Annons

Gammal 2018-04-02, 14:30
Spygg

"klick" skrev: Jag lämnar sista .XML filen på kortet så går det i rätt ordning. Irriterande men nödlösning.
Nu känner jag mig lite korkad, men jag fattar inte helt hur du menar... Kan du förklara mer i detalj?
Gammal 2018-04-04, 04:10
Spygg

Nu har Adobe uppdaterat Camera Raw så man äntligen kan börja jobba med råfilerna från A7 III.
Gammal 2018-04-04, 08:25
"klick"

Spygg skrev: Nu känner jag mig lite korkad, men jag fattar inte helt hur du menar... Kan du förklara mer i detalj?
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Gammal 2018-04-04, 12:13
iSolen.se

"klick" skrev: När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Som sagt, mycket elegant lösning, man slipper lämna sista filmen som ju kan vara enorm.
Gammal 2018-04-04, 12:50
Spygg

"klick" skrev: När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Ah! Det låter ju supersmart! Då kommer nästa dumma fråga; eftersom jag då inte kan formatera korten i kameran - vilka filer och mappar är det ok att ta bort, och vilka bör jag spara? Måste jag kanske behålla hela mappstrukturen och bara rensa bort själva bilderna och filmklippen (och xml-filerna), eller hur gör jag?
Gammal 2018-04-04, 13:01
Astroscapist

Är det inte smidigare att låta LR eller annan valfri importverktyg göra importen och döpa om filerna automatiskt?
Jag rekommenderar inte att bara radera filer från minneskorten. Dessa mår bäst av formatering lite då och då.

/Stefan
Gammal 2018-04-04, 13:32
iSolen.se

Astroscapist skrev: Är det inte smidigare att låta LR eller annan valfri importverktyg göra importen och döpa om filerna automatiskt?
Jag rekommenderar inte att bara radera filer från minneskorten. Dessa mår bäst av formatering lite då och då.

/Stefan
Inte så lätt om man är på resande fot.

Formatering är inte viktigt, speciellt inte när man filmar.
Gammal 2018-04-04, 13:39
Astroscapist

iSolen.se skrev: Inte så lätt om man är på resande fot.

Formatering är inte viktigt, speciellt inte när man filmar.
Hur menar du? Menar både vad du menar att det inte är så lätt på resande fot och varför formatering inte är lika viktigt om man filmar.
Gammal 2018-04-04, 13:57
iSolen.se

Astroscapist skrev: Hur menar du? Menar både vad du menar att det inte är så lätt på resande fot och varför formatering inte är lika viktigt om man filmar.
Om man inte kan eller vill importera filerna under resan löser inte LR filnamnsproblemet.

XMP-lösningen ovan gör det.

Filmning orsakar mycket färre filallokeringstabellskrivningar än vanlig fotografering, om man tycker att slitage på kort är ett problem. Jag har slutat bry mig, korten pajar ju aldrig.
Gammal 2018-04-04, 14:03
Bengf

Om det är stillbilder kan jag ana att det blir lättare att spara sista bilden, det går ju att avbryta vid slutet av överföringen till Datorn, det räknar så fint hur många bilder som förs över. Men en rullande film på fem minuter, kan man stoppa den likadant när ett visst antal sekunder är kvar, sedan får man tänka över hur man vill ha slutet på filmen om man senare får för sig att fortsätta. bilderna brukar jag byta namn på till månad och år och tex kräftskiva eller annat lämpligt.
Gammal 2018-04-04, 14:06
PMD

iSolen.se skrev: Filmning orsakar mycket färre filallokeringstabellskrivningar än vanlig fotografering, om man tycker att slitage på kort är ett problem.
Det beror på hur fragmenterat filsystemet på kortet är. Med hög fragmenteringsgrad måste "operativsystemet" allokera block som inte nödvändigtvis ligger efter varandra på kortet. Det kan bli fler skrivningar och läsningar då.

Efter formatering är förstås fragmenteringsgraden låg, så det är lämpligt att formatera ett kort som är nyrensat (om man har tid).
Gammal 2018-04-04, 14:08
PMD

Bengf skrev: Om det är stillbilder kan jag ana att det blir lättare att spara sista bilden, det går ju att avbryta vid slutet av överföringen till Datorn, det räknar så fint hur många bilder som förs över. Men en rullande film på fem minuter, kan man stoppa den likadant när ett visst antal sekunder är kvar, sedan får man tänka över hur man vill ha slutet på filmen om man senare får för sig att fortsätta. bilderna brukar jag byta namn på till månad och år och tex kräftskiva eller annat lämpligt.
Man kopierar filerna från kortet till datorn (eller annan lagringsmojäng) först, och tar bort filerna sen. Då är det enkelt att lämna kvar sånt som man vill ha kvar.
Gammal 2018-04-04, 14:13
Astroscapist

Ok, det är inte pga slitage man rekommenderas formatera istället för radera iofs. Och att korten aldrig pajar är nog inte sant.
Om man inte kan eller vill importera så är ju filerna kvar på korten tills man importerar.
Men visst, väldigt konstigt att Sony startar om filnamnen från början.
Jaja XML-lösningen är ju en lösning. Tyckte bara det var en omväg. Man behöver ju fortfarande en dator för att fixa detta och anledning till man vill detta är ju för man tömmer korten nånstans.

/Stefan
Gammal 2018-04-04, 14:43
"klick"

Kan meddela att Sony är medvetna och jobbar på att fixa "blinkande strecket" buggen så nu är det bara att vänta och se när FW kommer.
Gammal 2018-04-04, 14:48
"klick"

PMD skrev: Det beror på hur fragmenterat filsystemet på kortet är. Med hög fragmenteringsgrad måste "operativsystemet" allokera block som inte nödvändigtvis ligger efter varandra på kortet. Det kan bli fler skrivningar och läsningar då.

Efter formatering är förstås fragmenteringsgraden låg, så det är lämpligt att formatera ett kort som är nyrensat (om man har tid).
Ja man får nog formatera lite då och då för att öka livslängden. Hade faktiskt glömt bort det lite nu så bra att jag fick påminnelse om inte annat hehe.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.

Lastolite Chromakey