Annons

Slutliga versionen av Lightroom 4 ute nu...

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahafj

Aktiv medlem
Jag upplever LR 4.0 som segare överlag än LR 3.6. Det verkar min dator också tycka eftersom fläktarna får jobba mer vilket tyder på hårdare belastning.
Så var det när LR 2.x blev LR 3.0 också. i uppdateringar senare fick man upp farten till ungefär samma nivå som LR 2.X.
Vi får hoppas det sker samma sak den här gången.
OK. Jo, jag kommer ihåg att det var så även vid förra "språnget" upp till en ny version. Man blir ju alltid lite fundersam så att inte det är datorn eller mjukvaran som är defekt på något sätt, Men nu vet jag att fler upplever samma sak...
 

afe

Aktiv medlem
Intel i7, 2,6 GHz, 12Gb RAM, LR på SSD-enhet, bilder på 5400rpm 2Tb-disk.
Jag har inte upplevt att LR4 är långsamt, och jag kör på en väldigt likartad konfiguration (i7 920 2,67 Ghz och 12 GB RAM). Jag kör dock LR på systemdisken som är två SSD i RAID0 (SATA2) och bilderna ligger på en RAID0 bestående av tre stycken Velociraptor 300 GB - och ja, jag kör regelbundna säkerhetskopior av alla diskar eftersom RAID0 inte är så väldigt felsäkert ;)

När jag testade att hantera råfiler från D800 i min bärbara dator (fyrkärning i5 Sandy Bridge med 8GB RAM och halvslö disk) blev det dock segt. Tror det är disken som ställer till det i det fallet.

Testa att skapa en ny katalog i Lightroom och kopiera ett knippe bilder till SSD:n - bara för att se om det kan ha med hårddisken att göra.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Intel i7, 2,6 GHz, 12Gb RAM, LR på SSD-enhet, bilder på 5400rpm 2Tb-disk.
Hmmmm... jag har en i5, 2,80 GHz och 8 GB RAM.

Det visar sig hur det kommer att upplevas.

Det står säkert i tråden, men är det något särskilt att tänka på innan jag lägger in skivan och uppdaterar. Boxen kom idag, nämligen :)
 

yamahafj

Aktiv medlem
Jag har inte upplevt att LR4 är långsamt, och jag kör på en väldigt likartad konfiguration (i7 920 2,67 Ghz och 12 GB RAM). Jag kör dock LR på systemdisken som är två SSD i RAID0 (SATA2) och bilderna ligger på en RAID0 bestående av tre stycken Velociraptor 300 GB - och ja, jag kör regelbundna säkerhetskopior av alla diskar eftersom RAID0 inte är så väldigt felsäkert ;)

När jag testade att hantera råfiler från D800 i min bärbara dator (fyrkärning i5 Sandy Bridge med 8GB RAM och halvslö disk) blev det dock segt. Tror det är disken som ställer till det i det fallet.

Testa att skapa en ny katalog i Lightroom och kopiera ett knippe bilder till SSD:n - bara för att se om det kan ha med hårddisken att göra.
Mjo, kanske har det med disken att göra. Men grejen är att jag körde exakt samma prylar för en vecka sedan med LR 3.6 och då flöt allt på fint. Jag misstänker att LR 4.1 kan bli lite kvickare precis som vid förra stora uppgraderingen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Att LR 4 är segare än LR 3 är väl rätt klart konstaterat?

Sedan om det är för segt eller om du funkar på en viss dator beror ju på vad man tycker är OK och vad man är van vid.

Själv tyckte jag min gamla MBP funkade klockrent med LR 3 men när jag skaffade LR 4 pallade jag i fyra dagar innan jag köpte en ny MBP ;-)
 

yamahafj

Aktiv medlem
Att LR 4 är segare än LR 3 är väl rätt klart konstaterat?

Sedan om det är för segt eller om du funkar på en viss dator beror ju på vad man tycker är OK och vad man är van vid.

Själv tyckte jag min gamla MBP funkade klockrent med LR 3 men när jag skaffade LR 4 pallade jag i fyra dagar innan jag köpte en ny MBP ;-)
Är det klart konstaterat? Finns det forumtrådar eller tester på det? I så fall var?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det klart konstaterat? Finns det forumtrådar eller tester på det? I så fall var?
Jag har inte sett några direkta tester, men jag har läst om flera som har sagt det både i den här tråden och på andra ställen.

Är det inte nog bevis för att det blivit segare när det fick mig att punga ut 16 000 kr med fyra dagars betänketid ;-)
 

yamahafj

Aktiv medlem
Jag har inte sett några direkta tester, men jag har läst om flera som har sagt det både i den här tråden och på andra ställen.

Är det inte nog bevis för att det blivit segare när det fick mig att punga ut 16 000 kr med fyra dagars betänketid ;-)
Jo, där har vi beviset. Bidde det bättre då?

Men mer kräm än en i7:a och 12 gigs ram borde det inte dra. Troligen är det läsning mot disk som är flaskhalsen.

Tossigt att Adobe inte jobbar mer med att få till farten i programmet, dock.
 

cls

Aktiv medlem
Hej, en fråga till er som kört LR4 ett tag: Jag har fått uppfattningen att kurvjusteringar man gjort i LR3 (jag har en hel del sånt) städas bort p.g.a. en bugg(?) i LR4. Är det, eller har det varit så? Orsaken till frågan är ju såklart att jag är sugen på uppgradering men har hört om denna extrafiness som fått mig att avvakta.

För övrigt är det väl ganska naturligt att LR4 går segare än LR3 givet att man kör på samma maskin. Det är åtminstone min erfarenhet att nya program i allmänhet kräver mer datorkraft än sina föregångare. Det är en annan detalj som fått mig att avvakta lite - jag orkar för tillfället inte byta dator bara för att skaffa ny version av LR.

(Å andra sidan har jag lite köpsug nu, så rätt vad det är kanske jag sitter här med LR4 på ny dator och skiter i att alla gamla kurvjusteringar är bortsopade.)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jo, där har vi beviset. Bidde det bättre då?

Men mer kräm än en i7:a och 12 gigs ram borde det inte dra. Troligen är det läsning mot disk som är flaskhalsen.

Tossigt att Adobe inte jobbar mer med att få till farten i programmet, dock.
Det bidde bättre, mycket bättre! Dock har jag inte ens i närheten av din dator ens i den nya och jag märker inte att den laggar alls. Den gamla var snålaste varianten från 2009, den nya är den här fast med 8 Gb ram:

http://store.apple.com/se/configure/MD314S/A?

Din dator borde kunna klara det klockrent!
 

yamahafj

Aktiv medlem
Det bidde bättre, mycket bättre! Dock har jag inte ens i närheten av din dator ens i den nya och jag märker inte att den laggar alls. Den gamla var snålaste varianten från 2009, den nya är den här fast med 8 Gb ram:

http://store.apple.com/se/configure/MD314S/A?

Din dator borde kunna klara det klockrent!
Mysko. Kanske får ta och installera om.

Jag har inte avinstallerat LR3, kanske kan de ligga och "krocka" med varandra i någon programkodssnutt som gör att det segar sig?
 

aasaboe

Aktiv medlem
Min 4:a gick MYCKET segare än 3:an på min ganska gamla dator. Detta trots att kastalogen optimerats. Men jag tänkte att det kan ju inte skada att optimera den en gång till, och gjorde så. Efter det blev det avsevärt bättre fart på min nya fyra, i stort sett som trean. Kan ju vara värt ett försök.
 

yamahafj

Aktiv medlem
Min 4:a gick MYCKET segare än 3:an på min ganska gamla dator. Detta trots att kastalogen optimerats. Men jag tänkte att det kan ju inte skada att optimera den en gång till, och gjorde så. Efter det blev det avsevärt bättre fart på min nya fyra, i stort sett som trean. Kan ju vara värt ett försök.
Jag har optimerat två gånger. Men det har inte hjälpt. Den skapar ju en helt ny katalogfil iom LR4.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej, en fråga till er som kört LR4 ett tag: Jag har fått uppfattningen att kurvjusteringar man gjort i LR3 (jag har en hel del sånt) städas bort p.g.a. en bugg(?) i LR4. Är det, eller har det varit så? Orsaken till frågan är ju såklart att jag är sugen på uppgradering men har hört om denna extrafiness som fått mig att avvakta.
Ja så är det, jag läste på Adobe forum att det var bekräftatat från Adobes sida. Om jag förstod rätt hade man tagit fram något script som en del användare testat med gott resultat. Nästa steg var att göra denna uppdatering allmänt tillgänglig för alla. Tidsplanen var okänd.

Enligt uppgift skulle fixen funka även om man redan har konverterat, dvs man behöver inte gå tillbaka till den gamla katalogen igen.

Själv använder jag inte kurv verktyget så ofta men om du har gjort det skulle jag nog ändå avvakta med uppgradering tills det är löst. Sök på Adobe Forum så hittar du nog tråden.
 

cls

Aktiv medlem
Ja så är det, jag läste på Adobe forum att det var bekräftatat från Adobes sida. Om jag förstod rätt hade man tagit fram något script som en del användare testat med gott resultat. Nästa steg var att göra denna uppdatering allmänt tillgänglig för alla. Tidsplanen var okänd.

Enligt uppgift skulle fixen funka även om man redan har konverterat, dvs man behöver inte gå tillbaka till den gamla katalogen igen.

Själv använder jag inte kurv verktyget så ofta men om du har gjort det skulle jag nog ändå avvakta med uppgradering tills det är löst. Sök på Adobe Forum så hittar du nog tråden.
Tack för bekräftelsen. Jag fortsätter att avvakta (och hoppas på snart besked från Adobe om att problemet är åtgärdat).
 

cls

Aktiv medlem
Då har till slut även min beslutsångest släppt och det är dags att slå till. Jag gissar att många av er redan har gjort det och ev. kan bekräfta några gissningar jag har:

- Jag kan inte bestämma mig för om jag ska gå på den svenska eller engelska versionen (beslutsångesten igen). LR4 säljs ju i både svensk och engelsk version men såvitt jag förstått kan man välja språk efter installationen. Eller? (Då kan man ju undra vad som är vitsen med att sälja det i olika språkversioner.)

- Jag känner mig lite gammalmodig och skulle nog helst köpa en kartong med skiva i på gammalt sätt. (Helst skulle jag såklart vilja ha det på 3,5"-disketter men jag hittar inte det alternativet ;-) Jag tror inte att det är någon nackdel med den typen av köp jämfört med nedladdningsköp via Adobe. Eller? (Möjligen kan man få med några uppdateringar om man laddar ner men det borde ju vara snabbt uppgraderat efter installationen.)

- När man väl installerat: Hur får man in sin befintliga katalog (LR3) i LR4? Jag gissar att man kan kopiera alternativt importera databasen (lrcat) från LR3 till LR4. Eller är det kanske bättre att "importera om" alla foton till en tom databas i LR4?

Om nån vänlig själ med insikt kunde ta sig tid att svara så vore jag mycket tacksam.
 
ANNONS