Annons

Det här har jag - Objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej. Den här utrustningen har jag..
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Canon EF 28-105 3,5-4,5 macro Ultrasonic
Canon EOS 40D
on EF 50mm f/1.8 II
Canon EOS 350D
+ batterier, minneskort och filter.
Och studioblixtar.
jag älskar att ligga i gräset och ta macrobilder.
Har inget macro nu.
Men måste ändå prioritera nu..
Ska fotografera en del bröllop i sommar och behöver ett objektiv till det. Blir en del bilder i kyrkan.
Får max kosta 4000 kr begagnat.
Kom gärna med tips på objektiv.
mvh camilla
 

bengt-re

Aktiv medlem
EF 85 f/1.8 skall kosta max 3000 begagnat.

Ljusstarkt, tyst och förvånadsvärt bra. Självklart är 85 f/1.2L bättre men löjligt dyr och inte så mycket bättre.
 

namon

Aktiv medlem
jag älskar att ligga i gräset och ta macrobilder.
Bröllopslinser kan jag inte, men om du löser det för max 3.500:- så har jag ett budget-tips på macro.

Själv köpte jag en Raynox DCR-250 Makrolins för otroligt billigt macrofotografering.
För 500:- så förvandlades min 70-200 till ett riktigt roligt macroobjektiv (upp till nästan 2x förstoring på 200mm!). Fungerar även på 50/1.8 men ger då mindre förstoring. Bör fungera fint även på dina linser.
 

elektra1

Aktiv medlem
Tack så mycket för svar från er.
EF 85 f/1.8 är det ett canon objektiv?

ska även kolla på ett raynox.
mvh camilla
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
förutom 85:an är väl en ljusstark telezoom en nödvändighet vid bröllopsfoto i kyrka, alltså, en 70-200/2,8 är väl det de säger man behöver, i nödfall får man väl ta till en ljussvagare, du kan ju få 4:an begagnad för ca 4 000 kr
 

elektra1

Aktiv medlem
förutom 85:an är väl en ljusstark telezoom en nödvändighet vid bröllopsfoto i kyrka, alltså, en 70-200/2,8 är väl det de säger man behöver, i nödfall får man väl ta till en ljussvagare, du kan ju få 4:an begagnad för ca 4 000 kr
En 70-200L 4.0 ska jag köpa. Det har jag bestämmt redan.
Tack för svar. mvh camilla
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Jag säger också ett 85/1,8. Har själva det till innesport från och till men även vid bröllop som jag i o f s inte fotar mycket är det ett mycket dugligt objektiv också till. Lycka till!

//Ronney
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Canon EF100F/2 glöms alldeles för ofta bort när man nämner 85F/1.8... :) Ett faktiskt bättre objektiv om man trivs med (den aningens längre) brännvidden - 85mm ger mer "plats" på en cropkamera. Själv föredrar jag 100mm.

70-200F/4IS rekommenderas starkt härifrån också! :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Canon EF100F/2 glöms alldeles för ofta bort när man nämner 85F/1.8... :) Ett faktiskt bättre objektiv om man trivs med (den aningens längre) brännvidden - 85mm ger mer "plats" på en cropkamera. Själv föredrar jag 100mm.

70-200F/4IS rekommenderas starkt härifrån också! :)
långt ifrån alla är överens om att 100:an är bättre än 85:an, möjligen lite mindre ca vid full bländaröppning, men en del tycker inte att den är lika skarp. Men vet att det finns delade meningar. I grunden är det ju väldigt identiska objektiv, samma konstruktion, med små ändringar, nog omöjligt att med blotta ögat att se någon kvalitetsskillnad på resultatet.
 

cw-op

Aktiv medlem
Om ändå 100 och macro är på tapeten varför inte ett ef 100/2,8 macro? Ett jättebra objektiv som kostar under sextusen nytt. Om det går att leva med den lägre ljusstyrkan då förstås?
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Tja, jag menade inte bättre i en absolut mening - utan precis som jag skrev: "...om man trivs med (den aningens längre) brännvidden...."

För mig passar 100mm bättre än 85, även om skillnaden är liten.
 
ANNONS