Annons

Nikon d40x eller D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag funderar på att byta ut min gamla Nikon d40x mot en D90 (begagnad eller ny). Alternativet är att endast byta objektiv mot 18-105 då det gamla objektivet är trasigt.

Vad tycker ni? Är det lönt att köpa en ny kamera Nikon D90 begagnad eller ny? eller ska jag bara byta objektiv och behålla D40x? Eller rekommenderar ni en annan Nikon-kamera?

Hoppas ni har några tips!!

/Cecilia
 

frwe

Aktiv medlem
Det beror väldigt mycket på vad du gör med dina bilder. Om du bara tittar på dem i datorn duger de flesta kameror gott och din D40x duger alldeles utmärkt, du kan säkert också skriva ut bilder i upp till A3 utan problem. Då är det ett objektiv som gäller. Annars är D90 ett stort steg uppåt och en alldeles utmärkt kamera men jag undrar om de går att få nya nu. Går du på nya kameror är alla fantastiskt bra idag och då gäller det mer hur mycket pengar du vill lägga och hur mycket manuella inställningar du vill göra. Generellt kan man säga att ju dyrare kamera, ju enklare är den att ställa in med olika halvautomatiska eller manuella inställningar. /Frode
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att byta ut min gamla Nikon d40x mot en D90 (begagnad eller ny). Alternativet är att endast byta objektiv mot 18-105 då det gamla objektivet är trasigt.

Vad tycker ni? Är det lönt att köpa en ny kamera Nikon D90 begagnad eller ny? eller ska jag bara byta objektiv och behålla D40x? Eller rekommenderar ni en annan Nikon-kamera?

Hoppas ni har några tips!!

/Cecilia
Har du möjlighet, tycker jag att du ska köpa en begagnad D90 med 18-105. Du kommer att få stor glädje av D90:s möjligheter till bättre bildkvalitet pga sin bättre sensor. Bara bytet av display på kameran kommer att pigga upp!

Per.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Tro det eller ej D90 tillverkas fortfarande i liten serie (enlig den Nikonrepresentant jag träffade för två veckor sedan). Tror att Scandinavianphoto har några nya exemplar för 5000:-..................
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon.se har fortfarande D90 på sin lista över "aktuella" modeller. Om sedan en ny D90 är ett bättre köp än en ny D5200 för lika mycket pengar beror helt på vad man tänker använda den till och vilka objektiv man har tänkt sätta på den.
 
ANNONS