Annons

Byta upp mig från Canon eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Elsas Bild

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har sedan ungefär 4 år tillbaks använt mig utav kamerahuset Canon eos 400d.
Den har fungerat väldigt bra men jag känner att det är dags att byta upp mig. Jag skapade detta forum för att höra vad ni rekomenderar för kamerahus ( endast Canon och inom rimmligt pris / max 7000 sek).
 

TmF

Aktiv medlem
Ett begagnat 50D-hus får du för omkring 3-4500kr idag beroende på skick ett riktigt bra hus för lite pengar. Så kan du lägga resterande pengar på fin optik.

Annars är ju 7D ett bra alternativ. Går för runt 7k begagnat.

Två riktigt bra kameror.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 

TmF

Aktiv medlem
Ingen som föreslår att hoppa till fullformat?
En 5D mark 2 för runt 9k är ju ett ännu bättre alternativ. Men det beror ju på vad man huvudsakligen ska fota.

Jag själv skulle uppgradera till fullformat.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag är sugen att göra det hoppet till FF inom en inte allt för avlägsen framtid, från en 500D då.

Jag har läst lite grann om 5D2 och den höjs ju till skyarna :) Dock har jag läst att spegeln låter ordentligt i den kameran, stämmer det? Sedan kan man kanske tycka att antalet fokuspunkter är lite få (9+6) men det kanske heller inte påverkar så mycket? Dock ska väl alla dessa vara korslagda...
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Att byta till FF är ju alltid trevligt, men kanske ingen bra idé om man har ef-s objektiv. Måste man även byta objektiv till EF kan det bli rätt dyrt.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Sant.

För egen del kör jag ett Canon 50 1,8 II samt ett Canon 24-105 f/4 L IS USM. Jag inbillar mig att de kommer lira ännu bättre på en 5D2 än på min 500D.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Sant.

För egen del kör jag ett Canon 50 1,8 II samt ett Canon 24-105 f/4 L IS USM. Jag inbillar mig att de kommer lira ännu bättre på en 5D2 än på min 500D.
24-105 blir nog inte bättre på FF eftersom det inte är så superskarpt i hörnen och vinjetterar en del. Effekter som syns mer på FF. Det är däremot ett rätt trevligt objektiv i omfånget och dåligt är det ju inte.
 

ZinneD

Aktiv medlem
24-105 blir nog inte bättre på FF eftersom det inte är så superskarpt i hörnen och vinjetterar en del. Effekter som syns mer på FF. Det är däremot ett rätt trevligt objektiv i omfånget och dåligt är det ju inte.
Hur det agerar på FF har jag ännu inte testat men däremot har jag hört om vinjetteringen men inget jag alls har upplevt med den linsen på min cropkamera, inte heller oskärpa i hörnen. Däremot har man ju läst om andra fördelar med den linsen på FF, så som färghantering och skärpa generellt.

Vad tror du och ni andra om 5D2 till mig och kanske TS? Vad anser ni om dess beryktade ljud från spegeln och hur pass mycket påverkar den minimala ökningen av fokuspunkter, från 9 till 15 (där dock alla 15 är korslagda) ?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har haft 5DMk2 och råkade aldrig ut för spegelljud.
5DMk2 är ju inte känd för att ha världens bästa autofokus, men jag hade inga problem med min.
(Är ingen sport eller fågelfotograf)
Jag använde framförallt mittersta fokuspunkten och komponerade om. Det gav i alla fall mig bra resultat. Jämfört med 400D (Som jag också haft), var det ändå ett lyft. Antal fokuspunkter kan jag inte uttala mig om eftersom jag främst använde den mittersta.
 

marregurra

Medlem
Har nyss bytt upp från 400d till 5dmkII. Ett rejält lyft bildmässigt (skärpa, datlj, dynamiskt omfång och bokeh) och dessa finns ju för hyfsat pris begagnade idag. Även ny tycker jag är klart prisvärd. Dock REJÄLT mycket större och tyngre, vilket man får vara beredd på. Härlig att hantera dock och passar mina ganska stora händer perfekt. Kan rekommenderas om man inte behöver vassaste autofokussysstemet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag hade först funderat på vad man saknar och vad man vill ha bättre. Objektiv är en bättre investering först och därefter kamerahus.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Jag hade först funderat på vad man saknar och vad man vill ha bättre. Objektiv är en bättre investering först och därefter kamerahus.
Om vi vänder på det för att få höra din åsikt, vad anser du att man vinner på att byta upp sig till en 5D2 från en 400D/500D?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om vi vänder på det för att få höra din åsikt, vad anser du att man vinner på att byta upp sig till en 5D2 från en 400D/500D?
Man kan inte vända på det eftersom mina behov kan skilja avsevärt från TS.
Men nackdelar är bl.a. 1.6x brännviddsförlängning, dyrare hus, tyngre, klumpigare, kräver bra objektiv, bra objektiv är dyrt. Kan säker komma på fler om man tänker efter på behov. FF betyder automatiskt inte bättre på allt.
 

Pocca

Aktiv medlem
Att byta upp sig

Har själv vandrat från 400D till 550D för att sen ta steget till 5dmkII och 7D.

Som Rommel tidigare påpekat tidigare så kanske man kan se över sina objektiv innan man funderar på att uppgradera sin kamera (beroende på vilken objektivpark man redan har).

Böt först upp mig till 550D från 400D. Var ingen större ändring rent bildkvalitetsmässigt men jag ville ha en kamera som kunde filma också 8fråga mig inte varför då jag extremt sällan filmar!!).

När jag väl hade köpt 550n så började jag sakta uppgradera objektiven. Innan så hade jag köpt billiga allround objektiv och fick således det jag betalade för. Sigma 10-20 ex och Tamron 90 mm köptes först. riktigt bra objektiv och jag fick en ahaupplevelse hur betydelsefulla objektivens kvalitet är. Tamron 90 mm har jag kvar än idag till min FF.

Nästa investering blev en Canon 24-105 4L mm och ett halvår senare ett 70 200 mm 2,8L IS II. DÄR snackar vi insikt. Dyra objektiv men de gav betydligt mer i kvalitetsförbättring än vad steget från 400D till 550D gjorde.

Dessa två objektiv har jag kvar idag när jag har min 5dmkII dvs FF. Visst gav steget upp till FF en kick också när man insåg FF-känslans betydelse men den var inte alls lika stor som att gå från "billiga" objektiv till L-objektiv eller för den delen Sigmas Ex-varianter.

5DmkII är en riktigt kompetent FF-kamera!! Inget snack om saken och den kan leverera grymt bra bilder. Men dess AF gjorde att i alla fall jag kompletterade min väska med en 7D för mer actionliknande kort. Min upplevelse av t ex barnens race i pulkabacken så fick jag mer keepers med min 550D under exakt samma omständigheter och med exakt samma objektiv än jag fick med min 5DmkII.

Hur man skall uppgradera och i vilken ordning och om man upplever skillnad beror så mycket på stil, vilken kamera man har och vilken man vill ha, hur mycket man är villig att spendera, vilka objektiv man redan har och hur mycket man är villig att spendera på objektiv osv.

Lätt är det inte men vem har sagt att det ska vara det...;-)
 

Smw

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sedan ungefär 4 år tillbaks använt mig utav kamerahuset Canon eos 400d.
Den har fungerat väldigt bra men jag känner att det är dags att byta upp mig. Jag skapade detta forum för att höra vad ni rekomenderar för kamerahus ( endast Canon och inom rimmligt pris / max 7000 sek).
Hej !
Fundera på vad som är viktigt.

Bildresultatet blir inte himmelskt mycket bättre på FF, förutom att det blir
kortare skärpeljup.

Går du mot ex 40-50-60-7D så blir framförallt kameraprestandan mycket bättre, dvs
snabbare och säkrare och kollosalt bättre af när det blir skumt.

Det kan ju vara kul att filma, nåt att tänka på.

//MW



.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Man kan inte vända på det eftersom mina behov kan skilja avsevärt från TS.
Men nackdelar är bl.a. 1.6x brännviddsförlängning, dyrare hus, tyngre, klumpigare, kräver bra objektiv, bra objektiv är dyrt. Kan säker komma på fler om man tänker efter på behov. FF betyder automatiskt inte bättre på allt.
Du har nog missuppfattat frågan :)

Man kan vända på det för jag ville veta DIN åsikt, inte att den nödvändigtvis var den rätta för alla. Sedan vet vi inte vad TS har för behov för dessa är inte specificerade.

Du radade nu upp saker som kan anses negativa i ett byte från crop till FF. Ta det nu då andra halvan, vad anser DU vara bra i ett sådant byte?


@Per-Olof > Intressant att få ta del av dina erfarenheter! :)
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Du har nog missuppfattat frågan :)

Man kan vända på det för jag ville veta DIN åsikt, inte att den nödvändigtvis var den rätta för alla. Sedan vet vi inte vad TS har för behov för dessa är inte specificerade.

Du radade nu upp saker som kan anses negativa i ett byte från crop till FF. Ta det nu då andra halvan, vad anser DU vara bra i ett sådant byte?


@Per-Olof > Intressant att få ta del av dina erfarenheter! :)
Enda två fördelarna till FF generellt utan att nämna vilka kameror vi jämför mot varandra? Möjlighet till ännu kortare skärpedjup samt relativt billiga vidvinkelobjektiv.

Dessa är exempelvis tagna med min EOS M. Enda jag önskar mer är bättre AF och i slutet av denna månad så kommer firmware som ökar dess hastighet mellan 2-3 ggr snabbare än nuvarande prestanda.
Har man exempelvis inget behov av fotografera utan blixt i dunkla miljöer så behöver man egengligen inte FF. Bättre att investera i objektiv. Dagens sensorer är grymma!

https://www.dropbox.com/s/d0viuywy97hh247/20130605-IMG_0329.jpg
https://www.dropbox.com/s/yijxb3ixhlhkbv7/20130605-IMG_0320.jpg

https://www.dropbox.com/s/ojf2ig5wh5fizwy/20130605-IMG_0318.jpg
 
ANNONS