Annons

D5100 vs Vanlig videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hej!
Känner att jag skulle vilja satsa mer på film än min D90 klarar av (manuell fokus mm.) så jag funderade på att köpa en kamera just för filmning. Vill ha lite mer "filmisk" känsla än en vanlig videokamera klarar (som den Panasinoic HDC-SD60 jag haft ett tag) så jag kikade på Canon LEGRIA HF G10 aternativt D5100 eller nåt annat. Det är främst manuellfokusen som jag stör mig på med D90 eftersom jag tänkte köpa en steadycam.
Budgeten är som vanligt lite begränsad så egentligen är G10:an för dyr.

Som ni kanske märker behöver jag lite hjälp här. ☺
mvh Joel
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns autofokus vid videofilmning med alla nyare systemkameror - men hos alla traditionella systemkameror blir autofokusen så plågsamt låmgsam att den är nästan meningslös. Detta p g a att bildsensorn och kontrast autofokus måste anvädas och objektiven är inte optimerade för detta heller. Canons nya fas-AF på sensorn i 650D och stepper motorer (STM) i två nya objektiv borde ha grejat drtta också men verkar inte fungera så bra i praktiken enl dpreviews snabba test. D7000 är en väldigt bra kamera men är det AF vid filmning som är viktigt får du leta efter annat.

Sony NEX har snabb kontrast autokus och deras SLT kameror (tvåsiffriga alpha kameror som t ex A35,57 etc) har en halvgenomskinlig spegel så att ljuset når de vanlig fas AF sensorerna hela tiden. Detta ger snabb AF även vid filmning. Dock blir det elektronisk sökare (EVF) och med SLT objektiv med SSM eller SAM motorer. Panasonic är också väldigt duktiga på video med snabb kontrast AF och bra videokvalitet. En "hackad" GH2 kan tillfredställa en del proffs. Alla stödjer dock inte extern mikrofon. Samsung NX ger också snabb AF vid filmning men jag har läst för lite om deras filmkvalitet för ett uttalande. Olympus tillhör m43 liksom Panasonic men Panasonic skall ligga lite före i filmning generellt.

För stillbilder vid sport är alla dessa spegellösa kameror dock långsammare att sätta fokus än din spegelreflexkamera. SLT kamerorna som dock inte är spegellösa kan även de erbjuda snabb fokus även i stillbilder då de har en vanlig fas AF.
 

joel olofsson

Aktiv medlem
Alltså, jag ska inte filma sport och antagligen så kommer jag bara använda AF vid filmning när kameran är på en jib eller steadycam plus att jag gärna håller mig till Nikon så jag kan använda mina vanliga objektiv.
Så frågan är kanske D7000 mot D5100 vad det gäller filmning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alltså, jag ska inte filma sport och antagligen så kommer jag bara använda AF vid filmning när kameran är på en jib eller steadycam plus att jag gärna håller mig till Nikon så jag kan använda mina vanliga objektiv.
Så frågan är kanske D7000 mot D5100 vad det gäller filmning.
Komprimeringen, som är det som kan skilja mest får du kolla med de som filmar mer. Vad jag menade är att glöm autofokus överhuvudtaget vid filmning med dessa.
 

joel olofsson

Aktiv medlem
Om vi antar att D7000 är bättre på film än D5100 så ställer jag om frågan.
Vad är skilldnaden mellan Canon legria G10 och D7000 när det gäller bildkvalitet?
Eller kanske till och med Sony NEX-VG20?
 
Senast ändrad:
ANNONS