Annons

Fotosidans Forum > Handla > Köpråd > Fotografera, filma 4K och framtidssäker

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2017-11-06, 17:06
gusta

"klick" skrev: Ska man ha en bild och filmkamera i ett är valet fortfarande svårt. Läste att mobilerna nu har 4K 50/60fps medans dom flesta systemkamerorna inte klarar det pg.a. att processorerna i mobilerna är långt mer kraftfulla än det som finns i våra systemkameror. Det stod också att säljvolymerna är så mycket större på mobilsidan så priserna kan pressas mycket mer än jämfört med vanliga kameror vilket är en anledning till att det inte implementeras.

Tror du får nöja dig med 30fps tyvärr. Panasonic GH5 finns (hade en själv) men som sagts är autofokusen inte så bra. Själv vet jag inte vad jag hade skaffat. Sony har bra fokus men lite sladdrig bild i 4K på (mellansegmentkamerorna) om man ska veva runt kameran mycket pg.a långsammare utläsning av sensor medans Panasonics modeller har hyffsat snabb avläsning men autofokusen inte är jättebra. Som sagt svårt val..
Lite som att svära i kyran eller vad man ska säga, men hur står sig en Iphone 8 kameramässigt utifrån behovet att filma och ta bra bilder. VET att bilderna inte blir lika bra som med en systemkamera men en enorm fördel att alltid ha med sig kameran. Filmar i 4K, bilderna som filmas och visas på nätet ser inte helt sjaskiga ut :P
Gammal 2017-11-06, 17:07
gusta

zlendish skrev: Alltså vad pratar folk om. Köp en g80 bara. För AF efter springande barn kommer inget hjälpa dig förutom möjligtvis canons dual pixel eller nya Sony a9 vilket är overkill som första kamera.
Fokusera manuellt med ringen. Och 50fps behöver du bara ifall du tänkt filma för slow mo, annars filmar du bara i 24/25 fps

G80 har allt du behöver, bara bildstabiliseringen själv är värd mer än både AF och högre frame rates. Köp till en rode video micro, ett minnes kort och möjligtvis ett extra batteri sen ba köru :)

Köp absolut ingen videokamera iallafall, knäppaste jag hört..
:P hehe.

Iphone 8? :P
Gammal 2017-11-06, 17:08
gusta

Mattias Sundberg skrev: 24fps är möjligen cinematisk standard men vanligast på nätet idag är nog ändå 29.97fps beroende på vad man är ute efter för look.
Filstorleken bestäms ej av upplösning eller framerate utan hänger på vilken bitrate och codec som används.

Men med det sagt och vad TS säger att han vill filma för något så ser jag inte något hinder i att filma i 4K60p. Det låter inte som om slutresultatet ska vara cinematiskt.

Kommande Panasonic Lumix G9 kanske kan vara något, enligt uppgift ska den vara mer riktad mot foto än GH5 men ändå klara 4K60p samt ha 5-axlad bildstabilisering. Priset lär bli lägre än GH5.
Ohh, nice. håller ögonen öppna efter denna.
Gammal 2017-11-06, 17:17
Mattias Sundberg

gusta skrev: Ohh, nice. håller ögonen öppna efter denna.
På onsdag förmiddag ska de tillkänna den, jag tror den kan bli väldigt intressant!
Håll koll på http://www.43rumors.com, de har postat lite bilder på den och vad man tror den har för features.
Gammal 2017-11-06, 17:30
PMD

"klick" skrev: Ska man ha en bild och filmkamera i ett är valet fortfarande svårt. Läste att mobilerna nu har 4K 50/60fps medans dom flesta systemkamerorna inte klarar det pg.a. att processorerna i mobilerna är långt mer kraftfulla än det som finns i våra systemkameror.
Framförallt tror jag att det beror på att sensorerna i mobiltelefonerna är så mycket mindre än sensorerna i de flesta systemkameror.
Gammal 2017-11-06, 17:31
PMD

zlendish skrev: Köp absolut ingen videokamera iallafall, knäppaste jag hört..
(. Ja, videokameror är ju inget att ha för att videofilma med. .)
Gammal 2017-11-06, 20:26
Erik Schalin

Alla kameror funkar i BRA ljus. Och när är det det i norden?
Mobiler är för lätta och saknar ergonomi, de skumpar hej vilt.
Sensorerna är små o får problem i alla mörka partier.

Men de filmar....
Gammal 2017-11-07, 09:58
"klick"

https://www.43rumors.com/ft4-panason...red-elsewhere/

Inte officiell info men om man ska tro det som skrivs om G9:an.
Kan nog bli intressant kamera. Från bilderna ser den ut att ha en annan sensor än GH5 och dom skrivet även att fotokvalitén ska vara högre än GH5. Mycket dyrare än G80 dock som du kan köpa redan idag.

"
According to our sources the Panasonic G9 body price should be around 200 Euro/Dollar lower than the one of the GH5. I should get the final pricing info soon but expect something around $1,700-$1,800"

"
– 20 Megapixel
– G9 has same GH5 AF sensors
– Autofocus is faster than the GH5
– Hi-rez Mode with 20/60/80 MP
– Body size in between the G81 and GH5
– Photo Quality is higher than on the GH5
– Up to 20fps with full AF and 60fps with locked AF
– 3,680k-dot OLED LVF
– 80 MP mode combined from 8 images. Images are stitched together in camera (no need to run it through an external software). works with camera on tripod only (non handheld mode)
– 6.5-stop stabilization with 5-axis image stabilizer in conjunction with lens stabilizer
– New EVF with no blackout and 0.83x magnification
– Waterproof and frost resistant (-10 degrees) body housing in magnesium
– Body price around $170o-$1800
– available after Christmas
"
Gammal 2017-11-07, 10:08
"klick"

Erik Schalin skrev: Alla kameror funkar i BRA ljus. Och när är det det i norden?
Mobiler är för lätta och saknar ergonomi, de skumpar hej vilt.
Sensorerna är små o får problem i alla mörka partier.

Men de filmar....
Mm, finns en jämförelse här t.ex. mellan Panasonic GH5 och Iphone i 4K60fps på båda.
Iphonen hänger med rätt bra i dagsljus men så fort det blir mörkare blir kvalitén kass.
Rätt imponerande ändå hur långt mobilkamerorna har kommit.

https://www.youtube.com/watch?v=x_Z12zVnrpk
Gammal 2017-11-07, 11:02
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Vore inte en videokamera ett lämpligt val om det är videofilmning man vill syssla med?
Kanske men om man nu tar både stillbild och filmar så är det ju praktiskt med en enda kamera som kan allt. Annars riskerar man att man står där med två kameror och i värsta fall ha fel kamera med sig vid tillfället. I mitt fall så har videokameran blivit den som blivit liggande tyvärr och den har bara använts i ett enda sammanhang för mer än 10 år sedan på en resa.

Tack för påminnelsen förresten för det är ju faktiskt en sak jag ska kasta omgående då den nog kvalar in i kategorin "mitt sämsta köp" numera och det är en av de stående frågor som de brukar fråga månadens intervjuperson i vår lokaltidning Vaxholms Lotsen.

För mig var det väldigt fel men för andra är det säkert helrätt men jag hade nog aldrig köpt den om jag haft de videomöjligheter som finns idag i många moderna kameror i huvudsak avsedda för stillbild.

I övrigt håller jag helt med om att det bara är att sätta igång innan ungarna hunnit bli vuxna och det blir faktiskt jättefint i HD också. Även om 8K säkert kommer bli vanligare, så är nog det mest motiverat om man har verkligt stora TV-skärmar idag.
Gammal 2017-11-07, 11:37
"klick"

Summan av kardemumman är nog att den bästa kameran är den man alltid har med sig när det kommer till att filma barnen osv. TS kanske inte ens ska ha en systemkamera utan en mindre kamera men med "stor" sensor för att få lite av fördelarna från systemkameran i en mindre förpackning. Har dock själv ingen koll på sådana kameror men det finns väl ett par att välja på.

Beror helt på hur fotointresserad du egentligen är. Vill du ha det som hobby annars också kör på systemkamera och mobil som backup.
Gammal 2017-11-07, 12:58
fotobollfoto

"klick" skrev: Summan av kardemumman är nog att den bästa kameran är den man alltid har med sig när det kommer till att filma barnen osv. TS kanske inte ens ska ha en systemkamera utan en mindre kamera men med "stor" sensor för att få lite av fördelarna från systemkameran i en mindre förpackning. Har dock själv ingen koll på sådana kameror men det finns väl ett par att välja på.

Beror helt på hur fotointresserad du egentligen är. Vill du ha det som hobby annars också kör på systemkamera och mobil som backup.
En GoPro på hjälmen med kontinuerlig strömning till YouTube. Won’t miss a thing
Gammal 2017-11-07, 13:08
"klick"

fotobollfoto skrev: En GoPro på hjälmen med kontinuerlig strömning till YouTube. Won’t miss a thing
Inte riktigt så hehe men man måste tänka igenom hur man kommer använda kameran. Inte ovanligt att folk köpt en systemkamera men lämnar den hemma för det mesta.
Har själv missat många fototillfällen för jag inte orkat släpa mig med kameran men samtidigt vill man inte vara utan en bra kamera för alla andra tillfällen. Valet är svårt. Själv skulle jag köra på systemkamera plus mobil men inte säkert alla skulle göra det.

Bäst att fundera noga som sagt. Är helt för systemkamera ! Skulle aldrig själv vilja ha något annat :D
Gammal 2017-11-07, 13:28
PMD

"klick" skrev: Mycket dyrare än G80 dock som du kan köpa redan idag.
Ja, och medan man väntar på den perfekta kameran så växer barnen ofilmade ...
Gammal 2017-11-07, 13:33
Erik Schalin

Var på ett bröllop förra året där brudens far satt ihop en film över hennes liv.
Fantastiskt fint.
Måste säga att jag är lite avundsjuk. Har inte mycket film på barnen o nu är de stora.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:11.

Elinchrom ELB 500 TTL