Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Nåja, du har skrivit två inlägg om din A7Rii sista veckan.
Hursomhelst,
Jag har läst om kopieringen till SD-kort innan jag ens ägt A7R2. Om det funkar på andra modeller låter jag vara osagt för jag kan inget om dom. Jag har bara pluggat på rejält om A7R2an.
A7R3 kan jag bekräfta har backupmöjlighet inifrån menyn.

/Stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Var mer nyfiken då det (i mina öron) låter som en märklig lösning att spara alla inställningar som standard på SD-kortet som för tillfället sitter i kameran.

Då får man ju börja om på "noll" med inställningarna i Sonys kameror varje gång man byter SD-kort.

(Så har det inte varit när jag själv testat tex. A6000 och andra Sonyhus jag provat, men det kanske är unikt för vissa enstaka modeller.)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Var mer nyfiken då det (i mina öron) låter som en märklig lösning att spara alla inställningar som standard på SD-kortet som för tillfället sitter i kameran.

Då får man ju börja om på "noll" med inställningarna i Sonys kameror varje gång man byter SD-kort.

(Så har det inte varit när jag själv testat tex. A6000 och andra Sonyhus jag provat, men det kanske är unikt för vissa enstaka modeller.)
Fick läsa på lite på internet.
Custom inställningar 1 och 2 på kameran sparas internt medan Extended sparas på minneskortet. Det nog dessa man kan spara på datorn som backup.

/Stefan
 

afe

Aktiv medlem
Precis, det är alltså inte de globala inställningarna för kameran som sparas tyvärr. Sonys implementation verkar mer vara ett sätt att kunna hantera fler minnesinställningar för fotografering än vad som kan lagras i kameran. Och naturligtvis lagras allt i kameran också eftersom de flesta vill kunna byta minneskort utan att tappa sina inställningar :)
 

Spygg

Aktiv medlem
Som inbiten Canonist tog jag till slut ändå steget och bytte ut min Canon 6D mk II mot Sony A7 III och en Sigma MC-11 converter, så att jag kan fortsätta att använda mina gamla gluggar. Hittills är jag extremt nöjd, förutom att jag inte längre kan köra följande autofokus i video på alla mina gluggar (hittills verkar bara min Sigma 35/1,4 ART fungera till detta), och det är EXTREMT irriterande att videofilernas namn börjar om på noll varje gång man formaterat kortet, vilket innebär att man kommer få datorn full av filer som heter samma sak om man inte bemödar sig döpa om dem manuellt varje gång. Hoppas verkligen Sony fixar detta med en firmware-uppdatering å det snaraste! En annan nackdel gentemot 6D mark II:an är ju att skärmen bara är vinklingsbar i höjdled, men men - nåt får man väl offra. Jag är iallafall EXTREMT imponerad av autofokusen för stillbilder, som funkar med ansiktsigenkänning och ögonfokus på alla mina gamla gluggar, och skärpan sitter som en smäck nästan varje gång. Roade mig med att göra ett litet test med min Tamron 70-200/2,8-glugg, där jag gick mot kameran samtidigt som jag plåtade burst mode med PlayMemories-appen, och och här kan ni beskåda resultaten i nerskalad, 100-procentig och 300-procentig crop:
https://youtu.be/cjCtPhztmU0
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Som inbiten Canonist tog jag till slut ändå steget och bytte ut min Canon 6D mk II mot Sony A7 III och en Sigma MC-11 converter, så att jag kan fortsätta att använda mina gamla gluggar. Hittills är jag extremt nöjd, förutom att jag inte längre kan köra följande autofokus i video på alla mina gluggar (hittills verkar bara min Sigma 35/1,4 ART fungera till detta), och det är EXTREMT irriterande att videofilernas namn börjar om på noll varje gång man formaterat kortet, vilket innebär att man kommer få datorn full av filer som heter samma sak om man inte bemödar sig döpa om dem manuellt varje gång. Hoppas verkligen Sony fixar detta med en firmware-uppdatering å det snaraste! En annan nackdel gentemot 6D mark II:an är ju att skärmen bara är vinklingsbar i höjdled, men men - nåt får man väl offra. Jag är iallafall EXTREMT imponerad av autofokusen för stillbilder, som funkar med ansiktsigenkänning och ögonfokus på alla mina gamla gluggar, och skärpan sitter som en smäck nästan varje gång. Roade mig med att göra ett litet test med min Tamron 70-200/2,8-glugg, där jag gick mot kameran samtidigt som jag plåtade burst mode med PlayMemories-appen, och och här kan ni beskåda resultaten i nerskalad, 100-procentig och 300-procentig crop:
https://youtu.be/cjCtPhztmU0
Grattis till köpet!
Har du uppdaterat alla sigmaobjektiven och MC-11? Det kom ut en ny firmware bara för nån vecka sedan.
När jag importerar bilderna till LR så döper den om filnmnamnen så det börjar på datum först och sen ursprungsnamnet så slippet man detta bekymmer.

/Stefan
 

Spygg

Aktiv medlem
Grattis till köpet!
Har du uppdaterat alla sigmaobjektiven och MC-11? Det kom ut en ny firmware bara för nån vecka sedan.
När jag importerar bilderna till LR så döper den om filnmnamnen så det börjar på datum först och sen ursprungsnamnet så slippet man detta bekymmer.

/Stefan
MC-11:an är uppdaterad, men inte Sigma 35/1,4 Art-gluggen, eftersom jag inte har den där uppdateringsmojängen.

Vad gäller filnamnen så är det inga problem med stillbilderna - de fortsätter räkna från där de var så att säga, även efter formatering - utan det är videofilerna som varje gång man formaterat börjar om och heter C0001 osv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men Sten-Åke, Martin Agfors har ju redan förklarat att det inte är ett problem att mäta fokus vid helt öppen bländare med de bildfrekvenser som det handlar om. För Sony A9 (och ännu mera troligt för Olympus E-M1 II) kan det kanske bli problem vid högsta fart. Men då kan man ju låta fotografen välja om fokus ska mätas vidöppet eller vid arbetsbländare, eller hur?
Visst men det har ett pris Sony tydligen bestämt sig för att man inte vill betala. Det är ju därför de valt att göra som de faktiskt gör. Det är ju inte jag som säger detta men som vanligt så skjuter ni budbäraren istället. Om du läste mitt klipp från dPreviews intervju med chefen för Sony Imaging tidigare, så har ju Sony gjort sitt val eftersom de prioriterar mätnings- och fokusprecisionen. De har ju gått ifrån allt mekaniskt för att vinna precision under hastigheter ingen DSLR är i närheten av idag. De har gjort detta rakt igenom hela systemet.

Jag är verkligen osäker om Martin A verkligen pratar om det jag och Sony pratar om - AF-precision och exponering vid mycket höga stilbildtagningshastigheter eller video. Den teknik man valt väljer man inte bara för dagen utan även för framtiden. Framtiden är inte DSLR-speed med halvtaskiga förutsättningar för fokusprecison vid 12-14 fps och en spegel som stör ljuset i 90% av tiden vid serietagning och tvingar kamerakonstruktörerna att sätta AF betydligt tidigare under bildtagningscyklerna än Sony behöver göra i sina spegellösa - en siffra denna japan undslapp sig i dPreview-intervjun.

Nackdelen med DSLR-tekniken blir att man får en "blackout" inte bara i sökaren utan även i systemet mellan när AF-sätts och när bilden faktiskt tas. Den blackouten slipper man med en konstant öppen bländare. Även en intermittent slutande bländare är även det mekaniskt rassel som inte alls låter sig styras med samma precision som helt digitaliserade processer och den stör också ljuset lika många ggr per sekund som antal fps. Under tiden tvingas DSLR-systemen gissa vad som händer och det slipper Sonys system göra.

Kenji Tanaka, Senior General Manager of Sony's Digital Imaging Business Group
"Sony interview: 'If cameras are going to develop, manufacturers have to develop mirrorless technologies'

Published Mar 16, 2018 | Barney Britton " (skrivet i dPreview)

"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."

"Capture the moment [more effectively]", är vad det handlar om och han tar exv. just Eye Focus som ett exempel på när denna snabbhet och precision kommer till sin yttersta nytta.

Jag tror inte det i sig skulle vara omöjligt för Sony att göra det möjligt att mäta AF kontinuerligt men det skulle ske till priset av sämre AF-precison och införande av ytterligare ett påbultat delssystem i ett redan rätt överlastat AF-system som folk redan idag har svårt att använda fullt ut.

Ni får gärna vara som en enda stor dum klump som känner gemenskap i gemensamma uppfattningar om ni vill men jag avstår gärna det om alternativkostnaden är att sluta läsa vad som står i primärkällan om dessa teknikval uttalade av Sony själva genom deras högsta Imaging chef..

Kan vi inte försöka diskutera sakfrågorna istället. Jag är inte er "jourhavande medmänniska och ni är inte min psykolog" och jag behöver inte den här metadiskussionen om vad ni tycker om mig. Känns bara som om ni saknar verkliga argument. Behöver ni få katharsis så får ni gå på en fotbollsmatch istället. Hjälper inte det så får ni väl skaffa er en voodoo-docka. Jag kan skicka ett foto som ni kan nåla fast på den om det hjälper - så kan ni låtsas att det är jag.

Det är det här ni ska förhålla er till och inget annat: "be able to capture the moment [more effectively]"

"Just look at our technologies, like eye focus. All of those are made possible because of data from image sensors. In DSLRs, the data comes from separate sensors. The main imaging sensor is blacked out, 90% of the time by the mirror. The sensor is turned off. But the imaging sensor is very important. So if cameras are going to develop, and be able to capture the moment [more effectively], manufacturers have to develop mirrorless technologies. So within one year, I think."
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
!

Verkligen knas var rätta ordet...


(Men nu avser jag inte AFE, Ola, PMD, Stefan, etc. som alla har normala argument, utan vissa mer märkesreligiösa talibaner med storhybris och en grandios självbild.)
Se #251

Läs vad chefen för Sony faktiskt säger. Han är den primära källan och med all respekt för Agfors så är det nog Sony-chefen du ska lyssna på. Han är faktiskt väldigt tydlig. Svårt att missförstå faktiskt.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller med dig. Tycker det är trist att det gång på gång antyds av vi som inte håller med S-Å är mindre begåvade. Det är synd att nästan alla tekniktrådar där Sony är inblandade förstörs av dessa romanlånga inlägg där samma argument upprepas i all oändlighet, gärna med lite syrliga kommentarer om att vi som säger emot inte hör hemma i gruppen, inte kan läsa och liknande.

Ingen person behöver hålla med mig för att jag ska finna personen ifråga begåvad. Faktum är ofta tvärtom. Med begåvning följer ofta ett öppet och nyfiket sinne och tyvärr är det väl ofta det som brister här. Begåvning är inte bara något man föds med - den kan lyckligtvis utvecklas. Det är ofta de jag initialt inte håller med som ofta visar sig verkligt begåvade och som jag kan lära mig saker av men kravet är att de åtminstone ska orka läsa och följa med i en problematiserande diskussion och tyvärr verkar det som om den förmågan är i avtagande i hela landet. Men skolsystemet får faktiskt politikerna, departement och Skolförvaltningen sköta. Tyvärr finns sådan aggressioner, förutfattade meningar gränsande till någon form av Sony-fobi att diskussioner i sak blir ganska meningslös när det är som värst.

Se #251

Läs vad chefen för Sony faktiskt säger. Han är faktiskt den primära källan och med all respekt för Agfors så är det nog Sony-chefen du ska lyssna på i det här fallet och inte Martin. Han är faktiskt väldigt tydlig. Svårt att missförstå.

Hela den här diskussionen om att hantera en spegellös Sony är egentligen bara en av många sådan diskussioner vi haft tidigare, som har det gemensamt att man vill göra om dessa kameror så att fungerar mer som en DSLR - något Sony gjort vad de kunnat för att distansera sig från av just de skäl sagde Sony-chef framför i sagda dPreview-intervju.

Min undran är ju om du får ut något helt annat än jag, ur det jag citerat i #251. Så kan det ju vara. Jag undrar bara vad det skulle vara.
 

PMD

Aktiv medlem
Visst men det har ett pris Sony tydligen bestämt sig för att man inte vill betala. Det är ju därför de valt att göra som de faktiskt gör.
Ja, kanske, men poängen är ju att det är ett dåligt val. Eventuellt finns det andra skäl som inte har redovisats, men tills dess så har jag åsikten att Sony borde ändra sig.
 

iSolen.se

Guest
Visst men det har ett pris Sony tydligen bestämt sig för att man inte vill betala. ...
Fast det är tvärtom, de betalar dyrt genom att ge sämre AF-prestanda ...utan att få något nämnvärt i utbyte.

Och förlorar köpare som tex jag och många andra som sedan många år lärt oss fördelarna med AF-C mm eftersom de inte ens låter oss få funktionen via en inställning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast det är en sak jag ifrågasätter i Sony intervjun. Det KAN stämma att slutaren har 90% blackout även i proffsmodeller och det kan jag inte ge en siffra att säga emot. Däremot vet vi att mirror blackout, d v s tiden som spegeln är uppfälld och därmed AF sensorn är avstängd hos en proffessionell DSLR ligger lite över 40ms. Vid 10bps blir alltså spegeln ur funktion 400ms eller 0,4s eller 40% och även vid 14bps pratar vi om under 60%, vilket inte närmar sig de 90% som Sony säger att en DSLR inte kan mäta fokus. Om dessa kameror behövde sensorn för att mäta fokus då skulle han ha rätt men principen med en DSLR är ju judt den att sensorn inte används för AF utan i live view men då har man ju ingen mirror blackout alls. I amatörkameror däremot ökar mirror blackout men då har man även lägre bps.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast det är en sak jag ifrågasätter i Sony intervjun. Det KAN stämma att slutaren har 90% blackout även i proffsmodeller och det kan jag inte ge en siffra att säga emot. Däremot vet vi att mirror blackout, d v s tiden som spegeln är uppfälld och därmed AF sensorn är avstängd hos en proffessionell DSLR ligger lite över 40ms. Vid 10bps blir alltså spegeln ur funktion 400ms eller 0,4s eller 40% och även vid 14bps pratar vi om under 60%, vilket inte närmar sig de 90% som Sony säger att en DSLR inte kan mäta fokus. Om dessa kameror behövde sensorn för att mäta fokus då skulle han ha rätt men principen med en DSLR är ju judt den att sensorn inte används för AF utan i live view men då har man ju ingen mirror blackout alls. I amatörkameror däremot ökar mirror blackout men då har man även lägre bps.
Du har missförstått. Den argumentationen från en Sony-representant går ut på att huvudsensorn inte ser något i en traditionell spegelreflex eftersom spegeln och slutaren är ivägen mest hela tiden, samt att vägen till frälsning går via att använda huvudsensorn till andra saker än att fånga själva bilden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har missförstått. Den argumentationen från en Sony-representant går ut på att huvudsensorn inte ser något i en traditionell spegelreflex eftersom spegeln och slutaren är ivägen mest hela tiden, samt att vägen till frälsning går via att använda huvudsensorn till andra saker än att fånga själva bilden.
Fast han hänvisar till funktioner i Sony som en DSLR sköter med separata sensorer som styrs av mirror black out och inte av huvudsensorn. Både ljusmätare och AF sensorer är separata i en DSLR. Nikon har t ex en ganska högupplöst ljudmätningssensor. Så det är bara i intern Sony logik som huvudsensorn är begränsningen. Däremot inte sagt att en DSLR lär få samma höga upplösning för t ex ögon-AF som en Sony spegellös då den inte körs i live view.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast han hänvisar till funktioner i Sony som en DSLR sköter med separata sensorer som styrs av mirror black out och inte av huvudsensorn. Både ljusmätare och AF sensorer är separata i en DSLR. Nikon har t ex en ganska högupplöst ljudmätningssensor. Så det är bara i intern Sony logik som huvudsensorn är begränsningen. Däremot inte sagt att en DSLR lär få samma höga upplösning för t ex ögon-AF som en Sony spegellös då den inte körs i live view.
Det går förstås bra att argumentera kring varför han har fel i att man behöver använda huvudsensorn, men att börja räkna som du gjorde för att komma fram till att han hade fel är meningslöst eftersom du då räknar på något helt annat. Att Sony argumenterar kring att man ska använda huvudsensorn är naturligt, eftersom det är så deras kameror som de satsar på är konstruerade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det går förstås bra att argumentera kring varför han har fel i att man behöver använda huvudsensorn, men att börja räkna som du gjorde för att komma fram till att han hade fel är meningslöst eftersom du då räknar på något helt annat. Att Sony argumenterar kring att man ska använda huvudsensorn är naturligt, eftersom det är så deras kameror som de satsar på är konstruerade.
Absolut men det är missvisande av dem att jämföra slutarblackout för att visa sin överlägsenhet då konkurrerande DSLR inte använder huvudsensorn för dessa funktioner. Mer rättvisande hade varit att diskurera kring skillnad i blackout tid för mätning av respektive funktion. Alltså hur jämförs blackouttiden för AF med resp system? Hos Sony torde detta hänga ihop med hur länge sensorn är avstängd för AF och ljusmätning mellan varje exponering. Utmärkt om de är snabbare där men man bör jämföra äpplen och äpplen allså funktion för funktion. Som det är nu blir det som att säga att en bensinbil har 100% lägre dieselförbrukning än en dielselbil.
 
ANNONS