Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Third eye

Aktiv medlem
Hittade vad jag tror är deras hemsida och förvånansvärt nog så erbjuder de Paypal (!?).

Kommer ihåg första E-infinityköpet hur nojjig jag var då :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Megabox Appliance Ltd verkar finnas på riktigt, väldigt märklig affärsmodell att använda fejkade privatannonser för att dra kunder till ett företag :)
Kan ju i och för sig vara bedragare som har kapat namnet på företaget..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Megabox Appliance Ltd verkar finnas på riktigt, väldigt märklig affärsmodell att använda fejkade privatannonser för att dra kunder till ett företag :)
Kan ju i och för sig vara bedragare som har kapat namnet på företaget..
Ja kollade hemsidan. De har en Sony Alpha A7 III för 1300 Euro.

Men verkligen konstigt (desperat?) (bedrägligt) att smyga med privatannonser.

Dessutom med klassiska bedrägeriattribut.
Säljaren bor på en ort (Dalarna), men prylen finns på annan plats (Åland Eckerö).
 

Erik X

Aktiv medlem
Särskilt om det är denna tomt :)
Hur trovärdigt som helst, du ser ju klart emballage från allt ankommande gods ligga framför entredörren :-D
i ärlighetens namn så kan google streetview ha flera år gamla bilder ibland så det kanske inte ser ut så i dag. Har själv besökt ett företag på Irland som hade sitt kontor i ett helt vanligt radhus. Och web-shoppar kan mycket väl ha sitt lager ute på något industriområde. Men jag skulle definitivt inte handla av den firman, bara det faktum att en kontaktadress var i Ryssland..
 

martinot

Aktiv medlem
Hur trovärdigt som helst, du ser ju klart emballage från allt ankommande gods ligga framför entredörren :-D
i ärlighetens namn så kan google streetview ha flera år gamla bilder ibland så det kanske inte ser ut så i dag. Men jag skulle definitivt inte handla av den firman, bara det faktum att en kontaktadress var i Ryssland..
Det kan se bättre ut idag, men det kan också vara tvärt om att förfallet är ännu större idag.

Jag skulle nog personligen undvika att köpa något ifrån bolag som detta, och med denna typ av oseriösa och ganska oärliga marknadsföring/annonsering.
 

Third eye

Aktiv medlem
Hittar ingen rysk kontaktadress dock vare sig på hemsidan eller i min mailkonversation med dem.

Gissar att id'en är lite som de där jobbiga bilvprdfirmorna som kletar sina foldrar i dörrhandtag och under vindrutetorkarna.
Typ spyr ut lite här och var och hoppas någon nappar :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Det märkliga är att de erbjuder paypal?
Går inte de in lite som skydd/mellanhand och håller transaktioner?
Är du säker på att det är äkta paypal? Kanske bara paypal-lookalike :-D

Nej jag håller med, konstigt är det. Och söker man på Megabox Appliance fraud så dyker det inte upp nåt vilket det borde om detta var bedragare.. Märkligt kort sagt :-D
 

Third eye

Aktiv medlem
Ja jäkligt märkligt.

Jag brukar våga köpa från lite scetchy ställen, köpte nu senast en Moza Air 2-gimbal (väskkittet) från eglobalcentral.eu för 4400kr vilket är "varningsbilligt", e-infinity har blivit familjens kamerabutik och ebay står för krimskrams.

Men i det här fallet vette fasen...det är däremot jobbigt läge när man är i begrepp att just köpa ett Sony A7riii-hus :)
Så jag är väll typen av "sucker" de söker :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Om du kan vänta en vecka eller två så lär det väl dyka upp "recensioner", de verkar ju rulla ut sin marknadsföringskampanj just nu :-D
Var inte mer än några månader sedan samma företag hade annons här på fotosidan på samma sätt, men då stängdes det kontot av ganska snabbt, samma dag tror jag.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Elia Furman som skall ligga bakom kontot finns inte i Sverige enligt Ratsit, såvida personen inte är under 16 år. Jag tror jag läste i medlemsreglerna/forumreglerna att det måste vara en fysisk person som registrerar sig. Men det är kanske inte så noga? Eller stod det att det måste vara en fysisk person som registrerar kontot? Då kan det ju stämma.
 
ANNONS