Annons
Gammal 2019-07-23, 21:49
rikitikitavi

sb12 skrev: Du påstår att ”vi ÄR olika”, sen säger du att inget är svart eller vitt. Du blandar friskt mellan individer och grupp i din analys. Det blir jättesvårt att följa ditt resonemang.
Du menar att jag ser världen med färgade glasögon och du förhåller du fritt. Men det är du som kommer med påståenden.

Vi tar det igen då: det är större variation inom gruppen än grupperna emellan. Således kan du inte dra någon slutsats utifrån gruppen man eller gruppen kvinna på individnivå.

Könsroller som de ser ut idag är en social konstruktion. Genetiska skillnader mellan könen förklarar inte dessa. Hur mycket du än försöker.
Varför då, tänker du. Därför att den genetiska skillnaden inom gruppen är större än skillnaderna dem emellan.
Tycker hela din text trots att den inte var lång var rörig och svårt att förstå ;) så då verkar vi tycka lika om varandra där då när det gäller den biten haha.
Och jag tycker att du har otroligt att förstå ganska enkla resonemang och att du verkligen har svårt att se nyanser i ganska mycket. Du har EN linje och den ruckas inget alls på och helt stängd när det gäller något från andra sidan.
Så ja, du tänker väldigt svart och vitt, och där är vi väldigt olika ( i den här frågan), men i andra sammanhang kanske du är öppen som en kakburk ;)

Och nej, du får hålla till godo med att vi tänker olika, tänker inte ens försöka gå in på att försöka förklara eller bryta ned det du säger ännu en gång för vi slösar bara bådas tid.
Och för mig är det helt ok också, var kul att FÖRSÖKA förstå och resonera, men när man märker att vi tänker så olika så är det lika bra att släppa det.
Du pratar om att jag släpper massa påståenden, och visst det gör jag, men samtidigt säger jag HELA tiden att jag tror att det är flera saker som samverkar, DU släpper påståenden och sedan ska det inte finnas något utrymme för något annat argument, det bara är så liksom, det min vän är att tänka svart eller vitt.
Hursomhelst verkar vi båda vilja att det skulle vara bra med en förändring och mer fantasi inom fotografins värld hahah...
Så vi avslutar där så kan det nästan bli lite positiv känsla igen, tjoflöjt!
Gammal 2019-07-23, 22:15
nonno

rikitikitavi skrev: Grymt :D
Lite kul, och med risk för att också bli lite "privat" här då också. Min dotter är bara 9 år, men är lite för lik mig tycker många även hennes mamma, jag var pappa ledig med henne 1 år och inte mamman, hon gillar fotografi, kör thaiboxning ( som jag tävlade i förr) och kollar mycket matcher etc med mig och hon älskar fantasy och brädspel precis som jag.
Samtidigt kör hon Thaidans och får hela den sidan av en helt annan kultur där "skönhets idealen" är att vara vacker och söt där, Så hon har verkligen blivit en mix av "flicka" och "pojke". ganska kul hon satt senast idag och berättade att killarna i klassen inte var lika jobbiga mot henne pga av att de såg henne so "en i gänget" ibland. Samtidigt har hon ändå många tjejkompisar. Jag är väldigt glad för att hon delar mina intressen och hoppades naturligtvis detta. Men samtidigt har jag inte aktivt gjort något speciellt för att hon ska bli så , så är glad att vi kan dela så mycket tillsammans.
Just nu sitter hon och syr på sina scoutmärken själv tills nästa veckas läger ;) Så, en bra mix av båda "världar".
Kul att höra om din erfarenhet och historia om dottern.
Härligt att höra om din dotter och roligt att du ville dela med dig. :-)
Min dotter är tjej och kvinna på sitt eget vis. Hon har heller inte tonat ner sina kvinnliga sidor, utan hon är bara tjej på sitt vis.
Jag menar att man måste i dagens samhälle ta vara på de kvalitéer som kommande släkten har, inte styra vare sig åt det ena eller andra hållet. För att ge ett så gott utgångsläge som möjligt, anser jag att det behöver ske förändringar där ingen hanteras som ett objekt. Ingenting blir bättre om även män börjar att framställas likadant. Det måste finnas värdigare sätt att porträttera människor än att be dem inta en speciell pose, plocka fram suget i blicken och pluta med läpparna. Det blir så ytligt, ensidigt och fantasilöst.
Gammal 2019-07-23, 22:17
luminousoctaves

nonno skrev: Jag har en dotter som har tillåtits i viss mån att bli tjej utifrån sina egna villkor och förmågor. Hon är utbildad undersköterska och gick ett antal terminer på högskolans sjuksköterskeutbildning, men kom fram till att det nog inte var något för henne. Sedan några år jobbar hon som förare av tunga och (för mig) jättelika lastmaskiner inom SSAB (hett och riktigt skitigt jobb), kör motorcykel och älskar bergsklättring. Som tonåring gillade hon boxning och gick med i en boxningsklubb när intresset för fotboll efter många år dog ut.
Jag tänker att föräldrar, släkt och vänner, skola och samhället skapar och ofta hindrar våra unga att få utveckla sin fulla potential för att vi omedvetet styr in dem mot banor som är väldigt könsrollsstyrda. Jag tänker att hon är ett av många exempel på att det går att förändra könsroller eller ta bort dem, att bara vara den människa som man är utan könsroller. Samtidigt finns det så många hinder, som t ex den förlegade kvinnosyn som råder inom så många områden och där alldeles för stora delar av fotokonstens utövare förminskar kvinnor så gräsligt mycket genom att bara visa upp dem som objekt.
Jättefint att läsa din story Nonno. Jag har själv två små döttrar och känner ett särkilt ansvar att motverka könsroller och andra informella regler, och de blir särskilt tydliga på landsbygden där vi bor eftersom så få alternativ finns. I mina ögon slår könsrollerna hårt mot både killar och tjejer, fast på olika sätt. Tror faktiskt killar kan ha det ännu jobbigare, även om de också får ta mest plats (eller kanske just därför).

Fotografin har varit manligt dominerad länge, men jag tror det vänder. De unga idag har större öppenhet för mångfald, jämställdhet och lite mer världsvana på det. ;)
Gammal 2019-07-23, 22:24
nonno

luminousoctaves skrev: Jättefint att läsa din story Nonno. Jag har själv två små döttrar och känner ett särkilt ansvar att motverka könsroller och andra informella regler, och de blir särskilt tydliga på landsbygden där vi bor eftersom så få alternativ finns. I mina ögon slår könsrollerna hårt mot både killar och tjejer, fast på olika sätt. Tror faktiskt killar kan ha det ännu jobbigare, även om de också får ta mest plats (eller kanske just därför).

Fotografin har varit manligt dominerad länge, men jag tror det vänder. De unga idag har större öppenhet för mångfald, jämställdhet och lite mer världsvana på det. ;)
Det kan verka som att tjejer har det lättare att bryta normer, men jag vet inte om det stämmer. Däremot håller jag med dig att det nog är jobbigt för killar också. :-)
Gammal 2019-07-23, 22:25
PMD

rikitikitavi skrev: Vi är alla individer precis som du säger.
"I'm not.".
Gammal 2019-07-23, 22:30
Flash Gordon

PMD skrev: "I'm not.".
Om du inte är en individ skall vi kanske kalla dig Coop Per.
För om du inte är en individ vad är du då?
Gammal 2019-07-23, 22:31
luminousoctaves

nonno skrev: Det kan verka som att tjejer har det lättare att bryta normer, men jag vet inte om det stämmer. Däremot håller jag med dig att det nog är jobbigt för killar också. :-)
Hehe, det är inte lätt att vara ung, punkt ;) Mina är så små än så länge, vi får se hur det går. Man får ju inte överarbeta föräldrarollen.
Gammal 2019-07-23, 22:35
PMD

sb12 skrev: Poängen var alltså att vi inte vet i något av fallen.
Jamen det är ju en dålig poäng eftersom den inte stämmer.
Gammal 2019-07-23, 22:39
PMD

sb12 skrev: Vi tar det igen då: det är större variation inom gruppen än grupperna emellan.
Skillnader i vilket avseende? Jag kan nästan garantera att det är större skillnad mellan två slumpmässigt valda individer ur de två ovannämnda grupperna (män respektive kvinnor) när det gäller egenskapen "har livmoder" än skillnaden vad gäller samma egenskap inom gruppen.
Gammal 2019-07-23, 22:39
sb12

rikitikitavi skrev: Ja så är det ju :)
Vilket som ändå slår mig ibland varför det är så oerhört viktigt denna strävan med att försöka slå bort det faktum att vi är olika och varför det är så viktigt att det ska vara mer lika( och då menar jag givetvis inte jämställdheten när det gäller lika rätt i samhället eller i andra sammanhang) .
Men det är en annan diskussion ;)
Ja absolut, vi kan ge oss. Det jag har opponerat mig emot är detta påstående, att det är ett faktum att vi är olika.
Blir tyvärr rörigt i denna forumform.
Kul att jiddra lite ändå :)
Gammal 2019-07-23, 22:41
sb12

PMD skrev: Skillnader i vilket avseende? Jag kan nästan garantera att det är större skillnad mellan två slumpmässigt valda individer ur de två ovannämnda grupperna (män respektive kvinnor) när det gäller egenskapen "har livmoder" än skillnaden vad gäller samma egenskap inom gruppen.
Vi diskuterade väl beteenden. Könsroller, du vet...
Gammal 2019-07-23, 22:42
PMD

Flash Gordon skrev: Om du inte är en individ skall vi kanske kalla dig Coop Per.
För om du inte är en individ vad är du då?
Klicka på länken så kanske du förstår. (Tips: den handlar inte om mig).
Gammal 2019-07-23, 22:43
luminousoctaves

sb12 skrev: Vi diskuterade väl beteenden. Könsroller, du vet...

Släpp Per Danielsson, han har nått troll-nivå i sitt ointresse för ämnestråden.
Gammal 2019-07-23, 22:44
PMD

sb12 skrev: Vi diskuterade väl beteenden. Könsroller, du vet...
Finns det evidenser att skillnader i könsroller är större inom gruppen män respektive kvinnor än skillnaden mellan dessa två grupper? Det tycker jag låter lite tveksamt.

Män och kvinnor brukar väl anamma traditionella könsroller ganska friskt?
Gammal 2019-07-23, 22:46
PMD

luminousoctaves skrev: Släpp Per Danielsson, han har nått troll-nivå i sitt ointresse för ämnestråden.
(. Tack för din komplimang, Erik Danielsson. .)

Det verkar inte som att du riktigt har förstått vad jag har skrivit. Läs igen och lägg inte in förutfattade meningar i det du läser.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:08.

Lastolite Chromakey