Annons

Varför varierar slå på-tiden för min RX100?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
En sak som skiljer "min lilla" RX100V från "min stora" Nikon D7100 är att RX100 tar längre tid att slå på och bli klar för exponering. Det vore väl OK om tiden inte varierade mellan gångerna! Varför funderar kameran ibland en stund innan den slår på, för att i andra fall vara rätt kvick? Jag ser inget samband med batteriladdning eller annat.

Är det någon som har insikt och kan stilla min nyfikenhet?

Per.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Spelar det någon roll vilken brännvidd den var avstängd vid? Den kanske startar vid senaste inställda brännvidd och det blir en kort fördröjning om den måste zooma.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ja, zoominställningen verkar påverka, lite grann, men bara vid avslag(*). Vid påslag, däremot, har ju nu upptäckt att det alltid tar 2,0-2,1 s att slå på, UTOM då jag varit för snabb att slå på efter avslag! Det är alltså när jag ångrar mig och vill ta fler bilder som det händer något. Då kan det ta 4-5 s och ibland går den inte igång alls.

Nu när jag vet det, efter att undersökt saken, är det mycket lättare att leva med de 2 sekunderna. Tack för pushen!

Och RX100 V är en fantastisk fickkamera!

Per.

*) Kameran kommer inte ihåg zoominställningen från förra sessionen när den slås på igen. Om det nu inte finns en inställning för det, bäst att tillägga...
 
ANNONS