Annons

Trådlöst D50 + SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Attack

Ny medlem
trådlöst

Vet inte om det går att köra trådlöst med en d50 men med min d70 går det utmärkt med en sb600 blixt
 

Bokeh

Aktiv medlem
Vad jag vet så går det att köra SB-600 trådlöst med alla Nikonkameror som har inbyggd blixt.

/kent
 
Går det att köra en extern blixt trådlöst om man sätter en annan blixt i kamerans blixtkontakt? Eller bygger det hela på att man använder den inbyggda blixten?
/Stefan Ahlgren
 

Taka

Aktiv medlem
Testade precis på min D50, fast jag har SB800

satte blixten på SU4 mode precis som Tom och ställde kameran in på manuell 1/16 och testade en massa olika, ställde förresten in blixten på M sedan och testade 1/1 till 1/128

1/1 var kraftigast och 1/128 var svagast
och det verkade inte spela någon roll vad man satte D50:ns inbyggda blixt på, den kanske bara är till för att aktivera den externa i detta läge?

Men en fråga, när man ställer in manual 1/16 i kameran, varför just 1/16 och vad betyder det? Vad är det man ställer in kameran för att göra?
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Men en fråga, när man ställer in manual 1/16 i kameran, varför just 1/16 och vad betyder det? Vad är det man ställer in kameran för att göra? [/B]
Du ställer ner styrkan på blixten till 1/16
(fyra bländarsteg om jag har tänkt och räknat rätt :) ) av blixtens ledtal.

Anledningen till just 1/16..
Du halverar hela tiden styrkan 1/2 1/4 1/8 1/16 1/32 1/64 1/128 (på sb 800 kan man dessutom köra 1/3 steg mellen dessa).
 

k.leijon

Medlem
Har oxå en D50. Om man inte vill använda den inbyggda blixten till att trigga den externa, hur gör man då? funkar det med någon kabel? eller blir det SU-800 eller radiosändare. Det funkar inte med nån IR som man sätter i hotshoen?

Skall fota in i ett akvarium och vill inte ha reflexer från den inbyggda.
 
ANNONS