Annons

Fjärrutlösare med fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har problem med autofokusen i filmläget på min Nikon d5500 och behöver lite lätt desperat en trådlös fjärrutlösare som kan användas för fokusering. Har trots idogt googlande inte hittat svaret på vilken jag behöver köpa så är jättetacksam för råd! Gärna som fungerar att fokusera med vid bildtagning också.
Nikon appen på iphone har inte fungerat eftersom kameran vägrar ansluta till wifi annars hade det varit ett alternativ, i alla fall där det finns wifi, oftast är jag dock där det inte finns.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kameran ansluter inte till ett wifi nät, den skapar ett wifi nät, sätter du på wifi på kameran så borde du i din mobil se kameran som ett nät och kunna koppla upp mobilen mot det kameranätet. Då borde du via appen kunna ta bilder.

Annars Hähnel Captur ...... fjärrkontroller brukar kunna ganska mycket, se tex påScandinavienPhoto
 
Kameran ansluter inte till ett wifi nät, den skapar ett wifi nät, sätter du på wifi på kameran så borde du i din mobil se kameran som ett nät och kunna koppla upp mobilen mot det kameranätet. Då borde du via appen kunna ta bilder.

Annars Hähnel Captur ...... fjärrkontroller brukar kunna ganska mycket, se tex påScandinavienPhoto
Jaha! Det visste jag inte. Det har inte fungerat hur som helst... kan i nuläget inte ens sätta wifi på "on" i kameran av någon anledning.

Typ den här? https://www.cyberphoto.se/info.php?article=captur_nik

(Jag har haft Canon och Sony förut och de har funkat super med mycket simplare fjärrutlösare, så jag har inte så bra koll på Nikons lösningar)
 
Jag har provat den men gjorde ett till försök och nu funkar det faktiskt att koppla ihop med appen! Kom även på att man behöver ladda batteriet för att wifi ska gå att sätta på.
Men det enda man kan göra i appen är föra över bilder och ta bilder, ingenting i filmläge och inga andra inställningar vad jag kunde se, så jag behöver fortfarande en bra självutlösare.
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon ML-L3 tycks vara vad du söker efter. Den fungerar tillsammans med D5500. Kameran har en inbyggd mottagare så du behöver bara den lilla ML-L3.

Finns på Scandinavian Photo för 299 kr och begagnad (med sex månaders garanti) på Cyberphoto för 199 kr.

Nikon har en websida som förklarar hur man använder den.
När man trycker på knappen på fjärrkontrollen så fokuserar kameran och tar sen direkt bilden.

Tillägg: jag missade att du vill spela in video. Då kanske det inte fungerar som ovan. Video nämns inte i Nikons beskrivning.

Jag föreslår att du ringer (eller skriver) till Scandinavian Photo eller Cyberphoto och frågar hur ML-L3 fungerar med video. Båda butikerna brukar vara mycket hjälpsamma när man frågar dem om produkter de säljer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon ML-3 tycks vara vad du söker efter. Den fungerar tillsammans med D5500. Kameran har en inbyggd mottagare så du behöver bara den lilla ML-3.

Finns på Scandinavian Photo för 299 kr och begagnat (med sex månaders garanti) på Cyberphoto för 199 kr.

Nikon har en websida som förklarar hur man använder den.
ML-L3 heter den, vilket du också länkat till, men inte skrev i texten. Det finns nog även billigare "pirat"varianter. ML-L3 har dock inte separat fokuseringsfunktion, utan den fokuserar och tar sedan bilden i ett svep. Man får förstås förlita sig på att låta kameran välja fokuspunkt eller att motivet är på samma ställe. Vad som händer vid video vet jag inte. Den kameran jag hade en sådan fjärr till hade inte videofunktion... :)

Man bör hålla ordning på beteckningarna eftersom ML-3 utan det extra L:et är en fjärr till dyrare modeller utan inbyggd IR-mottagare, som är lite fräsigare och där en mottagare kopplas in i den runda flerpoliga kontakten.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det enda man kan göra i appen är föra över bilder och ta bilder, ingenting i filmläge och inga andra inställningar vad jag kunde se, så jag behöver fortfarande en bra självutlösare.
Enligt Nikon kan man fjärrstyra sin kamera med appen Wireless Mobile Utility, men återigen så nämns inte video så det kanske inte stöds.

Finns för Android och iOS. (Apple Store-sidan svarar inte mig just nu).
 

pdahlen

Aktiv medlem
ML-L3 har en ganska kort räckvidd någon meter samt att måste rikta ganska precis, har själv en sådan. Behöver du längre avstånd och mindre störkänslig så titta på tex Hähnel
 

Theresefoto

Aktiv medlem
JCC ES-628 till Nikon d810

HJÄLP! Har köpt JCC ES-628, verkade vara enkelt att parkoppla och sedan styra trådlöst men får det INTE att fungera trots manual och youtube... Har haft kameran avstängd och först parkopplat enheterna, anslutit och sedan satt på kameran. Receiver och transmitter får kontakt: när jag sedan trycker halvvägs på transmitter blir knappen grön, men helt nertryckt blir den röd och ingenting händer. Någon med tips? Vad kan jag göra för fel?! https://www.photax.se/product/jjc-es-628-tradlos-fjarrutlosare-nikon-n1

Receiver som sitter ansluten med kabel till kamerahuset kan jag dock använda: dvs både autofokusera och utlösa kameran... Är alltså transmitter som "inte vill" (alt. handhavandefel... )
 

pdahlen

Aktiv medlem
HJÄLP! Har köpt JCC ES-628, verkade vara enkelt att parkoppla och sedan styra trådlöst men får det INTE att fungera trots manual och youtube... Har haft kameran avstängd och först parkopplat enheterna, anslutit och sedan satt på kameran. Receiver och transmitter får kontakt: när jag sedan trycker halvvägs på transmitter blir knappen grön, men helt nertryckt blir den röd och ingenting händer. Någon med tips? Vad kan jag göra för fel?! https://www.photax.se/product/jjc-es-628-tradlos-fjarrutlosare-nikon-n1

Receiver som sitter ansluten med kabel till kamerahuset kan jag dock använda: dvs både autofokusera och utlösa kameran... Är alltså transmitter som "inte vill" (alt. handhavandefel... )
Nu hittade jag bara en tysk manual, men är det inte så att den ska visa grönt när du trycker ner den halvvägs och rött när du trycker ner den helt? Detta ska den göra både på sändare och mottagare, är det så?
 

Theresefoto

Aktiv medlem
Får det att fungera med fördröjning men inte som om fjärrkontrollen fungerar som avtryckare utan fördröjning. Kanske behöver ändra någon inställning i kamerahuset? Har ställt in på enbildstagning ”s” som jag alltid har. Och manuellt läge såklart ...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Lite konstigt att det fungerar med fördröjning men inte på vanlig enkelbild, men gör några tester först innan den ev. går i retur.

Tycker du ska sätta kameran på AF mode som test och ställa in sändaren för enkelbild, när du trycker ner knappen halvvägs lyser mottagen grön då och rör sig AF?

När du trycker ner knappen helt, lyser mottagaren röd då? Men händer inget?

Är det någon skillnad i uppförande på mottagaren/kameran om du slår om till 5s fördröjning? Förutom att en bild kan tas.

Jag hade en JJC fjärrkontroll till min D300 för en 5 år sedan, inte samma typ som din, men den första jag fick fungerade inte alls, fick en ny och den fungerade så långe jag hade kameran
 
Nikon ML-L3 tycks vara vad du söker efter. Den fungerar tillsammans med D5500. Kameran har en inbyggd mottagare så du behöver bara den lilla ML-L3.

Finns på Scandinavian Photo för 299 kr och begagnad (med sex månaders garanti) på Cyberphoto för 199 kr.

Nikon har en websida som förklarar hur man använder den.
När man trycker på knappen på fjärrkontrollen så fokuserar kameran och tar sen direkt bilden.

Tillägg: jag missade att du vill spela in video. Då kanske det inte fungerar som ovan. Video nämns inte i Nikons beskrivning.

Jag föreslår att du ringer (eller skriver) till Scandinavian Photo eller Cyberphoto och frågar hur ML-L3 fungerar med video. Båda butikerna brukar vara mycket hjälpsamma när man frågar dem om produkter de säljer.
Jag köpte en Nikon ML-L3 sen, lite av en chansning då jag både fått information om att den inte går att trycka ner halvvägs och fokusera och att det ska gå. Den fokuserar inte alls särskilt bra faktiskt, och går inte att trycka ner halvvägs för att få bättre fokus utan den knäpper en bild bara, många blir ofokuserade. Och funkar inte att fokusera med eller starta inspelning i videoläge.
Lite förvånade så tar den rätt bra stillbilder ur videoläget, som ofta har bättre fokus än stillbilderna.
Appen till telefonen är samma som i stillbildsläget, den knäpper av en bild bara, och fokuserar inte så bra.

Så jag är kvar nästan där jag startade, har läst att flera har problem med fokuseringen i videoläget på den här kameran tyvärr ☹ Svårt att få fokuserad video om man inte drar fokus själv.
 
ANNONS