Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 eller Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

alebark

Ny medlem
Halloj!

Jag tänkte kolla hur ni ställer er till Nikon D90 vs D5100.
Kan få köpa en ny Nikon D90 för 5500:- och kan även få tag på en Nikon D5100 för samma pris, vilken skulle ni valt och varför?

Jag har läst en hel del tester om båda kamerorna och även en jämnförelse.
D5100 vann i den jämnförelsen.
D90 är ju numer en gammal modell men den är ju även en av Nikons mest lyckade modeller och spöar många av dagens kameror.

Så, vilken skulle ni valt och varför?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om man alldeles bordser ifrån att jag troligen aldrig mer kommer att skaffa en spegelreflex, så är ju D90 en betydligt trevligare kamera att jobba med. Den har bättre sökare, och skillnaden i sensorns egenskaper är knappast relevant om man inte känner behovet att ta HDR-bilder med en enda tagning. Skillnaden är inte jättestor, men den finns.

Så finns ju också ett par alternativ med samma sensor, och det som är tråkigast med kameror som är tilrättalagda för "nybörjare" - instegsmodeller - är att de har viktiga funktioner dolda bakom sjok av menyer och att sökaren är dassig rent ut sagt.

Så om det vore en fråga om att välja mellan de två, skulle jag inte tveka om att ta D90, för bättre ergonomi i alla avseenden. Jag kan leva med att sensorn har lite lägre dynamik, den är ändå tillräckligt hög.

Men om man är nybörjare, kanske man frestas mer av hjälpsystemet som är inbyggt i instegskameran, och allt lullull som man kan ställa in med vredet, så det är inte säkert att mitt val skulle stämma med ditt. Men om man alls funderar över det dynamiska omfånget, så tror jag inte att man skulle titta åt en "instegskamera".
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det beror på hur du fotograferar och vad du föredrar.

D5100 har bättre sensor, mer pixlar och bättre ISO hantering, filmar också i bättre format, så slutresultatet kan bli bättre med D5100. Samt vridbar skärm

D90 har inbyggd motor, så du är lite friare i objktivval. Den har bättre sökare. Du kan fjärstyra nikons blixtar, den har high speed synk så du kan fotogfera med blixt med kortare slutartid. Den har rattar både för bländare o tid, en del funktioner når du med direktknappar, du slipper gå in i menyn som D5100.
 

alebark

Ny medlem
Tack för era svar!

Det känns lite som det är hugget som stucket när det gäller dessa två. Väga in fördelar och nackdelar på 2 olika modeller är aldrig det lättaste.

Jag var lite snabb att skriva en egen fråga för jag kikade lite i forumet nu och hittade ett gäng trådar D90 vs D5100. Jag tror jag blir nöjd vilken jag än väljer.
Har haft båda modellerna i handen och tycker D90 känns bäst.
Det jag kommer att fota är nog det mesta. Det är väl inget speciellt som jag ska snöa in mig på utan jag vill testa porträtt, natur, makro m.m. Nästa steg är ju att lära sig lite om alla dessa objektiv.

Ser jag verkligen stor skillnad på bildkvalitet mellan de två modellerna i vanliga förhållanden där det inte kräver så hög ISO?

Funderar på att testa Nikon D90 medans den finns att få tag på ny, vill jag "byta upp" mig så känns det som att man får tillbaka en del pengar om man säljer D90 och vill testa en nyare kamera i en högre prisklass.

Bra forum detta. Många bra och utförliga svar och kan inte låta bli att gilla "kriget" mellan Nikon och Canon. :)
 

alebark

Ny medlem
Förresten, när jag ändå har ett par av er på tråden.

Det objektiv som följer med är ett 18-105 vilket är ok då det finns lite att zooma med om man behöver det men vilket objektiv är näst på tur att få chansen tycker ni?

Behöver inget teleskop än vad jag vet men kanske ett 50 - 1,8? Tror inte jag kommer att starta igång makro än heller utan kommer hålla mig till "vanliga" bilder i miljön ute och inne. Personer, snygga fasader/hus/byggnader och natur.
 

frwe

Aktiv medlem
Ett objektiv någonstans i häradet 24-35mm passar bra på D90 eller D5100. 50mm funkar bra till porträtt men blir för "långt" inomhus där man kan behöva ljusstyrka. Detta http://www.scandinavianphoto.se/produkt/9056991/nikon-af-35-1-8g-dx-af-s passar fint på båda kamerorna och får ses som mycket prisvärt. Kan du tänka dig att gå upp litet i pris finns detta http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13832945/nikon-af-28-1-8g-af-s som även passar på Nikons kameror med större sensor. /Frode
 
ANNONS