Annons

Macbook vs PC (bärbart)

Produkter
(logga in för att koppla)

lundholm

Medlem
Kanske en återkommande fråga, men jag måste fråga.
Jobbar med lightroom och ps samt att det kommer bli lite film framöver. Behöver en dator med lite kräm i, vad gäller?? Vad kör ni med?
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Kanske en återkommande fråga, men jag måste fråga.
Jobbar med lightroom och ps samt att det kommer bli lite film framöver. Behöver en dator med lite kräm i, vad gäller?? Vad kör ni med?
Jag har en Macbookpro hemma och en pc på jobbet. Det är ganska mycket skitsamma när det gäller det. Däremot är operativsystemen helt olika. Men jag jobbar lika snabbt i båda. Och då är min elitebook 8540w lite smågammal. Den har däremot en SSD idag och min macbook 13" med 16Gb ram och i5a är inte så där väldigt mycket snabbare.
 

HenryB

Aktiv medlem
Du får mer pang för pengarna om du håller dig till PC. Utbudet är också avsevärt mycket större.
 

lundholm

Medlem
Okej, stort tack för svaren!

Men det känns som att många fotografer använder macbook - "Det är ju det ända som gäller!". Är det något som gör macbooks enastående (skärmen, ram minnet, prestandan..?) eller är det bara folk som är tokkära i sin dator?

Men om jag ska satsa på PC, vad ska jag gå efter för att få en så bra dator som möjligt? Har tidigare kollat på Macbook pro 15" med 16gb ram..vad motsvarar den? Vad är viktigt hos PC?
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Alltså. Skärmen och handhavandet samt operativsystemet är grymt smidigt i en macbook pro och fick jag välja skulle jag bara köra det. För min del är det mycket smidigare än de flesta pc's
 

reboot81

Aktiv medlem
PC finns i mängder av olika varianter, Mac i ett halvdussin. Så du får det enklare om du skall välja Mac :)

Jag skulle rekommendera Mac till alla, även dig. Och då är det inte för retinaskärmen eller den grymma batteritiden - det är det stabila och enkla operativssystemet som jag tycker mest om. Och stabilt, mina Macar krashar inte.

Alla program du kan tänka dig behöva finns till Mac - även själva Windows går att köra på en Mac.

Själv skulle jag inte vilja byta min 3 år gamla MBP mot någon windowsdator, inte ens om det var årets modell.

Hör dig för, gå och prova själv i butik och känn på olika datorer. Det är ju du som skall trivas med din nya dator många år frammöver!
 

L40

Aktiv medlem
Ett rejält stort minus med nya MBP är att RAM inte kan bytas samt att de har en specialare för SSD. Det gör att det blir dyrt för köparen (vilket såklart är en del av produktidén).

Största fördelen med MBP tycker jag är att den är mekaniskt stabil. Det är värt en hel del.

OSX? Tja, det är väl bra men krasch- och hängfritt är det inte. Dessutom kan man ha synpunkter på en del ändringar i 10.9.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Okej, stort tack för svaren!

Men det känns som att många fotografer använder macbook - "Det är ju det ända som gäller!". Är det något som gör macbooks enastående (skärmen, ram minnet, prestandan..?) eller är det bara folk som är tokkära i sin dator?

Men om jag ska satsa på PC, vad ska jag gå efter för att få en så bra dator som möjligt? Har tidigare kollat på Macbook pro 15" med 16gb ram..vad motsvarar den? Vad är viktigt hos PC?

Den här typen av frågor kommer ju alltid få svar få fan-boys från alla läger. Det gäller inte i samtliga fall men du kommer att få mer "kräm" om du lägger samma pengar på en Windows-dator som en OSX. De egentliga applikationerna kommer att fungera likadant, det är dock två olika operativsystem i bakgrunden men det skulle jag kalla en smaksak. Alla gillar olika. I den här recensionen av en godtycklig Windows-dator (Dell) görs några jämförelser till en MBP och det verkar vara två ganska likvärdiga maskiner, men kanske 25-30% dyrare med Mac.

http://www.notebookcheck.net/Review-Dell-XPS-15-9530-Late-2013-Notebook.107485.0.html

(Inte mer än ett exempel, det finns naturligtvis många fler datorer och jämförelser samt olika specar av MBP men det är ändå en fingervisning om vad som finns om man letar efter något som är lite mid-high-end bärbar 15")

Om det finns skäl för extrakostnaden kan ju bara du svara på, gör som föreslaget och åk till en butik och känn lite på formfaktor och skärmar, fundera vad du gillar bäst av win/osx. Sen vet jag inte om jag håller med om att du ska tänka "att datorn ska hålla i många år framöver", det finns liksom inget som heter en framtidssäker datorkonfiguration, du får helt enkelt leva med att något som kostar 20k idag kommer att innehålla "gammal" teknik ett par år senare. Jag skulle rekommendera en windowsmaskin men jag är färgad av att jag vill ha så mycket kräm som möjligt för pengarna och dessutom föredrar windows framför OSX, då blir valet ganska enkelt.

Det hade varit intressant att höra vilka andra krav du har på datorn, vikt, skärmstorlek, lagring, budget så kanske det går att ta fram lite mer relevanta jämförelser.
 

HenryB

Aktiv medlem
PC finns i mängder av olika varianter, Mac i ett halvdussin. Så du får det enklare om du skall välja Mac :)

Jag skulle rekommendera Mac till alla, även dig. Och då är det inte för retinaskärmen eller den grymma batteritiden - det är det stabila och enkla operativssystemet som jag tycker mest om. Och stabilt, mina Macar krashar inte.

Alla program du kan tänka dig behöva finns till Mac - även själva Windows går att köra på en Mac.

Själv skulle jag inte vilja byta min 3 år gamla MBP mot någon windowsdator, inte ens om det var årets modell.

Hör dig för, gå och prova själv i butik och känn på olika datorer. Det är ju du som skall trivas med din nya dator många år frammöver!
Det enda som är unikt för MAC är operativet. Resten återfinner du även i PC världen, till en lägre kostnad. Snacket om stabilitet är överspelat sedan länge.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Behöver en dator med lite kräm i, vad gäller??
Inte bärbart är det enkla svaret.

Om man verkligen är intresserad av filmskapande OCH har tänkt att använda 4K i FRAMTIDEN.
Då skulle det kunna vara smartare att köpa en billigare bärbar som funkar hyffsat, o den dagen man köper sig en 4K kamera så köper man en stationär dator.

4K idag... jag vet inte.
Jag har en stationär PC med i5 från 2011. Den funkar hyffsat till HD. 4K är nog inte att tänka på.
 

lundholm

Medlem
Många och riktigt bra svar, tack! Har idag en 5-6 gammal hp som då kostade runt 7000kr, och ibland undrar jag hur den kan fungera så bra som den gör för att vara så gammal/billig. Att då köpa en ny MBP för 23 000kr (som jag fått som förslag/tips) känns lite väl. Samtidigt behöver jag något som är kvickare och kan hantera stora filer i Photoshop. Kommer även börja med lite film (inget extremt).

Det hade varit intressant att höra vilka andra krav du har på datorn, vikt, skärmstorlek, lagring, budget så kanske det går att ta fram lite mer relevanta jämförelser.
Vill ha en bärbar dator med
Prio 1:
- kvick, stabil
- minst 750gb
- minst 8gb ram
- minst 15 tum
- skarp korrekt skärm

Prio 2:
- lätt
- bra batteritid
- "bra skärm från olika vinklar"

Under 20 000kr vore tacksamt.

Ps. har ju en hp som jag haft många år och är relativt nöjd med den, har samtidigt haft iphone och ipad senaste 5 åren. Trivs även med de, väldigt enkla och bra. Samma enkelhet i MBP som jag förstått?
 

Borgmarvall

Medlem
PC finns i mängder av olika varianter, Mac i ett halvdussin. Så du får det enklare om du skall välja Mac :)

Jag skulle rekommendera Mac till alla, även dig. Och då är det inte för retinaskärmen eller den grymma batteritiden - det är det stabila och enkla operativssystemet som jag tycker mest om. Och stabilt, mina Macar krashar inte.

Alla program du kan tänka dig behöva finns till Mac - även själva Windows går att köra på en Mac.

Själv skulle jag inte vilja byta min 3 år gamla MBP mot någon windowsdator, inte ens om det var årets modell.

Hör dig för, gå och prova själv i butik och känn på olika datorer. Det är ju du som skall trivas med din nya dator många år frammöver!
+1 på allt.

Har stationär PC på jobbet och det är en fröjd varje dag att komma hem och fixa bilder etc på min MBP13" trots att den är snart 4 år..
 

SanneJ

Aktiv medlem
Många och riktigt bra svar, tack! Har idag en 5-6 gammal hp som då kostade runt 7000kr, och ibland undrar jag hur den kan fungera så bra som den gör för att vara så gammal/billig. Att då köpa en ny MBP för 23 000kr (som jag fått som förslag/tips) känns lite väl. Samtidigt behöver jag något som är kvickare och kan hantera stora filer i Photoshop. Kommer även börja med lite film (inget extremt).



Vill ha en bärbar dator med
Prio 1:
- kvick, stabil
- minst 750gb
- minst 8gb ram
- minst 15 tum
- skarp korrekt skärm

Prio 2:
- lätt
- bra batteritid
- "bra skärm från olika vinklar"

Under 20 000kr vore tacksamt.

Ps. har ju en hp som jag haft många år och är relativt nöjd med den, har samtidigt haft iphone och ipad senaste 5 åren. Trivs även med de, väldigt enkla och bra. Samma enkelhet i MBP som jag förstått?
Dellvarianten är ett förslag, det är 500GB SSD men större än så brukar bli väldigt mycket dyrare. Annars passar den rätt bra enligt vad du söker. Finns naturligtvis andra varianter och märken och just den här kanske billigare eller bättre spec på andra ställen, har inte forskat mer än så. Du hamnar inte under 20k för motsvarande Mac.

http://www.dustinhome.se/product/5010780648/dell-xps-15-ci7-2-2-16gb-512gb-ssd-gt750m-touch-qhd-15-6-w8p-prosupport/
 

SanneJ

Aktiv medlem
+1 på allt.

Har stationär PC på jobbet och det är en fröjd varje dag att komma hem och fixa bilder etc på min MBP13" trots att den är snart 4 år..
Den här typen av kommentarer är väl ganska onödiga.. vad betyder det här? Att du har en extremt långsam dator på jobbet? Att du inte gillar Windows? Att du är ett fanboy som inte kan se fördelar med respektive system? Tillför inte diskussionen någonting alls!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Den här typen av kommentarer är väl ganska onödiga.. vad betyder det här? Att du har en extremt långsam dator på jobbet? Att du inte gillar Windows? Att du är ett fanboy som inte kan se fördelar med respektive system? Tillför inte diskussionen någonting alls!
På mitt jobb har vi window7-klienter. Slöare än nåt annat. Kommer hem, startar upp min stationära linuxdator och bildbehandlar med den i ren fröjd.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag köpte en Dell XPS 15. Skärmen är överlägsen Macbook Retinan, speciellt färgomfånget, att Dells skärm är mer högupplöst spelar rätt liten roll Retinan har en upplösning som räcker enligt mig.
Priset var också klart till Dells fördel när man tittade på 16GB-minne, 1TB disk och fyrkärnig i7-processor.
Tyvärr är dock Dell:en i det närmaste lika ful som en Macbook numera. Är det estetiska viktigt är nog Lenovo det enda alternativet numera.
På högupplösta skärmar tycker jag också att Windows 8 skalerar bättre än OS/X.

/Karl
 

marregurra

Medlem
Jobbar med LR5 i båda och det funkar lika bra tycker jag. Operativsystemen är väl en smaksak. Den stora skillnaden som jag upplever är nog systemens livslängd. De macar vi har hemma (iMac från 2007 - MacBook Pro 2012) bara snurrar på år efter år utan att bli saggiga medan flera bärbara laptops med windows passerat revy och successivt kloggat igen av virus, kraschar eller andra problem och till slut blir liggandes. Har säkert att göra med hur de underhållts, men macarna kräver väldigt lite sådant.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Det enda som är unikt för MAC är operativet. Resten återfinner du även i PC världen, till en lägre kostnad. Snacket om stabilitet är överspelat sedan länge.
Jag tycker tvärtom, det som är unikt med Mac är (den yttre) hårdvaran. Det svårt om ens möjligt att hitta en PC-laptop som har samma mekaniska kvalitet eller lika bra ergonomi i tangentbord och pekplatta.
 

Borgmarvall

Medlem
Den här typen av kommentarer är väl ganska onödiga.. vad betyder det här? Att du har en extremt långsam dator på jobbet? Att du inte gillar Windows? Att du är ett fanboy som inte kan se fördelar med respektive system? Tillför inte diskussionen någonting alls!
Mja.. Det jag ville bidra med var väl just min "+1 på allt" och då menade jag ju det jag citerade in dvs:

PC finns i mängder av olika varianter, Mac i ett halvdussin. Så du får det enklare om du skall välja Mac :)

Jag skulle rekommendera Mac till alla, även dig. Och då är det inte för retinaskärmen eller den grymma batteritiden - det är det stabila och enkla operativssystemet som jag tycker mest om. Och stabilt, mina Macar krashar inte.

Alla program du kan tänka dig behöva finns till Mac - även själva Windows går att köra på en Mac.

Själv skulle jag inte vilja byta min 3 år gamla MBP mot någon windowsdator, inte ens om det var årets modell.

Hör dig för, gå och prova själv i butik och känn på olika datorer. Det är ju du som skall trivas med din nya dator många år frammöver!

Har fetat kärnpunkterna.

Sen la jag till min högst personliga känsla av att växla mellan olika plattformar, om det fick dig att ilskna till bakom skärmen och din sega windowsdator, så ber jag om ursäkt. Man kanske inte alls ska väga in några känsloargument eller abstrakta tankar här på detta konstforum?

-Vad bidrog du med?

//M
 
ANNONS