Annons

Canon S95 är här!

Canis familiaris

Aktiv medlem
Exilims låter bra. Jag vill ha en så slimmad väska som möjligt. Extra batteri och ev. minneskort kan jag ha någon annanstans.

En Hama läderväska har jag till min gamla IXUS men den är för liten till denna. Tror iofs att den finns i en större variant också. Ska kolla upp det.

Tack för alla tips!
 

Sopmaskin

Ny medlem
Blir intressant höra, med det priset vore det värt med åtminstone ett extra.

/jan
Så var det på ett mycket ovetenskapligt sätt konstaterat att ett 69-kronors-batteri tar ungefär lika många bilder som ett 450-kronors-dito.

Detta är en ungefärlig uppskattning eftersom jag ofta raderar bilder direkt när jag ser att det
inte blev som det var tänkt, så exakt hur många bilder jag kan ta på en laddning är jag fortfarande
glatt omedveten om.

Räkneverket stod på 100+ med båda batterierna när det var dags för byte och då vet jag inte hur många jag har kastat, men känslan säger ungefär lika många på båda.

Inte särskilt imponerande tycker jag, kan det bero på att jag sparar i både jpg och Raw?
Det borde ta en massa ström att spara ner stora filer...?

Sen återstår att se hur många laddningar det tål.
 

Tomas J

Aktiv medlem
Vad ska man välja för minneskort? Om man tar SanDisk SDHC, räcker ett Ultra 2 eller ska man gå på Extrem 3?
Då jag inte fotar i RAW så tänkte jag att ett 4GB skulle räcka men hur är det om man ska filma, krävs ett större då?
 

herodes

Aktiv medlem
Döda pixlar

Jag har fått ett gäng döda pixlar nära mitten som inte är så kul.
Syns rätt tydligt utan att behöva zooma in och vid 100% inzoomning ser man att det är ett antal pixlar som felar.

Får se vad Cyberphoto säger om detta.
 

Embridioum

Medlem
Jag har beställt en S95 med nu.
Hoppas den kommer snart så jag kan börja testa den!

Jag är inte van vid manuella kontroller så det blir nog mycket auto i början och funktionsringen tror jag att jag kommer vara dålig på att använda i början, men nu måste jag lära mig lite mer om foto.
 

tronic9

Avslutat medlemskap
Har också en nyinköpt S95.
Har inte hunnit utforska några funktioner direkt.
Men måste man gå över i P läge för att komma åt Makro?
Övrigt skulle jag VÄLDIGT gärna att någon postade en liten lathund till denna kameras manuella inställningar, för oss dummies.
T.ex. halvmörkt ute, utan blixt, iso xxx, slutare osv osv
gärna några vanliga situationer där man kan laborera lite själv!
Vore oerhört roligt.

Använder en Olympus m410 väska från kanske 2004, mjuk läder med litet fack fram för minneskort eller extra batteri, använder man inte facket är väskan tunn ändå, för er som vill ha små väskor.
Antar de finns en hel drös gamla väskor där ute som passar som handsken för denna lite större kompaktkamera.
 

Canis familiaris

Aktiv medlem
Om du fotar i smart auto (har inte kameran framför mig men tror det heter så) så känner kameran av själv om det är makro och byter ut symbolen till höger på skärmen.

En fördel med denna kamera är att den är ljusstark och att fota inne i normalt upplysta affärer (och andra ställen förstås) utan blixt går utmärkt utan alltför högt ISO.

Använder f.f. en barnstrumpa till min s95 ;-). Vill kunna stoppa kameran i jackfickan så tills jag hittat en slimmad väska får strumpan göra tjänst.
 

AFJ

Aktiv medlem
Övrigt skulle jag VÄLDIGT gärna att någon postade en liten lathund till denna kameras manuella inställningar, för oss dummies.
Jag tycker absolut att man skall studera kamerans manual. Tyvärr följde det inte med någon tryckt variant (förutom en kort starguide) men på CD:n finns det en fullständig manual. Jag kommer att läsa igenom den ett par gånger.

Om man nu köpt en dyr kompakt med många möjligheter är det verkligen på sin plats att lägga någon timme eller två på att lära sig kamerans finesser. Faktum är ju att kompaktkamerorna ofta är svårare att lära sig än en systemkamerorna eftersom många funktioner kräver att man letar i menyerna.

Beträffande makro-läget, om jag förstår rätt så aktiveras det automatisk när man är i "gröna rutan". Väljer man t ex P kan man aktivera det manuellt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker absolut att man skall studera kamerans manual. Tyvärr följde det inte med någon tryckt variant (förutom en kort starguide) men på CD:n finns det en fullständig manual. Jag kommer att läsa igenom den ett par gånger.

Om man nu köpt en dyr kompakt med många möjligheter är det verkligen på sin plats att lägga någon timme eller två på att lära sig kamerans finesser. Faktum är ju att kompaktkamerorna ofta är svårare att lära sig än en systemkamerorna eftersom många funktioner kräver att man letar i menyerna.

Beträffande makro-läget, om jag förstår rätt så aktiveras det automatisk när man är i "gröna rutan". Väljer man t ex P kan man aktivera det manuellt.
Tycker det är synd att Canon inte skickar med en manual i bokform, så mycket trevligare att kunna ta med sig var man än går och befinner sig, att läsa på altanen, ute i trädgården, bussen, tåget. verkligen synd. Tocken trevlig bok jag fick till min gamla KMD5D låg länge i sängbordet, och en period på toaletten, mycket utförlig och trevlig att bläddra i. är det någon form av besparing eftersom dom släpper så många modeller hela tiden,med ganska lite förändringar mellan modellerna månne.

//Bengt
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller med. Jag brukar läsa manualen i sängen - samtidigt som jag har kameran i min hand och knäpper lite bilder runt omkring mig för att testa alla funktioner. Sambon har väl vissa funderingar om hur det står till men det är ett bra sätt att lära sig.

Alla mina tidigare Canon-kameror har kommit med en tryckt manual (även kompakter). Detta är den första som bara finns som PDF. Gissar att det är besparingsivern och att deras undersökningar visar att användaren väldigt sällan läser manualen. Fel beslut tycker jag, en kamera som S95 vänder sig ju till entusiasterna som kan förväntas vilja förstå sin leksak.

Nåväl, jag tycker S95 verkar vara en vettig uppgradering. Jag har fotat lite med min fars S90 och den kom jag inte riktigt överens med. Förbättringarna på S95 är små men gör att kameran känns bättre.

- Den ligger bättre i handen och är inte lika hal som S90.

- Knapparna för on/off känns mer logisk

- Det lilla hjulet på baksidan känns betydligt mera distinkt.

- Kul att kunna filma i HD.

Enda besvikelsen hittills är att Lightroom 3.2 inte klara av RAW-filerna från S95. Kommer väl inom kort antar jag.

Undrar lite varför det är så? Om jag förstår rätt så är sensorn densamma och då kan man väl tycka att RAW-filerna från S90 och S95 borde vara identiska. Men kanske har Canon gjort förändringar av formatet?
 

AFJ

Aktiv medlem
Idag var första dagen med S95:an. Hade kameran liggande på sätet i bilen när denna gamla fina Rolls kom åkande. Taget genom vindrutan med kameran i ena handen och ratten i den andra. En typisk bild som inte blivit tagen om jag varit ute med systemkameran. Den har jag helst inte liggande löst i bilen och om så vore, brukar jag inte manövrera den medans jag kör! :)

Ibland är det bra med point & shoot!
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
oops, vad var det som hände med min uppladdade bild? Den ser ju helt bedrövlig ut på fotosidan men helt OK ut på min dator... Så brukar det inte bli....??
 

AFJ

Aktiv medlem
hej!

Upplever inte S95:an så snabb, men ska prova med bättre kort.
Jag testade min S95, JPG och seriebildstagning. 1/60 s. Min kamerar klarar något mindre än 1 bild per sekund. Långt firån 1.9 b/sek. Minneskortet är något Transcend "SD HC" vad det nu kan vara. Nåväl, jag har inte köpt den för att ta snabba seriebilder med.
 

BempaS

Aktiv medlem
RAW-filer

Hej.

Finns det någon här som kan bjuda på nån eller några RAW-filer tagna i dåligt ljus med ISO 1600 eller om nån här vet vart jag kan finna såna?

/Benny
 
ANNONS