Annons

Val av RAW bildredigering program?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Problemet med Adobes namngivning är dock att den är förvirrande. Det som nu heter LR Classic CC hette förut LR CC, vilket i sin tur är det som hette LR [versionsnummer] när det inte var en prenumerationsmodell för licensen. Vidare så har dessutom CC, Creative Cloud, bidragit till förvirringen där många fått för sig att alltihop är "i molnet", men det stämmer ju inte vare sig för Photoshop CC eller det som nu heter LR Classic CC*. Däremot är det nya LR CC (host...!) baserat på att man ska lagra sina filer i molnet, dvs på Adobes servrar.
Så länge ni själva vet vad ni håller på med så är väl allt OK! ;)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Eftersom du har lagt mycket pengar pa en av de mest avancerade kameror som finns tror jag att du snart vill anvanda Photoshop.

Lightroom i kombination med Photoshop ar en svarslagen kombination.

Lightroom ar ocksa mycket mer an en raw-konverterare. t.ex. ett kraftfullt katalogiseringshjalpmedel.
Frågan är väl hur ofta man som fotograf faktiskt behöver photoshop. Det beror förstås på vad man vill göra men vill man bara redigera sina bilder kommer man väldigt långt bara med program som Lightroom eller ännu bättre Capture One Pro. För egen del gjorde jag kanske 95% i Lightroom. Idag har jag bytt till Capture One och kan tack vare kraftfullalre verktyg hantera ännu mera där. Photoshop har jag ersatt med Affinity Photo som kan det mesta som photoshop kan göra och har snarlikt gränssnitt men bara kostar ca 500 kr.

Program som Photoshop och Affinity photo handlar mer om att skapa nya bilder än att redigera bilder, t.ex. genom att flytta pyramider, ta bort lyktstolpar, klistra in lodjur, klistra ihop flera bilder till kollage eller panoramor ... Vill man göra sådant är förstås photoshop och liknande program utmärkta men för vanlig redigering av bilder är det alldeles för trögarbetat.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Molnbaserat betyder att dina bilder lagras i molnet och inte pa din harddisk. Det ar praktiskt om du t.ex. anvander en iPad Pro for att redigera dina bilder, men daligt om du av nagon anledning inte har tillgang till internet. Jag har aldrig provat CC, men jag misstanker att det tar tid att ladda upp stora filer till molnet.

Lightroom CC Classic fungerar ungefar som de aldre versionerna du jobbat med.
Men kan väl inte bara vara att den lagras i molnet? Vad är det för program där du inte ens kan spara på datorn? Låter väldigt orimligt.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.

De program jag funderat på är.

1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )

Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?

Med vänlig hälsning,
Jonas Ek

Oavsett vad du väljer, och i praktiken har det ingen stor betydelse, är träning och åter träning det som ger resultat. Öva med de funktioner du kommer att använda och har du möjlighet att skriva ut bilder är det ett fenomenalt sätt att enkelt kunna betrakta din behandling avseende mättnad tonomfång och färgstick. Exempel på kraftigt, som jag anser är illa behandlade bilder har Ken Rockwell på sin sida, med dessa grälla färger/färgstick och det ser ut som en TV på en stormarknad med full dynamisk kontrast och färgreglaget på högsta effekt.

Capture One är avancerat och har en inlärningströskel som avancerade program har. Det tar tid att lära men ger mycket när du bemästrar det. Den stora funktionen är sammankopplingen med kameran i studio för styrning av denna. Även andra program har det och för amatören används det ju inte så ofta. Men RAW-funktionen är bland marknadens bästa och har förmåga att krama ur det bästa från dina filer. Beakta att hela kedjan ska vara bra; kamera, skärm, inställningar i ditt program, för bästa resultat. Ett program för den avancerade, den som vill bli det och den professionelle.

Affinity är ett annat program som jag testat en del och det utvecklas hela tiden. Om de överlever kan de bli en konkurrent till Adobe. Dock är Adobe standard hos många och de gör allt för att binda upp kunderna.

Photoshop har fler redigeringsfunktioner och är mycket avancerat. Personligen använder jag inte så mycket av dessa. Jag är skolad i ett mörkrum och använder oftast skuggning, efterbelysning, dammborttagning med mera, samt gör de flesta justeringarna i RAW-programmet. Både Capture One och Adobe har bra ”reglage” att arbeta med. Capture One har bättre funktioner för att enkelt färgjustera olika tonområden såsom skuggpartier och högdagrar.

Adobes program har jag använt och använder ofta. Det är fint att de finns på svenska det uppskattar jag verkligen. Elements, Lightroom, Adobe Camera Raw och Photoshop, det finns något för alla. RAW-programmet är mycket användarvänligt, med kraftfulla verktyg och reglagen är placerade i en ordning som är användarvänlig.

I ditt fall hade jag satsat på att uppgradera det medföljande programmet från Phase One och lärt mig det grundligt. (Bra pris för Sonyägare är det också). Begränsningen sitter i den som jobbar i ”mörkrummet” och inte i de program, som finns att tillgå. Det tar tid att lära men resultat kommer så sakta. Det är ju det som är fotografens genuina kunskap; att se färgstick, avgöra hur en bild ska behandlas, för en korrekt återgivning av det man vill visa. En driven kopist/bildbehandlare kan direkt genom att titta på bilden avgöra om den är för tät/mörk, för tunn/ljus eller har ett färgstick. Det är dit du vill sträva och det tar tid och övning, återkoppling är det som gäller.

De flesta program har en funktion där du kan se och jämföra resultatet/placera bilderna bredvid varandra, före och efter dina planerade justeringar; använd denna, den ger fenomenal återkoppling på det du gör. Du har verkligt fin utrustning och antar jag en bra skärm, nu är det bara att sätta igång att jobba! Lycka till!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Men kan väl inte bara vara att den lagras i molnet? Vad är det för program där du inte ens kan spara på datorn? Låter väldigt orimligt.
Jag tror att det det finns mest for de som anvander iPad Pro. Jag har hort hypoteser att Adobe tror att det ar framtiden och satsar pa att ligga i framkant. Min gissning ar att de flesta fortfarande valjer att jobba i Classic...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Frågan är väl hur ofta man som fotograf faktiskt behöver photoshop. Det beror förstås på vad man vill göra men vill man bara redigera sina bilder kommer man väldigt långt bara med program som Lightroom eller ännu bättre Capture One Pro. För egen del gjorde jag kanske 95% i Lightroom. Idag har jag bytt till Capture One och kan tack vare kraftfullalre verktyg hantera ännu mera där. Photoshop har jag ersatt med Affinity Photo som kan det mesta som photoshop kan göra och har snarlikt gränssnitt men bara kostar ca 500 kr.

Program som Photoshop och Affinity photo handlar mer om att skapa nya bilder än att redigera bilder, t.ex. genom att flytta pyramider, ta bort lyktstolpar, klistra in lodjur, klistra ihop flera bilder till kollage eller panoramor ... Vill man göra sådant är förstås photoshop och liknande program utmärkta men för vanlig redigering av bilder är det alldeles för trögarbetat.
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.

Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.

Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
Ja, självfallet behöver du även ett program där du kan redigera pixlar ibland, men det finns inget som säger att det ska heta Photoshop och att det ska kosta skjortan varje månad. För ca 500 kr kan du köpa en Affinity Photo licens som du kan använda så länge du vill. Affinity Photo klarar både frekvensseparering, och att ta bort oranga munkar och cyklar.

Färghantering låter jag Capture One sköta. Bl.a. finns det verktyg för att jämna ut hudtoner. De flesta verktyg i Capture One kan appliceras på antingen hela bilden eller på lager med lagermask.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.

Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
Nu blev jag nyfiken om du anger i dina bilder alla dessa manipuleringar av de människor du fotograferar? Jag trodde att sådant i princip upphört numera. Är det fortfarande lika illa ställt med modebranschen och dess etik?
 

light

Aktiv medlem
On1

Ett program som ännu inte nämnts i tråden är ON1 Photo Raw 2018.5. Jag gick till det från Lightroom CC. I senaste uppdateringen från ON1 så blir min mac mini så het efter en kort stunds redigering så jag måste pausa. Men det verkar inte vara ett allmänt problem. Man kan alltid testa program för att se om det passar. Alla brukar ha en gratis provtid, så även ON1.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag tycker ON1 Photo Raw har varit bra en tid nu, och med version 2019 så verkar de ha blivit likvärdiga med Lightroom, eller t.o.m gått om dem. Gränssnittet är logiskt och lätt att använda, alla funktioner man behöver finns där.
Man har ett val som konsument och kan köpa enbart programmet, och sen uppgradera till ny version när man tycker det är värt det.
Jag är allergisk mot företag som ska tvinga på mig en prenumeration.

Se länken nedan för nya funktionerna i ON1 Photo Raw 2019.
Speciellt video nr.2 om det helt nya sättet att använda Layers! Nytänkande och smart!

https://www.on1.com/products/photo-raw/#whats-new
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker ON1 Photo Raw har varit bra en tid nu, och med version 2019 så verkar de ha blivit likvärdiga med Lightroom, eller t.o.m gått om dem. Gränssnittet är logiskt och lätt att använda, alla funktioner man behöver finns där.
Man har ett val som konsument och kan köpa enbart programmet, och sen uppgradera till ny version när man tycker det är värt det.
Jag är allergisk mot företag som ska tvinga på mig en prenumeration.

Se länken nedan för nya funktionerna i ON1 Photo Raw 2019.
Speciellt video nr.2 om det helt nya sättet att använda Layers! Nytänkande och smart!

https://www.on1.com/products/photo-raw/#whats-new
Hrm... ;)
https://help.phaseone.com/en/CO11/Editing-photos/Layer-Adjustments.aspx
 

martinot

Aktiv medlem
Jag misstänker starkt att det i det närmaste omotiverat höga priset på PhaseOnes perpetuallicenser för C1Pro, beror just på att man mycket hellre vill få folk att använda deras prenumerationsbaserade licensmodeller istället.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag misstänker starkt att det i det närmaste omotiverat höga priset på PhaseOnes perpetuallicenser beror just på att man mycket hellre vill få folk att använda deras prenumerationsbaserade licenser istället.
Förvisso har priset stigit över tid, men de var rätt dyra även före prenumerationerna existerade. Än så länge kan man också hoppa över en version och uppgraderingarna är billigare än vad prenumerationerna är årsvis. Normalt sett finns det rabattkoder så att priset är 10% lägre (gäller förmodligen även prenumerationerna).

Lightroom hade för övrigt också ett någorlunda högt pris från början, men sedan kapade Adobe priset en hel del och fick in många. Sedan kapade de istället den fristående versionen så att alla fick börja prenumerera...
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Gratisversionen är ju just enklare. Förr fanns motsvarande version att köpa billigare till alla kameror, men sedan flera år finns den bara gratis till Sony och numera Fujifilm. Du kan ju alltid testa demoversionen av Pro. Klarar du dig med en version som bara har stöd för antingen Fuji eller Sony så är den ju inte lika dyr. Gränssnittet kan nog ta ett tag att vänja sig vid, liksom hur programmet fungerar, men det går också att ändra runt en del i gränssnittet.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Lånar denna tråden.
Jag har Lightroom6 den fristående verisionen (betald) och den fungerar galant till min sony a7ii. Men framöver inom ett halvår eller året så har jag tänkt att uppgradera mig till A7iii och vad jag förstår så fungerar inte den fristående verisionen med "nyare" modeller. Alltså lightroom 6 uppdateras inte längre...

Är capture one sony lätt att lära sig? Funderar nämligen då på att gå över till det framöver.

Med vänlig hälsning Jocke
 
ANNONS