Annons

Lightroom CC på både laptop och stationär

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo, då har jag. Har en mapp i rooten på disken som heter Pictures, sen undermappar för olika kameramodeller, där under datum mappar.
Då skall det inte vara några problem.
Jag är mer intresserad av bilderna i sig än vilken kamera som användes.
Men var & en har sitt sätt att strukturera.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Jag har alla mina bilder och Lightrooms databas på min stationära dator på en snabb SSD disk, databasen synkar jag i mitt interna Synology moln men det fungerar att använda t.ex. Dropbox eller liknande också. På min bärbara synkar jag också databasen via min Synology och då pekar databasen till bilderna på den stationära datorn där den mappen är utdelad. Om jag ska göra lite större justeringar av bilderna skapar jag smarta preview på min bärbara för att få en tillräckligt bra kvalitet att jobba med men slipper att ha originalbilden i den bärbara. När jag är klar med editeringen så ligger dessa i databasen och den synkas tillbaka till Synology och sedan till den stationära.

Till saken hör att alla utskrifter endast görs från den stationära och då används "original" bilderna och inte de smarta preview bilderna.

Jonas
 

zosma

Aktiv medlem
Men om man nu på något sätt kommer åt samma katalogfilen, men annars har olika enheter där bilder och sånt är, med samma enhetsbeteckning. Så det bör väl räcka att det är katalogfilen som behöver kopieras, förhandsbilderna skapas väl automatiskt om den inte hittar dom?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Blanda inte ihop:
Preview
Preview som är skalad, typ 1:1
Smart preview

Det är olika saker.
Men det du skriver om är preview.
Används av library module när du bläddrar bland bilder.
Ja saknas den när du bläddrar i library så genereras den om av LR.

1:1 preview
Används av library module när du bläddrar bland bilder.
Går att sätta att LR raderar dessa efter en specificerad tid, jag tror att jag har 30 dagar.

Smart Preview
Används i Develop module och är en ca 2,5K bild.
Funkar att redigera med (LR behöver alltså inte kontakt med originalfilen för att redigera utan använder smart preview istället).
Funkar inte så bra att exportera med eftersom att du får ut en 2,5K.
Kopplar du bara in disken med originalbilden så exporterar du med redigeringarna du gjorde på smart preview.
 

zosma

Aktiv medlem
Ja, tänkte vanliga previews. Tillgång till kopior på original filerna kommer jag att ha.
 

thommya

Aktiv medlem
Bra att känna till:
Smarta Previews kan användas även när du har access till originalfilerna.
Kryssa i alternativet i inställningarna under performance enligt bifogad bild.
Du jobbar då alltid med den Smarta Preview-bilden istället för originalet om du skapat en sådan.
Finns ingen skapad Smart Preview öppnas originalet.
Sägs bättra på prestandan en aning.

Thommy
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Jag testade smarta previews för många år sedan men gillade det inte alls. De är ju rätt stora filer så jag såg aldrig någon större vits med att använda dem gentemot originalen.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag testade smarta previews för många år sedan men gillade det inte alls. De är ju rätt stora filer så jag såg aldrig någon större vits med att använda dem gentemot originalen.
De är generellt cirka 1 MB stora komprimerade DNG-filer och max 2,540 pixels - ganska stor skillnad mot vissa originalfiler.
Däremot sägs det inte längre göra någon större skillnad i prestanda och till och med ibland försämra prestandan. Denna artikel och test kan vara intressant:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-is-it-faster-than-CC-2015-1065/#GenerateSmartPreviews
Och om man zoomar in 1:1 i framkallamodulen används originalfilerna ändå.
Känns alltså inte som någon större vits längre.

Thommy
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Kan man köpa Lightroom utan att binda upp sig mot en molntjänst eller ett abonnemang?

1. Jag vill köpa hela programmet och inte behöva ha en avbetalningsplan för resten av livet.

2. Jag vill inte riskera att någon av mina filer sparas i ett moln utan jag vill endast ha dom på min egen hårddisk.

Frågar här eftersom adobes kundtjänst verkar ha legat nere typ 2 veckor (dom svarar iallafall inte på mail).

MVH
Putte
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja
Du kan köpa en licens av LR6 o uppgradera till LR6.14.
Men Adobe kommer aldrig mer att släppa fler uppdateringar av LR6, 6.14 är end of the road.

Det gör att om du köper en kamera som började säljas efter årsskiftet så är du hänvisad till att skapa dng av raw. Än så länge tillhandahåller Adobe Adobe Dng Converter.

Väljer man hyrmodellen så finns 2 varianter:
LR CC som är helt molnbaserad i bildernas lagring. Går man över 1 TB så är det rätt dyrt. Version 1.ngt
Släpptes en ny idag. Saknar ännu mycket funktioner

LR CC Classic som är ungefär som LR6. version 7.3 släpptes idag.
 

AFJ

Aktiv medlem
De är generellt cirka 1 MB stora komprimerade DNG-filer och max 2,540 pixels - ganska stor skillnad mot vissa originalfiler.
Däremot sägs det inte längre göra någon större skillnad i prestanda och till och med ibland försämra prestandan. Denna artikel och test kan vara intressant:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-is-it-faster-than-CC-2015-1065/#GenerateSmartPreviews
Och om man zoomar in 1:1 i framkallamodulen används originalfilerna ändå.
Känns alltså inte som någon större vits längre.

Thommy

Tack för infon, mitt minne är att filerna var betydligt större än så, ungefär 50% av originalen om jag minns rätt. Men det var länge sedan så jag kanske minns fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Däremot sägs det inte längre göra någon större skillnad i prestanda och till och med ibland försämra prestandan. Denna artikel och test kan vara intressant:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Lightroom-Classic-CC-is-it-faster-than-CC-2015-1065/#GenerateSmartPreviews

Känns alltså inte som någon större vits längre.
Det stämmer inte med det jag läser på nätet.
Smart previews ökar farten för alla som använder det.
Jag har i alla fall inte läst om några negativa fallm att det är problem o går saktare.

Men de tar ju plats.
 

thommya

Aktiv medlem
Det stämmer inte med det jag läser på nätet.
Smart previews ökar farten för alla som använder det.
Jag har i alla fall inte läst om några negativa fallm att det är problem o går saktare.

Men de tar ju plats.
Läste du igenom artikeln som jag hänvisade till?
Man kan inte bara rakt av säga att smart previews ökar farten för alla.
Vilken fart och i vilken modul och när man gör vad?
Testet som Puget Systems gjort visar att Lightroom Classic CC är långsammare när man scrollar genom bilder i framkalla- och biblioteksmodulen med smarta förhandsvisningar.
Citat: "This is an odd result, but it looks like Adobe has simply optimized scrolling through images so well that having smart previews is actually a detriment rather than a help. So unless you need smart previews for non-performance reasons, we recommend skipping over them entirely in Lightroom Classic CC"

"Scrolling through images in the Library and Develop module is another area that is supposed to be faster, and at least without any smart previews this seems to be the case"

Och att man ändå använder originalbilden när man zoomar in 1:1 gör smart förhandsvisning mindre användbar.

Här är en som tycker att det är overkill med smarta förhandsvisningar:
https://www.findingtheuniverse.com/improve-lightroom-classic-cc-performance/#7-Smart-Previews-To-Use-or-Not-to-Use

Och du hittar fler om du letar :)
Även i kommentarerna i artikeln.

Personligen har jag inte tyckt det hjälp så mycket på prestandan att använda smarta förhandsvisningar och använder det därför inte längre.

Däremot tycker jag de har en plats när det gäller att editera bilderna offline från originalen.

Thommy
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo jag ögnade igenom.
Det sägs att developmodulen går snabbare. Men jag är inte säker på om man måste slå på ngt för att använda det.

Det skulle kunna förklara varför vissa tycker lr blivit slött men inte vet orsaken.
Har aldrig använt SP, har ingen nytta av det.
 
ANNONS