Annons

Får inte blurig bakgrund i porträttfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

matnyttige

Aktiv medlem
Vill bara komplettera/korrigera det utmärkta svaret med att brännvidden bara har ringa betydelse. Betydelse har däremot avbildningsskalan. Sen råkar det ju förstås vara så att största avbildningsskalan finns just vid längsta brännvidden i kombination med närgränsen på objektivet. Således, kan man välja att gå närmre och minska brännvidden, eller stå på längre avstånd med längre brännvidd (med samma utsnitt och därmed samma avbildningsskala).

Om vi förutsätter att det är kitobjektivet som används, så ger det objektivet f/5.6 vid 55mm och f/3.5 vid 18mm

18mm f/3.5 på 1 meters håll ger ca 42 cm skärpedjup
55mm f/5.6 på 3 meters håll ger ca 79 cm skärpedjup
Hade vi däremot haft f/3.5 även på 55mm så hade vi alltså kunnat stå på tre meters håll, haft samma utsnitt, samma bländare och därmed samma skärpedjup.

Naturligtvis ger dessa två helt olika bilder eftersom perspektivet ändras, men att säga att längsta brännvidd ger kortast skärpedjup stämmer bara om man som kan få önskat utsnitt på ett kortare avstånd än vad närgränsen tillåter på en längre brännvidd (pust).
Det stämmer ju som du skriver MEN kort skärpedjup och blurrig bakgrund är inte samma sak.
Om man plåtar porträtt tex inne i en stadskärna med tre olika objektiv. Vi tar ett 18 mm, ett med 55 och ett med 400 mm's brännvidd. Vi har samma bländare 5,6 i alla fall utan med 400:an där vi kör med bländare 8. Modellen ska avbildas i halvfigur vilket gör att vi får olika avstånd till modellen.
* När du kör med 18 mm objektivet så får du med i bakgrunden två hela hus, tre träd och lite himmel.
* När du kör med 55 mm objektivet får du med hela det gula huset med dess fönster bakom modellen och ett träd.
* När du kör med 400 mm objektivet så får du bara med den bajsbruna porten till huset bakom modellen.

Kollar man nog så kan man se att det går med god vilja att urskillja rutmönstret nätt o jämt på dörren/porten på "400 mm bilden". Men dörren/porten är oskapare med 18 mm och 55 mm objektivet.

Alltså skärpedjupet är kortare med objektiven 18 och 55 och bländare 5.6 men bakgrunden upplevs som behagligare och "blurrigare" med 400 mm objektivet trots bländare 8 (följt av 55 mm objektivet) på grund av färre motiv i bakgrunden pga bildvinkeln.
 

Henrik Sundbom

Aktiv medlem
Jag vill bara lägga in att fota porträtt med kitobjektivet på 18mm kommer att ge en del tunnformig distortion, så det fungerar inte särskilt bra i praktiken.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Alltså skärpedjupet är kortare med objektiven 18 och 55 och bländare 5.6 men bakgrunden upplevs som behagligare och "blurrigare" med 400 mm objektivet trots bländare 8 (följt av 55 mm objektivet) på grund av färre motiv i bakgrunden pga bildvinkeln.

Absolut är det så, men det var inte det vi diskuterade, utan vilket som gav kortast bakgrund :)

Jag föredrar också tele, eftersom det är betydligt lättare med perspektivet och bakgrundsisoleringen. porträtt med 400/2.8 är klart underskattat ;)
 

cw-op

Aktiv medlem
Ytterligare ett tips i väntan på stativet.
Det GÅR att ta skarpa bilder på väldigt långa slutartider, relativt sett.
Ett bra knep, förutom att träna så att du helt enkelt blir stadigare, är att ställa in kameran på seriebildtagning.
Första bilden blir nästan alltid oskarp, då du rör kameran när du trycker ner avtryckaren. Tar du två eller tre bilder i stöten är det stor chans att iaf ett av dem blir skarpt.

Åsså har vi självutlösaren som är underskattad. En utomordentlig räddare i nöden särskilt vid statiska motiv. Fördelen med den metoden är att du kan ställa ifrån dig kameran och få ett riktigt "steady shot" utan handskak. Kan även kombineras med serietagning på en del kameror.

Sen finns ju gluggar med bildstabilisering som ger ett par bländarsteg eller möjlighet till långsammare tider. Fan du blir en kanonfotograf på nolltid om vi får hålla på ´å gnugga dig så här (C;= JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
Jag vill bara lägga in att fota porträtt med kitobjektivet på 18mm kommer att ge en del tunnformig distortion, så det fungerar inte särskilt bra i praktiken.
Det är också en grej som man bör känna till och att bilderna kan bli väldigt osmickrande om man kryper för nära motivet med objektiven särskilt med vidvinklar. Telen kan också ge en alldeles speciell komprimerad känsla som jag för det mesta gillar men det är det inte alla som gör.

Jag vet inte om du skojar Jeppe (smileyn) men dom riktigt bra och ljusmässigt snabba långgluggarna verkar klart underskattade för porträtt. I en stor studio eller tom handhållet vid frilufts-seanser lämpar dom sig mycket bra. Är du numer ett stycke tok-lycklig ägare till ett EF400/2,8 -monster frågas? /J
 

cw-op

Aktiv medlem
Och jag fick på pälsen för jag rek trådskaparen att köpa en ljusstark 50 mm ;-)
Du var nog alltför brutal i ett alltför tidigt skede, Janne(C;? Sånt här måste långsamt få sjunka in - Att detta är en materialsport! Sen tror jag nog att de flesta fotografer inte bara nöjer sig med kort skärpedjup plus suddig bakgrund - Helst ska det nog vara snyggt också? JANNE
 

cw-op

Aktiv medlem
För att få kortast bakgrund så trycker man modellen mot väggen. Då hjälper sedan varken bländare eller att bränna några vidder.
Visst det där kan resultera i många intressanta porträtt C;?. På gränsen till nyskapande bildjournalistik helt klart. Supervidvinkel, kort närgräns & kort bakgrund - Gedda - Släng dig i väggen! JANNE
 

matnyttige

Aktiv medlem
Visst det där kan resultera i många intressanta porträtt C;?. På gränsen till nyskapande bildjournalistik helt klart. Supervidvinkel, kort närgräns & kort bakgrund - Gedda - Släng dig i väggen! JANNE
Ursäkta lite off topic, men appropå Gedda. -jag var o plåtade vid en musikfestival för några år sedan. En mycket överförfriskad och glad yngling kom förbi och begrundande min utrustning och började snacka lite om foto. Men han tyckte jag inte skulle tro jag var något för jag hade en fin kamera. "Du har i alla fall inte supit ihop med Hans Gedda! Det har jag" sa han.
 

Bongman

Aktiv medlem
Jag vill bara lägga in att fota porträtt med kitobjektivet på 18mm kommer att ge en del tunnformig distortion, så det fungerar inte särskilt bra i praktiken.
Hur menar du då? Att bilden blir grynig?
Kan även tillägga att jag kommer lära mig lite om macrofotografi på samma objektiv. De småtester jag gjort hittills har visat sig bli helt okey, tycker jag. Men för det tränade ögat så är det kanske en helt annan sak. Jag kommer köpa nya objektiv sen vartefter jag lär mig.
 

pallep

Aktiv medlem
Hur menar du då? Att bilden blir grynig?
Kan även tillägga att jag kommer lära mig lite om macrofotografi på samma objektiv. De småtester jag gjort hittills har visat sig bli helt okey, tycker jag. Men för det tränade ögat så är det kanske en helt annan sak. Jag kommer köpa nya objektiv sen vartefter jag lär mig.
Tunnformig distortion, då blir det såhär. Fast ibland vill man ju ha fula männsikor på bild.
 

Bilagor

ANNONS