Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D5100

Produkter
(logga in för att koppla)

hacki21

Ny medlem
Hej jag är ny här på forat och jag får snart hem min nya D5100
undrar vilka objektiv jag kan använda till kameran
typ äldre eller nya
vilka begränsningar det innebär att använda ett äldre objektiv eller ett som är avsett till en analogkamera
och vilka objektiv man inte kan använda över huvudtaget
detta för att kunna köpa på begagnad marknaden
det finns kanske att läsa här redan men jag har inte kommit överens med sökfunktionen ännu
hänvisa gärna till trådar
/Håkan
 

perstromgren

Aktiv medlem
Ken Rockwell har skrivit en bra artikel i ämnet: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Sammafattningsvis kan man säga att bara AF-S(*) ger dig full funktionalitet, med AF(**) måste du fokusera manuellt och med alla andra som passar, får du både fokusera och exponera manuellt.

*) Autofokus med motor i objektivet, från 1992 och framåt
**) Autofoklus med motor i huset, ca 1977-1992

Per.

PS. Årtal och beteckningar gäller Nikon, men det finns gott om andra märken som passar din kamera.
 

hacki21

Ny medlem
Ken Rockwell har skrivit en bra artikel i ämnet: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Sammafattningsvis kan man säga att bara AF-S(*) ger dig full funktionalitet, med AF(**) måste du fokusera manuellt och med alla andra som passar, får du både fokusera och exponera manuellt.

*) Autofokus med motor i objektivet, från 1992 och framåt
**) Autofoklus med motor i huset, ca 1977-1992

Per.

PS. Årtal och beteckningar gäller Nikon, men det finns gott om andra märken som passar din kamera.
Betyder det att alla Nikon / Nikkor systemkamera objektiv oavsett ålder går att använda om en med manuella instälningar ? även de objektiv som en gång var till min gamla hederliga Nikkormat
=samma bajonett fattning ?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Betyder det att alla Nikon / Nikkor systemkamera objektiv oavsett ålder går att använda om en med manuella instälningar ? även de objektiv som en gång var till min gamla hederliga Nikkormat
=samma bajonett fattning ?
Japp! Häftigt, va?

Det finns några extrema undantag, som jag tror Ken R nämner, men chansen att du har just dem är liten. Om du är litet försiktig när du skruvar på objektivet och det känns som vanligt, är allt OK.

Per.
 
ANNONS