fick jag följande felmeddelande när jag försökte få fram senaste inlägget i en forumtråd:
-------------
Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 345946833

Varnish cache server
-------------

Det gick bra att få upp aktuell forumtråd när jag försökte igen ett par sekunder senare.

Månne har det med segheten att göra?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har problem med en av våra två servrar - som av någon anledning kör just forumet segare än den andra. Felsökning pågår, lite försenat av semestertider.

Pga lastbalanseraren som amvänder dessa två servrar hamnar ni ibland på den ena, ibland på den andra - det är därför det upplevs som det funkar snabbt ibland, ibland inte.
 

martinot

Aktiv medlem
Vi har problem med en av våra två servrar - som av någon anledning kör just forumet segare än den andra. Felsökning pågår, lite försenat av semestertider.

Pga lastbalanseraren som amvänder dessa två servrar hamnar ni ibland på den ena, ibland på den andra - det är därför det upplevs som det funkar snabbt ibland, ibland inte.
Stäng av och ta genast den felaktiga servern, eller ändra i lastbalanseraren att alla anrop bara går till den friska servern!

Hellre situationen att sidladdningen är dubbelt så långsamt som normalt (som är snabbt), än att hamna på den helkassa trasiga servern som tar upp till en minut.

Som nu är det så extremt irriterande att man nästan alltid tröttnar till slut och går till andra ställen eller forum.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag vet inte vad det är för fel, men något är det. Forumet svarar inte på tilltal med jämna och ofta återkommande mellanrum, vilket gör hela upplevelsen påtagligt enerverande. Det tar ibland synnerligen lång tid innan något börjar laddas, det vill säga att tillståndet att webbläsaren väntar på Fotosidan är mycket vanligt. Exakt hur långt tid det tar varierar, men allt mellan 5 och 30 sekunder är vanligt (säker varit längre också). Sedan händer det att det fungerar direkt också, så det är mer eller mindre slumpmässigt. Eftersom det bara verkar vara i forumet så misstänker jag att det kanske är forumdatabasen och dess server som spökar.
Vad konstigt, för mig har det alltid fungerat utmärkt. Det är klart att ibland kanske det kan gå lite trögt att gå till nästa sida i en forum-tråd, men det är väldigt sällan och kan lika gärna bero på min webläsare, uppkoppling eller dator.
 

forstheim

Aktiv medlem
Segt är bara förnamnet - 45 sekunder att komma in i tråden och lika lång tid för att gå från sida 1 till sida 2 i denna tråd. Arbetas det med problemet eller anses det hela redan vara fixat?
 

martinot

Aktiv medlem
Den "sjuka" servern är fortfarande med och spelar. Den irriterar och fördärvar mer än vad den gör nytta. Plocka ut den från plan nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan eventuellt leda till sämre medelsvarstider totalt, men det är klart värt att prova att ta den ur drift, tycker jag.

Det bör gå att felsöka den trasiga servern offline.
 

martinot

Aktiv medlem
Hellre konstant dubbelt så långa medlesvarstider på en frisk server, än att random hamna på en trasig skitserver som tar 45 sekunder att ladda sidan (eller att behöva konstantrycka på refresh tills att man har tur att hamna på rätt server).

Som det är nu är det inte långsamt - det är frustrerande kasst och värdelöst (i hälften av fallen).

Långsamt kan jag köpa, men detta är galet oacceptabelt!

(Nä, nu lämnar jag Fotosidan för stunden och går någon annanstans.)
 
ANNONS