Annons
Gammal 2018-05-04, 10:39
Swampmeadow

Sideways skrev: Hej! Jag har lite frågor kring landskaps fotografering & ISO. Finns säkerligen andra trådar om detta här men jag tänkte att jag postar ett nytt. Jag har en Canon eos 100d, med ett standrad objektiv "Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM". Den är helt nyinköpt, ägt den i 2 dagar och det är min första systemkamera. Har varit runt och fotat lite men blir inte riktigt nöjd med bildresultaten, jag tycker dem ser brusiga och oprofessionella ut. Visst jag kan ju inte räkna med att vara proffs fotograf andra dagen, men klara och fina bilder förtjänar väl alla? Kör än så länge i autoläget, men hade faktiskt tänk att kika in lite mer på det manuella läget idag. Så vad ska jag tänka på, har ni några tips på inställningar för bästa resultat? Och hur vet man vad man ska ha ISO:n inställd på, är det låg eller hög ISO man ska ha när det är ljust? Som ni kanske märker är jag bakom flötet när det gäller inställningar. Och när det gäller landskaps fotografering, är det något speciellt man ska tänka på för att få det där extra djupet i bilden, några tips ni kan ge en amatörfotograf som jag?
Mvh
Hej.
Jag är i nästan samma situation som dig har haft min kamera i ungefär ett halvår. Kommer med stort intresse följa den här tråden. Ett tips som har hjälpt mig en liten bit på vägen är att kolla på youtubeklipp om landskapsfotografering.
Gammal 2018-05-04, 13:52
thommya

Swampmeadow skrev: Hej.
Jag är i nästan samma situation som dig har haft min kamera i ungefär ett halvår. Kommer med stort intresse följa den här tråden. Ett tips som har hjälpt mig en liten bit på vägen är att kolla på youtubeklipp om landskapsfotografering.
Tänk dock på att tråden är från 2014 och inte så aktiv.
Kanske bättre att starta en ny tråd med frågor om ISO, landskap och manuiella inställningar.

Thommy
Gammal 2018-05-04, 13:56
Swampmeadow

thommya skrev: Tänk dock på att tråden är från 2014 och inte så aktiv.
Kanske bättre att starta en ny tråd med frågor om ISO, landskap och manuiella inställningar.

Thommy
Aha! Ok. Tack.
Gammal 2018-05-04, 21:46
xQubeZ

Ser att en del säger att du ”måste” ha ett stativ för landskap. Det är inte sant, men är självklart smidigt och kan ge bättre resultat ibland och vissa stilar kräver att har stativ. Till exempel bilder med lång slutartid.

Däremot spring inte ut o köp ett stativ direkt. Det är en investering och ett dåligt stativ lär inte hjälpa speciellt mycket så investera i ett bra. Jag tycker att du inte borde lägga mindre än 1500kr för ett mindre stativ (travel stativ typ) och ska du ha ett fullstort förvänta att betala 2000kr+.

Viktigt att tänka på landskaps foto är att ljuset spelar otroligt stor roll. Soluppgång ger nästan alltid fantastiska bilder, även om det suger o gå upp tidigt. Solnedgång är bra med men soluppgång är helt ärligt ännu lite bättre. Mitt på dagen när stolen står som högst får man sällan några fantastiska bilder. Är inget mjukt fint ljus då. Finns självklart undantag dock.

Mer är väl att sikta på att fota med så låg ISO som möjligt. Men tänk på att ska du fota hanhållet bör slutartiden vara ungefär 2x av din focal length (mm på obejtivet, så fotar du i 50mm bör du ha åtminstånde 1/100 sekund slutartid) för att garanterat på skarpa bilder är min erfarenhet. Finns självklart undantag för det med men det funkar bra som en tumregel tycker jag.

Din aparture (bländare) bör vara över f/6.3 ifall möjligt för att få så bra djup i bilden som möjligt om du nu inte strävar efter att få kort skärpedjup i bilden. f/11 - f/16 är ofta optimalt och efter det brukar man börja förlora skärpa.

Sen är din komposition väldigt vikig. Den är majoriteten av det som avgör ifall din bild blir bra eller inte enligt mig. Sen vill du ha landskapsbilder som ser ut som proffsen måste du göra mycket jobb i post produktion, alltså photoshop och lightroom. Jag är själv endast en glad amatör men vill du ha mer tips och tankar kan du skicka ett DM på min insta: www.instagram.com/dav1db__/ jobbar själv för att försöka bli bättre hela tiden.
Gammal 2018-05-05, 07:44
unoengborg

Sideways skrev: Imponerade! Gav mig faktiskt lite motivation till att sitta lite mer och pilla med inställningar osv utan att tappa tålamod. Sådana bild resultat jag önskar uppnå någon dag! Men det kommer säkerligen med tiden får man hoppas på, har kollat på stativ idag lite på internet. Beställer förmodligen något enkelt framöver. Tackar så jätte mycket för all hjälp :)
Nej beställ inget "enkelt". Garderober världen över är fulla av enkla stativ för sådär en tusenlapp som inte är bra nog.

Den vanliga gången är att folk köper något enkelt för någon tusenlapp som inte håller måttet, sedan byter upp sig till något halvbra för sådär det dubbla för att slutligen köpan något som faktiskt fungerar även efter några år för sådär 4000+ inklusive kulled. Med tanke på att ett bra stativ fungerar en livstid är det dumsnålt att inte satsa på bra prylar med en gång.

Landskap fordrar en del av stativet så tillvida att du ska använda det ute vilket innebär att du kanske vill kunna fotografera även när det blåser. För ökad stabilitet kommer du att vilja hänga något tungt under stativet vilket innebär att det måste hålla för betydligt större vikt än din kamera. Du vill även ha ett ganska så högt stativ så att du inte behöver dra ut mittpelaren. Så fort du drar ut mittpelaren förlorar du ganska mycket i stadighet. Den är mest till för att justera höjden någon centimeter hit eller dit, inte för att öka höjden. Ett högt stativ är också bra om du behöver fotografera i en backe eller när en sjö eller å där du kanske behöver ha något eller några av benen i vattnet och något på land. Välj kolfiber istället för aluminium. De är lättare, och mindre kalla att hålla i på vintern dessutom dämpar de vibrationer bättre.
Kolla att kulleden du väljer låser utan att kameran ändrar läge. Det är extremt irriterande när bildutsnittet ändras när man skruvar åt låsskruven. Man kan ju tänka sig att man har gott om tid på sig att justera när man fotograferar landskap, det är ju kvar i hundratals år. Detsamma gäller dock inte ljuset och molnen som kan ändra sig radikalt bara på några sekunder.

Som många andra redan skrivit använd så lågt iso som möjligt. Använd liten bländaröppning för att få stort skärpedjup. Tänk dock på att riktigt små öppningar leder till oskärpa i form av diffraktion. För att komma runt detta kan du ta flera bilder med olika avståndsinställning för att sedan slå samman de skarpa bitarna från varje bild i efterskott i photoshop eller program som helicon phocus som är snabbare. Testa ditt objektiv och kolla vilken bländare som ger skarpast bild, det är vanligen någonstans kring 5.6-8 och använd sedan denna bländaren när du stackar dina bilder

Har du inte tid att ta flera bilder att stacka tänk på att motivet blir oskarpt både framför och bakom den punkt du ställer in skärpan på. Ju längre bort från avståndet du ställt skärpan för desto oskarpare blir det. Det gäller både framför och bakom detta avstånd. Om man vill ha riktigt långt skärpedjup kan det därför vara bra att ställ skärpan en bit in i bilden. Googla på hyperfokalavstånd.

Eftersom du fotograferar med en spegelreflexkamera tänk på att vibrationer från spegeln kan orsaka oskärpa speciell för lite halvlånga tider säg 1/8-1/60 sekund men det varierar lite från kameramodell till kameramodell. Det är därför bra att fälla upp spegeln innan man tar bilden. Använd live view om det inte finns någon spegeluppfällningsknapp. Om du inte har någon fjärrutlösare använd kamerans självutlösare, och stå still under exponeringen.

Slutligen fotografera i RAW och lär dig bildbehandling. Väldigt mycket av det färdiga bildresultatet beror på hur bra du är på efterbehandling.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System