Annons

Värsta mörkrumstabben

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Värsta mörkrumstabben gjorde väl den fotoassistent som sabbade nästan alla filmer från invasionen i Normandie och som var fotograferade av Robert Capa. Tror att endast 7 bilder på en film gick att använda och då var de delvis skadade. Resten smälte när man torkade dom i värme för att få fram dom snabbt till en tidningspublicering.
 

lottawe

Aktiv medlem
Min värsta tabbe detta året var nog när jag inte hann till mörkrummet..

Tidigt i morse klev jag utanför dörren i en stuga och mötte en varg på gården. Har bara sett varg vilt en gång förr så det var ett intressant möte och i handen hade jag en gammal Certophot och fick nog en rätt skaplig bild med vargen nära och tittande mot mig, men det hade regnat och var blött och på stenarna jag stod var det ruggigt halkigt. När jag backade ett steg där det sluttade druttade jag på ändan och kameran (inkl. jag efter) föll i vattnet. Det var grunt och jag kunde lätt plocka upp kameran. Öppnade för att ta ur rullen ifall att vattnet inte trängt in, men halvdarrig av mötet och med blöt kamera tänkte jag nog inte så klart och glömde rulla upp filmen så nu är filmen garanterat ljusskadad också och inte bara ev. fuktskadad. Den bilden var kanske inte menad att förevigas..

(På ryggen hade jag "riktiga" kameraryggan och gläds nu åt att den klarade sig torr iaf.)
 

xandx

Aktiv medlem
En annorlunda mörkrumstabbe!

Jag blev en gång inlåst i ett mörkrum eller rättaresagt de satte på alarmet i lokalerna så när jag gick ut så började det att tjuta ut av bara h*****.

En annan tabbe var när jag tappade en filmvinda med inrullad film på golvet i labbet och kunde inte hitta den? Jo jag hittade den till slut efter svettiga 30 min.

En gång så experimenterade jag med efterbelysning/framkallning och blev ganska nöjd när jag gick från labbet. Dagen efter ringde de till mig och undrade varför kopiatorn och bänkskivan var gröna :)

Sedan så har man gjort alla det där tabbarna med att tända ljuset och insett att papperet låg framme samt att ta fel mängd framkallare osv...!
 

xandx

Aktiv medlem
På en filminspelning med 16mm film satt en assistent och laddade film i en mörkrumspåse till inspelningen, han satte som vanligt tejp på kasetterna men han glömde en. Under dagen råkade någon stöta till kassetten så att den öppnade sig och all film var förstörd..!
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Min kompis och jag satt i mörkrummet. Jag höll på att mata in en film i spiralen till en Paterson-dosa. Det kan vara lite pilligt så på skoj svor jag och bad kompisen att tända lyset, och han gjorde det...

Vems tabben var kan man ju diskutera.

/Roland
 
ANNONS