Annons

Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En bild är en bild och då måste det också innebära att en bild som man gillar idag kommer man också gilla precis lika mycket om 5 år!? Kan inte ens känsla för vad man tycker om en specifik bild eller ett fotografi ändras med tiden menar du?
Nej, det menar jag inte.

Fotografiet ändras ju oftast inte med tiden så det måste ju i så fall vara något annat som gör att man får ändrad uppfattning om det...
Jag tror nog att man själv kan ändras betydligt mer än fotografiet. Jag har inte samma smak när det gäller det mesta nu som för 30-40 år sen.
 

thommya

Aktiv medlem
Men kan inte fotografer påverka andra fotografers inställning eller arbetssätt..inte minst kanske då kända/professionella fotografer som skriver artiklar, ger ut fotoböcker, håller fotokurser och annat som vi andra tar del av!?

De borde ha större påverkan på folk än vad du eller jag har som bara hörs och syns i någon liten tråd här på fotosidan. Du skrev ju exempelvis själv att du hade fått råd och tips från flera professionella fotografer som nästan storfuskar. Tänk om dem istället hade propagerat för att göra så lite som möjligt med filerna, då kanske du också hade haft en annan inställning!? Inte nödvändigtvis en bättre inställning, men en annan sådan.
Jo, till viss del blir man givetvis påverkad av andra fotografer.
Men till syvende och sist handlar det om din egen moral, eller vad vi nu vill kalla det.
Lite som att skriva ett inlägg typ - "Hur många präster har varit otrogna, tror ni..?
Är det ok om jag bara pussar grannfrun, lite grann?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Om det inte finns någon beskrivning ska man nog utgå från att bilden är "manipulerad".
Väldigt bra formulering, det gör det enkelt och diskussionen faller lite grann. Dom allra flesta bilder som publiceras varje dag är omärkta, man vet ingenting. Jag utgår från att bilder i aktade morgontidningar är trovärdiga, men resten läser jag som manipulerat. Också en enkel regel när det finns så mycket godtycklighet i tråden om vad som är fotografi.
 

iSolen.se

Guest
Väldigt bra formulering, det gör det enkelt och diskussionen faller lite grann. Dom allra flesta bilder som publiceras varje dag är omärkta, man vet ingenting. Jag utgår från att bilder i aktade morgontidningar är trovärdiga, men resten läser jag som manipulerat. Också en enkel regel när det finns så mycket godtycklighet i tråden om vad som är fotografi.
Majoriteten av mina bilder här på FS är omanipulerade men inte märkta alls så riktigt så enkelt är det inte.

Samtidigt, nästan allt nytt jag gör är manipulerat men inte publicerat här.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, det har jag inte sagt att det inte är..eller att det inte kan vara. Men för mig finns det en gräns för hur mycket jag känner att jag kan efterbehandla mina filer och fortfarande tycka att det är fotografi jag håller på med. Det kanske är en extrem ståndpunkt, men det är så jag känner i alla fall.
Jag ser inte att det inte skulle vara fotografi men det är väl kanske inte så stor skillnad mellan hur du uttrycker det och den rätt flytande gräns där exv. FS tycker att en bild är "manipulerad". Jag tycker nog mer att det är en semantisk fråga. Då är väl jag den mer avvikande i så fall som inte egentligen ser någon direkt skillnad mellan efterbehandling och efterbehandling då jag just tycker allt är efterbehandling oavsett vad man gör eftersom jag inte klarar av att avgöra var den där gränsen faktiskt går och eftersom det inte finns någon direkt definition som alla kan enas om så har ju även andra uppenbarliga problem att faktiskt bestämma den där punkten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att det nog snarare ska översättas till "screentryck" i det sammanhanget.

Observera att det handlar om fotografier/bilder som gjordes 1967.
Om du skriver "screentryck" så är nog risken överhängande för att många skulle tolka det som en tryckmetod på samma sätt som man gör om man hör högtryck, boktryck, djuptryck och offsettryck bara för att ta några andra vanliga trycktekniker.

Screentryck är ett annat sätt att säga "silkscreen tryck".
 

Tell

Aktiv medlem
Har inte följt hela diskussionen, men vill ändå flika in med vad jag tänker.
Om man ser till bilden i första posten så skulle jag garanterat klona strået som sticker ur huvudet på fågeln. Jag menar, den tillför ingenting positivt och det är verkligen inget som kommer sakna den om den försvinner. Man ljuger inte heller på nåt sätt utan man har bara gjort bilden betydligt bättre genom en enkel manöver. O frågar nån så har jag inte heller nåt problem med att säga att ett strå är bortklonat, men är inte heller nåt jag kommer gå ut med utan att nån frågar.
Jag har även ibland på mina bilder korrigerat färger, vitbalans, kontrast på ganska radikala sätt för att få snyggare bild. Ibland även mörkat ut bakgrunden eller liknande för att framhäva huvudmotivet mer, o det ser jag inte heller nåt problem med. Det viktiga för mig att att huvudmotivet i bilden är densamma och inte ljugs om på nåt sätt.
Tycker också att dom eventuella manipulationerna som görs i en bild är nåt som faktiskt skulle kunna ha varit där, alltså att det där strået bakom fågeln hade kunnat vara kortare o därmed inte synas i bild. No big deal lixom!

Däremot att klippa in helt nya huvudmotiv o inte säga nånting om det, nope, inte okej! O sen försöka tjabbla bort det genom att säga att "andra människor faktiskt drar i färger o kontrast o därmed också ljuger" är bara.. ja, ni förstår.
 

alfin

Aktiv medlem
Har inte följt hela diskussionen, men vill ändå flika in med vad jag tänker.
Om man ser till bilden i första posten så skulle jag garanterat klona strået som sticker ur huvudet på fågeln. Jag menar, den tillför ingenting positivt och det är verkligen inget som kommer sakna den om den försvinner. Man ljuger inte heller på nåt sätt utan man har bara gjort bilden betydligt bättre genom en enkel manöver. O frågar nån så har jag inte heller nåt problem med att säga att ett strå är bortklonat, men är inte heller nåt jag kommer gå ut med utan att nån frågar.
Jag har även ibland på mina bilder korrigerat färger, vitbalans, kontrast på ganska radikala sätt för att få snyggare bild. Ibland även mörkat ut bakgrunden eller liknande för att framhäva huvudmotivet mer, o det ser jag inte heller nåt problem med. Det viktiga för mig att att huvudmotivet i bilden är densamma och inte ljugs om på nåt sätt.
Tycker också att dom eventuella manipulationerna som görs i en bild är nåt som faktiskt skulle kunna ha varit där, alltså att det där strået bakom fågeln hade kunnat vara kortare o därmed inte synas i bild. No big deal lixom!

Däremot att klippa in helt nya huvudmotiv o inte säga nånting om det, nope, inte okej! O sen försöka tjabbla bort det genom att säga att "andra människor faktiskt drar i färger o kontrast o därmed också ljuger" är bara.. ja, ni förstår.
Vad skönt med någon som uttrycker en sund inställning till bildmanipulation! Då är vi åtminstone två som tycker lika!
 

Corsa

Medlem
Jag har inte heller läst alla inlägg. Det finns dock en sak jag vill kommentera och det är självklart min egen uppfattning.

För ett par år sedan gjorde DN ett stort nummer av att en egen bild var manipulerad. Jag har för mig att man hade klonat bort ett A4-papper som låg på ett skrivbord men jag kan ha fel där men det är inte viktigt.
DN framhöll sedan att man ansåg det vara oacceptabelt att göra så eftersom man ville att läsarna skulle se DNs bilder som omanipulerade och att det ger en sann bild av verkligheten.

Det är nu det känsliga kommer. Bilder, även i media, dokumentärer etc. är ALLTID manipulerade i någon mening. Det är ALLTID någon som vill ge ett budskap utifrån sitt eget perspektiv. Därför är det oerhört viktigt att som betraktare av ALLA bilder ALLTID se dem som en partsinlaga eller i värsta fall en direkt lögn.

Det är alltså oerhört farligt att tro att DNs (eller andra medias) bilder ger den sanningsenliga bilden av verkligheten, något som DN vill göra gällande. Om betraktarna går på den lögnen är vi illa ute.

Min egen nivå av manipulation är att jag vill återge känslan jag hade vid fotoögonblicket. Hur ofta har man inte betraktat någon underbart vackert, man tar en bild och sedan vid skärmen ser man det där rackans grässtrået, hur hamnade det där? Det såg jag aldrig när jag var på plats. Nu ser jag det och det är oerhört irriterande. Det skulle jag ta bort eftersom det aldrig var del av originalupplevelsen. Att saturera en solnedgång är också OK. Svartvitt och korn skulle jag lägga till för att få lite dramatik om det bidrar till originalupplevelsen. Jag har avslutat mitt CC så den värsta formen av manipulation är inte längre aktuell.
 

forstheim

Aktiv medlem
Tycker också att dom eventuella manipulationerna som görs i en bild är nåt som faktiskt skulle kunna ha varit där, alltså att det där strået bakom fågeln hade kunnat vara kortare o därmed inte synas i bild. No big deal lixom!
Jo, men där tänker vi annorlunda. Jag tycker ju att man borde haft koll på detta med strået vid fotograferingsögonblicket. Med ditt resonemang skulle man också kunna säga att det inte är någon big deal att klona bort en av hararna om där är två stycken sådana i en bild, för en av dem hade ju kunnat hoppa ut ur sökarbilden om jag bara väntat några sekunder till.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det är nu det känsliga kommer. Bilder, även i media, dokumentärer etc. är ALLTID manipulerade i någon mening. Det är ALLTID någon som vill ge ett budskap utifrån sitt eget perspektiv. Därför är det oerhört viktigt att som betraktare av ALLA bilder ALLTID se dem som en partsinlaga eller i värsta fall en direkt lögn.
Fast nu talar du om andra saker än bildmanipulering...
 

Corsa

Medlem
Fast nu talar du om andra saker än bildmanipulering...
Egentligen inte. Bildmanipuleringen startar redan när du köper din utrustning. Tele vs vidvinkel, färgfilm vs sv/v film, video vs stillbild etc. Det är slutresultatet, dvs fotografiet, videon, målningen etc som betraktaren ska ta ställning till. Jag har arbetat som pressfotograf i min ungdom och jag plockade bort störande saker som till exempel ett vitt papper som inte tillförde något. Idag tar man bort det i efterbehandlingen. Slutprodukterna är identiska men i det sistnämnda fallet är bilden manipulerad. Antag sedan att det på lappen stod ett kontroversiellt politiskt budskap som betraktaren gärna hade velat få se. Då det inte lika lustigt längre men i det förstnämnda fallet då lappen tas bort innan fotograferingen är det inte bildmanipulering. Om lappen är fasttejpad tar jag fram ett tele istället eller skär bort i mörkrummet.

För min del är jag egentligen ointresserad av att definiera "bildmanipulation" utan betydligt mer mån om att man inte ska tro bilden aldrig ljuger utan att man ska vara kritisk till fotografier även om de finns i DN.

Noter att jag fortfarande inte har läst alla inläggen och vet inte riktigt vad som har nämnts. Det är dock ett mycket intressant och viktigt ämne.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men där tänker vi annorlunda. Jag tycker ju att man borde haft koll på detta med strået vid fotograferingsögonblicket. Med ditt resonemang skulle man också kunna säga att det inte är någon big deal att klona bort en av hararna om där är två stycken sådana i en bild, för en av dem hade ju kunnat hoppa ut ur sökarbilden om jag bara väntat några sekunder till.
Om du bara såg en hare så tycker jag det är OK att sudda bort den hare du inte såg ur bilden.

Men som alltid så är det ju helt upp till fotografen att avgöra vad som är OK. Det viktiga är att inte ljuga om vad man har gjort i efterbehandlingen om någon frågar.

Tillägg: det är ibland svårt att vid fototillfället se allting som kommer med på bilden. En gång såg jag inte förrän i efterhand att en vråk kom med i bilden när jag fotograferade något helt annat (en eller ett par hjortar, om jag inte minns fel). Bilden blev i mitt tycke bättre av det så jag fann ingen anledning att sudda bort vråken, men det visar ju att man inte alltid ser sådant som man inte koncentrerar sig på när man fotograferar.
 

forstheim

Aktiv medlem
Om du bara såg en hare så tycker jag det är OK att sudda bort den hare du inte såg ur bilden.

Men som alltid så är det ju helt upp till fotografen att avgöra vad som är OK. Det viktiga är att inte ljuga om vad man har gjort i efterbehandlingen om någon frågar.

Tillägg: det är ibland svårt att vid fototillfället se allting som kommer med på bilden. En gång såg jag inte förrän i efterhand att en vråk kom med i bilden när jag fotograferade något helt annat (en eller ett par hjortar, om jag inte minns fel). Bilden blev i mitt tycke bättre av det så jag fann ingen anledning att sudda bort vråken, men det visar ju att man inte alltid ser sådant som man inte koncentrerar sig på när man fotograferar.
Det är väl ganska ofta det händer att man inte har koll på precis alla detaljer som potentiellt är möjliga att se i sökaren - framför allt om man inte har så mycket tid på sig att exponera bilden. Men oftast har ögonen (eller snarare hjärnan) gjort en så pass bra snabbscanning av motivet så att bilden fungerar tillräckligt bra rent kompositionsmässigt ändå. Sedan kan någon detalj bli lite för störande ibland, som strået jag tog upp som exempel i ursprungsinlägget. Istället för att då klona bort det känner jag mest bara: "better luck next time"...
 

forstheim

Aktiv medlem
Egentligen inte. Bildmanipuleringen startar redan när du köper din utrustning. Tele vs vidvinkel, färgfilm vs sv/v film, video vs stillbild etc.
Det håller jag inte med om. För mig är bildmanipulering när man gör ändringar i ursprungsbilden. Det lär också vara den allmänna uppfattningen om du googlar på ordet. Olika brännvidder, olika filmsorter eller hur man riktar kameran är förvisso subjektiva val fotografen gör, men det är inte bildmanipulering.
 

PMD

Aktiv medlem
Det håller jag inte med om. För mig är bildmanipulering när man gör ändringar i ursprungsbilden. Det lär också vara den allmänna uppfattningen om du googlar på ordet. Olika brännvidder, olika filmsorter eller hur man riktar kameran är förvisso subjektiva val fotografen gör, men det är inte bildmanipulering.
Tjavars, man manipulerar ju för att se till att bilden blir som man vill ha den. Det behövs nog flera ord, istället för bara "manipulering", som syftar på när bilden manipuleras – före eller efter exponeringen.
 
ANNONS