Annons

Komplett utrustning för 50.000:-

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Goddag fotoentusiaster!

Jag har börjat fotografera efter ett långt uppehåll. Jag har stått i mörkrum, fotat dia och även haft digitala systemkameror av olika slag. Idag har jag en Ricoh GRII och är väldigt nöjd. Jag fotar barn och barnbarn, resor, natur och lite gatufoto men känner mig begränsad av att fota bara med kompaktkamera. Jag har sett att en av de stora återförsäljarna har rea och tänkte köpa ett helt kit för max. 50.000:- Jag kan Canon om än lite ringrostigt men kan tänka mig att köpa ett annat fabrikat. Om ni skulle köpa en helt ny kamerautrustning hur hade ni valt då?

vänliga hälsningar,

Nils
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur definierar du ”komplett”?

Barn och barnbarn i hemmiljö.
Hus + normalzoom eller fast normal samt en vinklingsbar blixt

Barn och barnbarn kan kanske vara kul med lite studio också. Blixtar stativ paraplyer mm.

Natur
Hus + vidvinkel och stativ för landskap
Hus + Tele för djur

Gatufoto
Hus + normal (fast eller zoom)

Kanske?
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Tack för svaret!

Tack för ditt svar. Jag tänker mig att 50.000:- ska räcka till hus, objektiv, filter, minneskort, stativ och ev. kringutrustning. Studio är väldigt roligt men får komma senare.

Ser du någon fördel med att ha fasta objektiv? Vilket fabrikat använder du på hus/objektiv?

hälsningar,

Nils

Hur definierar du ”komplett”?

Barn och barnbarn i hemmiljö.
Hus + normalzoom eller fast normal samt en vinklingsbar blixt

Barn och barnbarn kan kanske vara kul med lite studio också. Blixtar stativ paraplyer mm.

Natur
Hus + vidvinkel och stativ för landskap
Hus + Tele för djur

Gatufoto
Hus + normal (fast eller zoom)

Kanske?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fasta ger väl merbildkvalitet per krona, men mindre flexibilitet.
Fasta blir ofta mindre och lättare.

Själv kör jag Canon med 70-200 samt 100-400 för min hobby. Fotboll. Har också ett fast 50 för lite mer vardagsfoto.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Eftersom du ställer fråga som du gör, vad "ni" dvs vi som läser.frågan, skulle välja så är svaret för mig Sony A7 iii med Tamron 28-75 f/2.8, Sony FE 70-300, ett 85 f/1.8 och något fast objektiv typ 20mm, kan dock inte säga vilket eftersom jag inte researchat det än.

Anledningen är bl.a.
* fullformat
* evf
* vinklingsbar pekskärm
* wifi
* bra auto-fokus i de allra flesta situationer.
* ögon-auto-fokus
* sensorstabilisering
* bra sensor
* prisvärd

Det är i princip den enda kameran på marknaden där jag känner att jag inte skulle behöva ge upp något jag tycker är viktigt.

De främsta skälen till att jag inte byter system är att jag har ett 20-tal objektiv, massa blixtar, fjärrkontroller etc etc och det blir för kostsamt och med handen på hjärtat är det inte bättre system som kommer att hjälpa mig ta bättre bilder. Vill ha är inte samma som behöver.

Men, svaret vad jag skulle köpa om jag var i läget att starta från scratch med den budgeten är nog som vad jag sa ovan.
 

gunte

Aktiv medlem
Du kan väl läsa Claes Grundstens blog på Objektivtest.se.
Han har för närvarande Olympusutrustning.
Står en del nyttiga grejer.
Mv/G
 

Ventures

Aktiv medlem
Alternativt gå in på Mediamarkt och vifta med sedelbunten. De plockar säkert ihop ett bra paket. :).

Skämt åsido. Varför skaffa allt på en gång? Köp ett bra kamerahus och något välrenommerat objektiv och utgå därifrån. Du upptäcker efter hand vad du behöver och inte. Har du dessutom fotograferat tidigare borde du redan ha hyfsad koll på vad som är användbart.

Jag brukade följa forumet på Byggahus.se som har en särskild avdelning för verktyg. Det var inte helt ovanligt med personer som var på väg att köpa en komplett verktygsarsenal nästan innan de fått tillträde till huset de tänkt ge sig på att renovera själv. Ivrigt påhejade med förslag på de värsta elmaskinerna.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Fuji

Tack för tips och synpunkter. Efter lite surfande lutar jag åt en Fuji X-PRO 2 eller X-T2 med en 16-55/2,8 och ett 80/2,8 macro. Jag har haft Canons vidvinkelzoom och var väldigt nöjd. Har även haft Tamrons 90mm vilket var riktigt bra som porträttobjektiv. Jag vill inte fastna för länge i köpstadiet utan snabbt komma ut och fotografera.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har du dator och programvaror redan eller löser du det utanför budgeten?
Lagring kommer snart att komma på tapeten också.

Så du inte förköper dig på någon högupplöst hus och slås av att din nuvarande teknik inte räcker med.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Har du dator och programvaror redan eller löser du det utanför budgeten?
Lagring kommer snart att komma på tapeten också.

Så du inte förköper dig på någon högupplöst hus och slås av att din nuvarande teknik inte räcker med.
Jag har en ganska ny iMac och Affinity photo som nog funkar men däremot är jag osäker på lagringen. Hur löser du det? Dubbla hårddiskar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för tips och synpunkter. Efter lite surfande lutar jag åt en Fuji X-PRO 2 eller X-T2 med en 16-55/2,8 och ett 80/2,8 macro. Jag har haft Canons vidvinkelzoom och var väldigt nöjd. Har även haft Tamrons 90mm vilket var riktigt bra som porträttobjektiv. Jag vill inte fastna för länge i köpstadiet utan snabbt komma ut och fotografera.
En dum fråga kanske: men har du fotat med film (du nämnde mörkrum) så var sannolikt detta med 135/35mm/småbild. Fuji är APS-C/halvformat. Då motsvarar 16-55 ca 24-82mm på småbild och 80mm motsvarar 120mm på småbild p g a beskärningen med den mindre sensorn. Så 16-55 blir ingen vidvinkelzoom utan en normalzoom. Du kanske är väl medveten om det redan.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tack för tips och synpunkter. Efter lite surfande lutar jag åt en Fuji X-PRO 2 eller X-T2 med en 16-55/2,8 och ett 80/2,8 macro. Jag har haft Canons vidvinkelzoom och var väldigt nöjd. Har även haft Tamrons 90mm vilket var riktigt bra som porträttobjektiv. Jag vill inte fastna för länge i köpstadiet utan snabbt komma ut och fotografera.
Bra val! Fujis system är roligt att fota allt möjligt med, och sökaren som visar exponeringen innan du tar bilden (som inte är möjligt hos en DSLR) kommer göra det väldigt bekvämt att ta vardags&resefoton. X-Pro2 är väldigt nischad, och X-T2 har dessutom ett något bättre AF-system. X-T2 rekommenderas starkt.
 

Streetrunner

Avslutat medlemskap
En dum fråga kanske: men har du fotat med film (du nämnde mörkrum) så var sannolikt detta med 135/35mm/småbild. Fuji är APS-C/halvformat. Då motsvarar 16-55 ca 24-82mm på småbild och 80mm motsvarar 120mm på småbild p g a beskärningen med den mindre sensorn. Så 16-55 blir ingen vidvinkelzoom utan en normalzoom. Du kanske är väl medveten om det redan.
Inte alls en dum fråga! Jag hade en kamera med 1,6x brännvidsförlängning så det överensstämmer nog någorlunda.

A I Nikolis: På vilket sätt är X-PRO2 nischad? X-T2 är billigare vilket också talar för den.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Inte alls en dum fråga! Jag hade en kamera med 1,6x brännvidsförlängning så det överensstämmer nog någorlunda.

A I Nikolis: På vilket sätt är X-PRO2 nischad? X-T2 är billigare vilket också talar för den.
X-Pro2 tycker jag är nischad just därför att den är mer lämpad för de som redan är vana vid rangefinder-stilen, medan de flesta som byter från DSLR kommer vara mer vana vid X-T2ans design, kanske framförallt med tanke på sökarens placering. Alltså ja, jag skrev ju själv att jag rekommenderar X-T2
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
X-Pro2 tycker jag är nischad just därför att den är mer lämpad för de som redan är vana vid rangefinder-stilen, medan de flesta som byter från DSLR kommer vara mer vana vid X-T2ans design, kanske framförallt med tanke på sökarens placering. Alltså ja, jag skrev ju själv att jag rekommenderar X-T2
Dessutom får man föga nytta av X-Pro 2:ans raison d'être, dess OVF, med en zoom. Skall man ändå använda zoom till större delen tjänar man i pengar och vikt genom att skaffa XT-2 då man ändå lär använda EVF med den.
 

Olof R

Aktiv medlem
Det är viktigt att trivas med sin kamera. Och dessutom göra det vid den typ av fotografering som man kommer att använda den till. Därför tycker jag att det alltid är viktigt att försöka få möjlighet att känna på de kameror man funderar på. Det brukar alltid ge ett antal "Ahaa" -upplevelser. Till exempel brukar det diskuteras en hel del om för och nackdelar mellan Canon och Nikon eller Sony. I detta exempel skulle jag vilja påstå att alla tre gör riktigt bra kameror för ett antal olika användningsområden. Men det känns olika att hantera kameror från de olika tillverkarna. Menysystem, placering av reglage etc. skiljer. Frågan är vad Du trivs med och känner dig hemma med. Och det är svårt att ta reda på utan att känna på grejorna.
Med detta sagt så håller jag med de som tidigare sa att det kan vara en bra ide' att inte köpa allt på en gång. Börja gärna med t.ex ett kamerahus och en bra normalzoom. Sedan kommer du att känna vad du saknar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag har en ganska ny iMac och Affinity photo som nog funkar men däremot är jag osäker på lagringen. Hur löser du det? Dubbla hårddiskar?
Jag importerar först allt lokalt till datorn, gallrar lite snabbt, överför och importerar det sedan till min server med PhotoSupreme.
Bilder och databas backas upp till två platser automatiskt.

Lite pill att sätta upp men sedan rullar allt på fint.

Det finns många sätt att spara på, lokalt, dubbla diskar, i molnet eller liknande.
Viktigast är väl att ha det på flera fysiska platser än i huset/lägenheten.
 

Sabud

Aktiv medlem
Gäller att välja en kamera man trivs med - tycker är inspirerande att använda.
Jag använder (precis som du) en Ricoh GR och kanske mer än mina Fujifilm-kameror.
Du vet väl att sensorn i din Ricoh GR är lika stor (APS-C) som i en XT-2 ;)

Skulle jag köpa nytt blev det nog den prisvärda Sony A7III med en FE 24-105/4G OSS att starta upp med.

/Stephan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mitt tips liknar andras:
1. Klämm och känn på de kamerorna som känns relevanta
2. Titta på ungefär de objektiv du funderar på - är det f/2,8 zoomar? F/4 zoomar? Fasta brännvidder? Räkna ut kostnaden för de du tror du vill ha och jämför pris mellan systemen. Kolla att de objektiv du vill ha till kameran finns i system eller möjligen finns i tredje part.

Även om jag håller med andra att kanske inte KÖPA allt på en gång gäller det att se till helheten. Kan du tänka dig att köpa beg kolla hur marknaden ser ut för ditt märke.

De hetaste just nu är väl Sonys A7 serie III och Nikon D750/D850 samt Canon 5D IV. Priset på kamerorna skiljer sig en del men glöm inte bort objektivkostnaden.
 

A Boy Named Erik

Aktiv medlem
Kläm och känn

Som min rubrik säger. Det är bästa rådet. Gå inte på vad som skrivs på detta forum. Ta dig till en fotobutik och känn på ett antal system. Känns det rätt kommer du att ta 100 ggr fler foton än om det känns halvdant. Som ett personligt exempel kan jag meddela att jag tar säkert 10-20 ggr fler vardagsfoton sedan jag lämnade dslr och övergick till Fujis små spegelfria, både för proffesionellt bruk och privat. Jag är mer "ett" med min kamera nu och är så extremt tacksam för vad detta byte medförde för mig.
 
ANNONS