Annons

Problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlilja

Medlem
Hej,

Jag har en Nikon D4 som autofokusen fungerar bra på. Problemet är att den inte fungerar alls på mitt Sigma 24-70 f2.8. Ett annat fel som uppstår när jag använder detta objektiv är att självutlösaren inte fungerar. Vet någon vad detta kan bero på?

/Anton
 

Ingvar J

Medlem
Sedan jag uppdaterade firmware i min Nikon D800E fungerar ingen Sigma optik hos mej. Nikon svarar i princip, att det bryr vi oss inte om. Det är ju inte vår optik. Dålig stil av Nikon.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sedan jag uppdaterade firmware i min Nikon D800E fungerar ingen Sigma optik hos mej. Nikon svarar i princip, att det bryr vi oss inte om. Det är ju inte vår optik. Dålig stil av Nikon.
Det är faktiskt upp till Sigma att fixa så att objektiven fungerar. Nikon kan inte ta ansvar för de felaktigheter som finns i Sigmas egenkokade implementation. Det förefaller vara så att så fort Nikon har fixat kompatibilitet med sina egna AF-P-objektiv så har Sigmas objektiv strulat. För Sigma borde det här dessutom vara känt sedan ett bra tag eftersom det här problemet dök upp på DX-modeller ett bra tag före när det kom 18-55:eek:r med AF-P.

Sedan går det rimligen att backa till föregående version om det är viktigt att Sigmas objektiv fungerar i ett fall som ditt, givet att man inte har köpt ett kamerahus där det inte fungerar med leveransversionen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kör inte Nikon själv men har hört om detta både från Kameradoktorns och Scandinavians personal. Enligt Scandinavian så hade de problem med Sigma på Canon också, så det är inte bara Nikon. "Folk köper ART-objektiv ändå för de är så bra optiskt och priserna är lägre än för original", fritt från kommentar jag hört vid de samtalen. Frågan jag ställde var om de tyckte att några problem stack ut när det gällde utrustningsproblem generellt sett. Då lyfte de just Sigmas fokusproblem. Annars var väl den allmänna känslan att det faktiskt i övrigt blivit mycket bättre med exv. fokusproblemen.
 

Ingvar J

Medlem
Det är faktiskt upp till Sigma att fixa så att objektiven fungerar. Nikon kan inte ta ansvar för de felaktigheter som finns i Sigmas egenkokade implementation. Det förefaller vara så att så fort Nikon har fixat kompatibilitet med sina egna AF-P-objektiv så har Sigmas objektiv strulat. För Sigma borde det här dessutom vara känt sedan ett bra tag eftersom det här problemet dök upp på DX-modeller ett bra tag före när det kom 18-55:eek:r med AF-P.

Sedan går det rimligen att backa till föregående version om det är viktigt att Sigmas objektiv fungerar i ett fall som ditt, givet att man inte har köpt ett kamerahus där det inte fungerar med leveransversionen.
Jag tänker backa firmware. Frågade Nikon om detta. Dom sa att så kan man absolut inte göra. Dom vill väl sälja sin optik såklart.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej,

Jag har en Nikon D4 som autofokusen fungerar bra på. Problemet är att den inte fungerar alls på mitt Sigma 24-70 f2.8. Ett annat fel som uppstår när jag använder detta objektiv är att självutlösaren inte fungerar. Vet någon vad detta kan bero på?

/Anton
Nu framgår det inte riktigt vilken generation av Sigma 24-70/2,8 du har. Men är det ett äldre objektiv får du skicka in det till generalagenten (Tura Scandinavia) för uppdatering. Är de ett nyare objektiv i Sigmas Global Vision-program, (dvs att det ingår i någon av serierna Art, Sports eller Contemporary) kan du skaffa en USB-docka och själv uppdatera objektivet med nyare firmware.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sedan jag uppdaterade firmware i min Nikon D800E fungerar ingen Sigma optik hos mej. Nikon svarar i princip, att det bryr vi oss inte om. Det är ju inte vår optik. Dålig stil av Nikon.
Varför är det dålig stil av Nikon? Hur skulle någon kameratillverkare kunna ge support för objektiv de inte har någon insyn i hur de designats eller byggts?

Nikon ger support för Nikons produkter. Sigma ger support för Sigmas produkter. Korsvis support skulle bli väldigt svårt för alla inblandade. Tycker du Sigma borde ge support på Nikons kameror också? :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför är det dålig stil av Nikon? Hur skulle någon kameratillverkare kunna ge support för objektiv de inte har någon insyn i hur de designats eller byggts?
[...]
Frågan vems fel det är klargörs nog av hur tydligt Nikon har definierat sin gränssnittsspecifikation och hur väl Sigma har följt den. Vem som nu kan klargöra det?

Helt klart har ju någon ändring skett i gränssnittet när Nikon uppgraderade FW.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tänker backa firmware. Frågade Nikon om detta. Dom sa att så kan man absolut inte göra. Dom vill väl sälja sin optik såklart.
Om de verkligen ville låsa in dig i sitt system så hade de lagt en digital kodnyckel i sina objektiv. Men så illa är det ju inte.

De är nog okej med att vi använder piratobjektiv. Men de kan ju som redan skrivits inte ta ansvar för andra leverantörers produkter.
 

alf109

Aktiv medlem
Om de verkligen ville låsa in dig i sitt system så hade de lagt en digital kodnyckel i sina objektiv. Men så illa är det ju inte.

De är nog okej med att vi använder piratobjektiv. Men de kan ju som redan skrivits inte ta ansvar för andra leverantörers produkter.
Det är väl i princip detta man gör. Om jag inte fått det hela om bakfoten släpper inte nikon eller canon och förmodligen de andra också sina autofokusalgoritmer till fristående objektivtillverkare vilket innebär att de måste använda sig av så kallad revers enginering för att försöka klura ut hur det funkar. Då kan ju kamerafabrikanten på ren djävulskap, om den vill, ändra något i sina algoritmer så att tredjepartstillverkarens prylar slutar fungera. Detta gränssnittsproblem har man ju löst galant inom andra system genom att definiera gränssnitten mot till exempel kringutrustning när det gäller datorer och mycket annat. Så om viljan fanns skulle de givetvis lösa detta vilket skulle gynna alla konsumenter. Nu är ju kamerafabrikanterna inte intresserade av att gynna konsumenterna om detta i sig inte innebär att de gynnar det egna företaget, inget konstigt i detta. Men att det inte skulle handla om just detta; att maximera sina egna vinster genom inlåsningseffekter skall man nog vara mer än måttligt blåögd för att tro.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet inte hur kamerabranchen sätter upp sina inbördes relationer. Men ett licensförfarande hade ju kunnat vara fruktbart. Då hade Nikon kunnat få en slant för varje såld Sigma, och Sigma fått tillgång till komplett specifikation.

Inlåsning är väl sällan en långsiktigt lönsam princip.
 

Polar300

Aktiv medlem
… Inlåsning är väl sällan en långsiktigt lönsam princip.
Det beror väl på hur stor 'gården' är där du är inlåst.

Jag upplever det som att det är ytterligt få optikversioner/optikalternativ (nutida nya eller äldre begagnade) som INTE finns inom Nikons i så fall låsta gård...
Jag har inte tvingats söka utanför gården i vilket fall...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tråkigt detta. Ett tips kanske är "if it ain't broke don't fix it". Om Nikon inte tydligt redovisar fördelarna med den nya firmware och man inte ser vilka fördelar det har för ens fotande strunta i det. Nikon gjorde en liknande fuling några år sedan då en FW fick tredjepartdbatterier att sluta fungera. Jag uppdaterar endast vid behov om det finns tydliga brister eller uppenbara fördelar. Lita inte på bugfixes etc om du inte lider av dessa "bugs".

Nu är det inte omöjligt att Tura kan fixa objektivet med ny FW om du lämnar in det.

Nyare Sigma i "Global Vision" torde vara mer framtidssäkra p g a USB dock. Samma torde gälla Tamron vars nyare objektiv har ett liknande system med "Tap-in Console".
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan vems fel det är klargörs nog av hur tydligt Nikon har definierat sin gränssnittsspecifikation och hur väl Sigma har följt den. Vem som nu kan klargöra det?

Helt klart har ju någon ändring skett i gränssnittet när Nikon uppgraderade FW.
En ändring av hur Sigma har gissat att gränssnittet ser ut har helt klart skett.
 

Polar300

Aktiv medlem
Ja, Sigma gissar uppenbarligen fel numera. De får väl gissa om.
Problem man slipper så länge man håller sig inom den 'låsta' gården...
 

apersson850

Aktiv medlem
Nikon behöver ju inte ha ändrat någonting i specifikationen. Det räcker att de börjat använda någon del av specifikationen som de inte utnyttjat tidigare. Samma sak har hänt för de som handlat "på fel gård" till sina Canon ibland. För blixtarna började Canon utnyttja någon tidigare oanvänd del av specifikationen för ett tag sedan, och då slutade tredjepartsblixtar att fungera som det var tänkt.

Det är alltid en risk man tar när man köper prylar som inte är konstruerade av folk som vet, utan av de som mätt och gissat.
 

Artis

Aktiv medlem
Canon till Canon, Nikon till Nikon osv

För mig räckte det en gång att jag åkte på en nit när jag köpte ett Sigma objektiv till min Canon kamera. Alltså niten kom med att jag köpte en ny Canon och då slutade Sigma fungera med den. Det gick tyvärr inte uppgradera Sigmas FW. Efter det köper jag endast Canon objektiv. Har jag inte råd med ett nytt då köper jag begagnad till ett pris som ett nytt Sigma och då vet jag att det kommer alltid att fungera även om jag köper ett nytt hus.
Ett billigt köp av ett Sigma som kostar hälften som motsvarande Canon kan- och bli så småningom ett dyrt köp den dagen du byter hus.
 
ANNONS