Annons

Mera Nikon och blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Forumare!
Jag önskade mej en Nikon SB 600 i födelsedagspresent av min sambo. Hon hade det goda omdömet att istället ge mej en SB 800!
Nu har jag upptäckt att det går att fjärrutlösa 800:n trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten på D80. Vad häftigt!
Nå, till min fråga: Går det att fjärrutlösa andra blixtar än Nikons SB 800 och 600? Det bästa vore ju om de gick att utlösa trådlöst, men jag kan tänka mej att koppla sladdar.
Jag ser potentialen med flera blixtar, men har inte råd att skaffa fler SB 800 eller ens 600.

Tips om fungerande komplementblixtar emottages tacksamt!!

//Stefan Ahlgren, Östersund
 

dude

Aktiv medlem
skaffa en reflexskärm till B sidan,du kan tillverka en själv, sök i forumen det finns massor av trådar om detta.Vill du göra det lite bättre skaffar du ett paraply och studsa blixten i också. jag tar nästan alltid mina bilder med bara en blixt, det blir mindre grejer som kan krångla till det då.
 
Nu hade jag ju tänkt föreviga det inre av Peterskyrkan i Rom, Madison Square Garden i New York samt Globen...
Nej då! Självklart ska jag fortsätta plåta med en blixt och skärmar. Det lät bara så tilltalande att kunna placera ut fler blixtar lite var stans och bränna av bilder. Förutsättningen är att jag får tag på hyfsat billiga blixtar, för detta sätt att plåta är ju inget man gör varje dag.
 
Jag fortsätter denna tråd, för nu har jag skaffat en gammal Nikon SB28 blixt.

Jag använder min SB800 som slavblixt och utlöser den trådlöst med D80:ns inbyggda blixt. Hur gör jag bäst för att kunna utnyttja SB28:n som en andra slavblixt? Det måste vad jag kan förstå till någon kabel.
Jag vill gärna ha så mycket automatik som möjligt, men kan givetvis tänka mej att köra manuellt också.

/Stefan Ahlgren
 
ANNONS