Annons

5D MkII - enbart studiokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Fäst inte för mycket vikt vid det där. Nya 5D är en mycket bra produkt - är den perfekt? Nej...

Vill du ha en äkta pansarvagn så är 1D mk III ett bättre val, men är man rimligt aktsam håller 5D mk II nog också. Glöm aldig en sak när det gäller tålighetsteter av någon form. De talar om vad typ 3 stycken ny enheter klarade EN gång...
 

Ingju

Aktiv medlem
Verkar vara så.. Eller är det bara initiala kvalitetsproblem? Verkar i alla fall inte lovande.

http://www.luminous-landscape.com/essays/antarctica-2009-worked.shtml

/Johan
Verkar vara en överdriven slusats du drar. Om man använder någonting på att sätt eller under förhållanden de inte utger sig för att klara blir det också lätt problem. Engelska är nu inte min starka sida men så mycket förstod jag att detta var ett ganska blött och saltstänkt företag, det finns nog många mellanting mellan detta och en studio.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har använt min nya 5D utomlands nu i 6 veckor utan problem. Alla kameror kan gå sönder oavsett märke. Min Hasselbladare pajade ett år gammal min pentax 6x7 lossnade spegeln efter 2 veckor på. Mina Canon kameror har faktiskt hållit väldigt bra trots fall i backen etc, min förra 1ds mark 2 pajade slutaren efter 45000 bilder det är tydligen ovanligt men kan hända. Däremot så har min gamla 5D hållit utan några som helst problem. Min första 1ds var oxå felfri.
Så efter typ 300 000 bilder har en slutare pajat på en canon kamera för mig.
Jag svettas inte speciellt om en kamera skulle gå sönder eftersom jag alltid har backup med mig. Thats life
 

photographer

Aktiv medlem
Jag har använt min nya 5D utomlands nu i 6 veckor utan problem. Alla kameror kan gå sönder oavsett märke. Min Hasselbladare pajade ett år gammal min pentax 6x7 lossnade spegeln efter 2 veckor på. Mina Canon kameror har faktiskt hållit väldigt bra trots fall i backen etc, min förra 1ds mark 2 pajade slutaren efter 45000 bilder det är tydligen ovanligt men kan hända. Däremot så har min gamla 5D hållit utan några som helst problem. Min första 1ds var oxå felfri.
Så efter typ 300 000 bilder har en slutare pajat på en canon kamera för mig.
Jag svettas inte speciellt om en kamera skulle gå sönder eftersom jag alltid har backup med mig. Thats life
Utomlands säger du, klart 5D MkII håller även utomlands dom kommer ju till och med från utlandet ;-)

//Peter
 

jfg

Medlem
Verkar vara en överdriven slusats du drar. Om man använder någonting på att sätt eller under förhållanden de inte utger sig för att klara blir det också lätt problem. Engelska är nu inte min starka sida men så mycket förstod jag att detta var ett ganska blött och saltstänkt företag, det finns nog många mellanting mellan detta och en studio.
Jag vet inte om den är överdriven. Jag tycker dock att den är absolut oroväckande bara. Inga D700 eller A900 fallerade, trots att dessa ska vara likvärdigt specade med 5DmkII. 6 av 26 5dmkII dog fuktdöden, temporärt eller för gott.

Det är klart att den ska klara av att tas med utomhus så långt var det ju en klar överdrift. Jag tycker bara, som sagt var, att det är oroväckande. Jag överväger själv ett inköp av D700 eller 5D och tillbringar mycket tid i det fria. Jakt, kajak, fjällvandringar, skidresor mm. Det är ju inte utan att man blir lite fundersam..

/Johan
 

h.pettson

Aktiv medlem
Jag vet inte om den är överdriven. Jag tycker dock att den är absolut oroväckande bara. Inga D700 eller A900 fallerade, trots att dessa ska vara likvärdigt specade med 5DmkII. 6 av 26 5dmkII dog fuktdöden, temporärt eller för gott.

Det är klart att den ska klara av att tas med utomhus så långt var det ju en klar överdrift. Jag tycker bara, som sagt var, att det är oroväckande. Jag överväger själv ett inköp av D700 eller 5D och tillbringar mycket tid i det fria. Jakt, kajak, fjällvandringar, skidresor mm. Det är ju inte utan att man blir lite fundersam..

/Johan
3 av 6 med fuktrelaterade problem, 1 med spontanspräckt LCD och 1 med optik som fastnat på en lös skruv. Den sista finner jag inte i texten.

Lite oroande kan det kanske tyckas vara. Fats det är i kombination med batterigrepp det verka uppstå.
"Several people noted that when returning to the ship after working in light rain 5D MKIIs with vertical battery grips tended to collect water in between the grip and the base - something that may have been the cause of some of the failures"

/Håkan
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Min 5d klarade strapatserna bättre än 40d i sydamerikas djungel, 40d packade ihop och vaknade till liv när den hade torkat upp.
5dmk2 innehåller annan elektronik, tiden får utvisa om den är lika bra som gamla 5d som har tålt slag, fall, kyla, fukt värme bra under de år jag har haft den.
 

cw-op

Aktiv medlem
Kan det vara så att man har bytt objektiv i fuktig miljö möjligen?
Ingen skiftar väl glugg i regn -hopefully- men kanske inne i en jeep eller i ett tält eller nåt? Delar man av kameror i fuktig miljö kan man vekligen få problem åtminstone temporärt. Det var kanske det som hände med hälften av de pajade kamerorna, de 3 som hämtade sig sedan? JANNE
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Verkar vara så.. Eller är det bara initiala kvalitetsproblem? Verkar i alla fall inte lovande.
Om du tittar på hans förra resa så pajade en hel del grejer då också:
http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
Att många kameror går sönder på resorna beror nog mycket på att han testar hur mycket de tål.

Jag har varit på samma resor som han och vi har bara haft en kamera som strulade. En av guiderna hade en 20D med glapp i On/Off knappen. Denna kamera var dock i Antarktis eller Arktis 4 månader per år.
 

WebDog

Aktiv medlem
Enligt foruminlägg hos LL tycks problemet vara relaterat till kondens.... vilket även en vädertätad kamera kan ha problem med. Är sedan fukten saltbemängd får man korrosionsproblem på nolltid.

De som stoppade sin frusna i kamera i en lufttät påse och lät den värma upp där, hade tydligen noll problem.

Varför just Canon är känslig för detta kan man spekulera i, men att vädertätning skulle vara saliggörande är nog tyvärr inte helt sant. Det har nog med den interna uppbyggnaden att göra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ändan sitter baktill

Det ironiska är att allt som är hermetiskt tillslutet behöver ett hål i bottnen, där kondensvattnet kan rinna ut...
 

jfg

Medlem
Jag tycker det verkar ganska klart att Canon har ett konstruktionsfel eller kvalitetsfel här. Det fanns tydligen även en hel del gamla 5D med på turen helt utan problem.

Alla detaljer: (Refererad till tidigare)

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=31851&st=0

Sedan är ju Canons erbjudande till ägaren av två fallerande kameror ganska hårresande. (Både han och hans frus MkII gick sönder) De erbjöd honom att köpa två nya för halva priset!!! Eller att de skulle laga deras befintliga, dock utan fortsatt garanti...!!! Skäms för f-n!

Nej detta luktar inte alls bra. Jag väntar nog med ett köp av 5D MKII ett bra tag till.

/Johan
 

Linmajon

Aktiv medlem
Nej detta luktar inte alls bra. Jag väntar nog med ett köp av 5D MKII ett bra tag till.

/Johan
Ja gör det. Under tiden plåtar jag på med den. Kanske den bästa kamera som någonsin sett dagens ljus, men det går väl alltid att hitta nåt att gnälla på. Jag kommer nog på nåt själv snart. Om inte annat för att den KANSKE kommer att krångla snart.
 

snap01

Aktiv medlem
då ska man nog inte heller köpa en bil dom går sönder dom med. Fattar inte problemet jag har kört med så många kameror från canon dom tillhör dom driftsäkraste av dom olika märken jag kört med. Har aldrig haft en canon kamera som pajjat så att jag inte kunnat jobba vidare däremot har en Hasselbladare/Pentax tvärstannat. Oavsett allt kan gå sönder det är därför jag har backup på hus etc.
 

jfg

Medlem
Ja gör det. Under tiden plåtar jag på med den. Kanske den bästa kamera som någonsin sett dagens ljus, men det går väl alltid att hitta nåt att gnälla på. Jag kommer nog på nåt själv snart. Om inte annat för att den KANSKE kommer att krångla snart.
Var inte så snarstucken. Var glad med din fina kamera! Klart att det är en toppenkamera! Å andra sidan skulle jag vara ganska förvånad ifall du inte skulle bli fundersam om du läste detta innan du köpte?? Jag tycker det är rätt mycket att slänga ut dryga 20 tusen på en kamera och jag skulle nog heller aldrig tillhöra en av dem som köpte en ny modell direkt, därmed inte sagt att det är något dumt i det.Vi har ju, som du redan påpekat, inte tillgång till detta verktyg i vårt skapande.

Jag är nog en sådan som läser rätt mycket och forskar innan jag slår till. Under tiden får jag hålla tillgodo med div gamla skräpkameror.

Jag vill helt enkelt diskutera detta problem, men det hörs mest försvarstal. Sluta leta fel, Det är säker inget, Alla kameror kan väl gå sönder, Förmodligen ett handhavandefel etc...

/Johan
 
ANNONS