Annons

Canon ovärt att satsa på idag efter dagens släpp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Benny p

Aktiv medlem
Canon har släppt ett gäng kameror som lika gärna kunde vara från 2005. Ingen person med minsta kunskaper skulle köpa dessa kameror oavsett ålder.
Jahaja. Jag har inga kunskaper om foto. Men jag har rätt kul ändå när jag tar bilder. Allrahelst när jag använder min gamla Nikon D2Hs. Den är väl runt 10 år gammal.4 mp räcker trots allt för att få fram ett ok resultat.
Länkar till en av mina senaste bilder med den.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3278472.htm?set=mp
 

StaffanW

Aktiv medlem
Objektiven har jag inget emot. Men kolla här och fundera på varför Canon ligger 31 plats och hur kommer det se ut om 2-3år..
Mig veterligen behövs både systemkamera OCH objektiv för att få en färdig bild? Det är väl alltid kombinationen med kamera/objektiv (bortsett från ljus, fotograf mm) som avgör tekniska kvalitén på bilden?

Lär inte bli många bra bilder med kombinationen Nikon D810 och Canon 85/1.2L....
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Canon är marknadsledande o har ett bättre objektiv utbud än nikon. Skillnaden är oxå att Canon tar mer betalt för prylarna däremot så kan man läsa tabeller hur mycket som helst o där visar tex att Sony o Nikon har en modernare bättre sensor med större dynamiskt omfång men det kvittar oftast pga att det helt enkelt inte syns.

Pratade med en återförsäljare om Canon han menar på att dom alltid säljer rullar på inte som SJ utan riktiga tåg;)

Var räcker inte din Canon till?
Vad saknar du med Canon ?

Jag har kört ni/ca samtidigt i flera år det är mer än smaksak vilken kamera men tycker bäst om men där Canon är bättre än nikon är på gummi fronten på ni släpper gummit omg alltid o på min 14-24 har jag bytt gummit 3 gånger.
inte syns i vadå Ove?, att återge ett ett vanligt motiv inom ramen av 8-10 steg där Canon befinner sig pga sin bandning (förutom 6D och 7dmk2) eller återge ett kontrastrikt som behöver arbetas med i både högdager och skugga och som innefattar betydligt större omfång än det Canon ger + bandning
 

marregurra

Medlem
Alltså... I princip alla moderna systemkameror ger ju idag utmärkt bildkvalitet som funkar i princip i alla sammanhang. Vad som påverkar vad som kommer ur ditt fotograferande skulle jag vilja påstå främst är hur bra du trivs med och kan hantera din kameras funktioner. Vilket märke man sedan väljer beror på vad man har, vad man gillar rent hanteringsmässigt och vilka egenskaper man prioriterar. Sedan är det ganska få förunnat att inte vara begränsad av kostnaderna. Valde själv att köpa en 5D MkII när MkIII kom och priset på gamla modellen sjönk en hel del. En stor investering för mig ändå. Fick en utmärkt fullformatare med finfin bildkvalitet, skön hantering och gedigen kvalitet. Visst, den har inte senaste autofokussystemet, är inte snabbast och ligger numera lite efter i ISO-prestandan, men det är tillkortakommanden som ytterst sällan grämer mig. Viktigast för mig är att jag trivs med att fotografera med den och vad den kan prestera.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Man måste komma ihåg att DxO bara testar sensorerna. Och sen producerar de ett sammanvägt värde.

Det kan vara intressant att jämföra kameror med liknande arbetsområde. Exempelvis Canon Eos-1D X mot Nikon D4 och D4s. Men att jämföra sensorer mellan kameror med helt olika inriktning blir mer av akademiskt intresse.
visst kan man jämföra 1dx mot D4s, dock inget som är av intresse för tex mig och jag antar detsamma för en stor del av de som är intresserade av fotografi eftersom dessa kameror inte bildmässigt är i topp och är relativt lågupplösta kameror , tunga, byggda som stridsvagnar ämnade för tex sport och dess publicering och dessutom väldigt dyra

Låt oss jämföra det dynamiska omfånget över iso skalan, därtill kommer ett antal parametrar som kan ses som viktiga för sportfotografen, AF, bildhastighet, antal skarpa bilder i en serie, parametrar som skiljer något mellan kamerorna, vissa hävdar att den ena är bättre än den andra, en utvärdering som aldrig har kunnas presenteras vetenskapligt och kunna återupprepas = research
Det kan däremot sensor prestanda, upplösning, dynamiskt omfång, färgdjup
 

Bilagor

Ingju

Aktiv medlem
Om alla kamerafabrikat som lanserar ett antal kompaktkameror med någon eller några "nya" egenskaper är ovärdiga att satsa på så finns det nog inte mycket att välja på. Kanske Hasselblad?Nej, de säljer ju också kompakter som bara kosmetiskt skiljer sig från Sony.
Varken Canon eller något annat fabrikat är bäst på allt, det blir att välja det man har mest behov av, inte konstigare än så.
Men visst är det önskvärt att även Canons sensorer får ett DR på 14 eller mer, en del behöver det, andra inte. Lika med upplösningen, det stora flertalet har knappast det behovet
 

hbengtsson

Aktiv medlem
inte syns i vadå Ove?, att återge ett ett vanligt motiv inom ramen av 8-10 steg där Canon befinner sig pga sin bandning (förutom 6D och 7dmk2) eller återge ett kontrastrikt som behöver arbetas med i både högdager och skugga och som innefattar betydligt större omfång än det Canon ger + bandning
Förstår inte riktigt vart argumenten är på väg. Du skriver själv - och vi är alla överens om - att Canon med sina senaste modeller fått ordning på bandningen vilket innebär att man förbättrar sina sensorer. Är det helt orimligt att anta att årets nya lanseringar (i synnerhet pro-modellerna) kommer få ännu bättre sensorer? Antingen via en extern leverantör eller in-house.

Jag har varit med om enstaka situationer där ett Nikon omfång hade varit praktiskt men i de flesta fall hade bilden bara blivit hysteriskt orealistisk och äckelful i skuggorna om det skall lyftas för lyftas kan. Nu är iofs min typ av fotografering oftast simpel i tekniken så jag borde kanske inte uttala mig.

Oavsett...Canon har tagit kritiken till sig och dom har sannolikt jobbat på det under en lång tid, men stressar inte eftersom dom VET att merparten av kunderna inte har några omedelbara problem.

Så sitt ner i båten alla och betrakta 2015 som jag tror blir ett spännande Canon-år på många nivåer.
 

StaffanW

Aktiv medlem
visst kan man jämföra 1dx mot D4s, dock inget som är av intresse för tex mig och jag antar detsamma för en stor del av de som är intresserade av fotografi eftersom dessa kameror inte bildmässigt är i topp och är relativt lågupplösta kameror , tunga, byggda som stridsvagnar ämnade för tex sport och dess publicering och dessutom väldigt dyra
Så bildkvalitén från 1Dx är sämre än 5DIII och 6D?

Har inte jämfört själv, men tittar man på dxomark så är sensorn från dom tre rätt likvärdiga (Color Depth 23.8/23.8/24, Dynamic Range: 12.1/11.7/11.8, Overall Score: 82/81/82, Low Light Iso: 2340/2293/2786).

Bortsett från frågan ovan och tillbaks till huvudfrågan så, visst, just nu känns det som Canon ligger något efter Nikon. Men historiskt har det ju gått lite i vågor. Tidigare låg Canon alltid lite före Nikon (tex Canon D30, 300D, 1Ds, 5D, 5DII). Sen några år har det varit tvärt om. Canon kommer nog ikapp.

Sen kan man se det från fler aspekter. Billigaste fullformataren från Nikon, D610, kostar 14500:-, billigaste från Canon, 6DN, pendlar mellan 9990:- och 12.000:-.

Billigaste kameran för sport med bra AF och minst 8 b/s har Canon 7DII, vad har Nikon i samma prisklass? (Sony har iofs A99 i samma prisklass, dessutom i FF.. hmm, man kanske ska gå över till Sony..).
 

snap01

Aktiv medlem
inte syns i vadå Ove?, att återge ett ett vanligt motiv inom ramen av 8-10 steg där Canon befinner sig pga sin bandning (förutom 6D och 7dmk2) eller återge ett kontrastrikt som behöver arbetas med i både högdager och skugga och som innefattar betydligt större omfång än det Canon ger + bandning
hört talas om
print
utskrift
tidning

lycka till att kunna se om bilden är tagen med canon eller nikon eller sony or whatever.
 

AFJ

Aktiv medlem
Canon har släppt ett gäng kameror som lika gärna kunde vara från 2005. Ingen person med minsta kunskaper skulle köpa dessa kameror oavsett ålder.
Och du har provat dessa nya kameror och jämfört dem med årsmodell 2005? På vilket sätt var de lika?

Anledningen till att Canon har släppt dessa modeller är förstås att de räknar med att det finns en efterfrågan på marknaden. Huruvida det är en korrekt bedömning eller inte lär väl framtida försäljningssiffror visa.

Vad jag inte kan förstå är hur dessa modeller påverkar ditt val av kamera? Du fotograferar tydligen med 5Dmk3. Det är väl ingen som tvingar dig att köpa någon Powershot? Gillar du inte Canon så köp något annat, svårare än så är det väl inte?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hehe, jag är faktiskt inte speciellt upprörd. Jag ler mest åt TS fördomar om oss gamlingar. I sak har jag faktiskt inte ägnat mig så mycket åt Canon. Vare sig de gamla eller nya modellerna. Visserligen har jag några kompakter, en Ixus och en G9 som ligger och samlar damm någonstans men i övtigt har det varit skralt med just det märket.

Just nu är det faktiskt m/43 som tilldrar sig mitt största intresse. Små och smidiga kameror med ett bra utbud av skarpa gluggar. I min kameraväska finns OM-D E-M5 och E-M1 och, faktiskt från och med idag (hämtade ut leveransen från Cyberphoto för några timmar sedan) även en Olympus E-PL7.

En annan kamera som frestar är Fuji:s XT-1. Sååå, min kära trådskapare. Vi är många gamla gubbar som gärna tar till oss en del av den nya tekniken. Välkommen i gänget när du når aktningsvärd ålder ! ;-)
Det är egentligen ganska underligt med synen på att typ 60 åringar inte skulle begripa sig på high tech när det har varit både 40-talister och 50-talister som varit pionjärerna och . Vi var i 20 års åldern när hemdatorerna gjorde sitt intåg. Jag är bara en av alla som bar ut Windows- och Mac-plattformarna till allmänheten och har precis som många andra gubbar här hållit på med IT-utveckling i 20-30 och mer år vid det här laget och gör så fortfarande. Jag såg mina första Adobe-produkterna redan i skarven mellan 80 och 90-talen och marknadsförde dessa redan då på Esselte Datasoft (en av landet största mjukvarudistributörer vid denna tid) som teknisk produktchef för Esseltes Windowssatsning och Microsoft-produkter.

Jag är IT-koordinator själv idag och 65 om några månader och väldigt förvånad över att det fortfarande är så många äldre som jag som fortfarande driver utvecklingen på många ställen i stora IT-organisationer som exv. Stockholms Stad. Sanningen är att de fortfarande är de som sitter på mycket av den behövliga erfarenheten, kompetensen och som bär den nödvändiga kontinuiteten.

Dagens kameror är inget annat än datorer med objektiv och de är inget nytt i sak för fotograferat har vi också gjort sedan 70-talet många av oss. Jag och många äldre bröder och systrar attraheras av just den vitalare tekniska utvecklingen hos exv. Sony, Olympus och Fuji och väljer idag det hellre än Canon just av detta skäl. Vi uppskattar dessutom smartare och lättare system och mindre att släpa på. Många av oss har dessutom råd att följa med den tekniska utvecklingen eftersom vi är klara med barn och det livet och vi har all tid i världen till våra intressen.

Men det är inget konstigt att unga tror att äldre är helt tappade. När vi var 15 och trimmade våra moppar så var vi helt övertygade om att bara vi begrep oss på motorer. Det gjorde vi ända tills vi fick en ny portvakt som fyllde hela pannrummet med sina gamla speedwaymaskiner. Där kunde vi storögt begapa hans JAP- och ESO-motorer, höra hans speedwayhistorier och inse att vi faktiskt inte varit ensamma i historien om att gilla att trimma kolvmotorer. Så man undrar ju vilka de unga trott konstruerat och byggt alla kameror under årens lopp.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Förstår inte riktigt vart argumenten är på väg. Du skriver själv - och vi är alla överens om - att Canon med sina senaste modeller fått ordning på bandningen vilket innebär att man förbättrar sina sensorer. Är det helt orimligt att anta att årets nya lanseringar (i synnerhet pro-modellerna) kommer få ännu bättre sensorer? Antingen via en extern leverantör eller in-house.

Jag har varit med om enstaka situationer där ett Nikon omfång hade varit praktiskt men i de flesta fall hade bilden bara blivit hysteriskt orealistisk och äckelful i skuggorna om det skall lyftas för lyftas kan. Nu är iofs min typ av fotografering oftast simpel i tekniken så jag borde kanske inte uttala mig.

Oavsett...Canon har tagit kritiken till sig och dom har sannolikt jobbat på det under en lång tid, men stressar inte eftersom dom VET att merparten av kunderna inte har några omedelbara problem.

Så sitt ner i båten alla och betrakta 2015 som jag tror blir ett spännande Canon-år på många nivåer.
jag hör att du saknar praktisk erfarenhet av vad som kan göras från en raw fil med 2 steg bättre DR jämfört med en kamera som har lägre DR

dpreview har nu infört jämförelsebilder praktiskt DR eller "real world DR"
du kan ta dig en titt på vad du ser från 7dmk2 i skuggorna jämfört med en Nikon 7000 vad det gäller detalj och färgupplösning
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-7d-mark-ii/13
 

Bilagor

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Fördelen med stort DR är också att man kan medvetet underexponeras för att få en högdager intakt och utan klippning och justeras senare i raw framkallaren
här samma bild med minus 1EV och resultatet

liknande resultat presenterade jag för många år sedan, då jämförde jag en D90 med en av mina 5dmk2 och färgåtergivningen, bruset var redan då klart sämre i mina 5dmk2 jämfört med D90 och bas iso
 

Bilagor

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
hört talas om
print
utskrift
tidning

lycka till att kunna se om bilden är tagen med canon eller nikon eller sony or whatever.
hört talas om dynamiskt omfång , exponeringslatitud, under exponering av kontrastrika motiv, lättning av skuggor? sänkning av högdager, flackare kurva, delvis förändring i ett motiv?

du menar alltså att dessa bilderna inte skulle kunna förmedlas från din skrivare och vad det gäller skillnaden i färgupplösning detaljer från de två kamerorna och samma utsnitt ??
 

Bilagor

snap01

Aktiv medlem
hört talas om dynamiskt omfång , exponeringslatitud, under exponering av kontrastrika motiv, lättning av skuggor? sänkning av högdager, flackare kurva, delvis förändring i ett motiv?

du menar alltså att dessa bilderna inte skulle kunna förmedlas från din skrivare och vad det gäller skillnaden i färgupplösning detaljer från de två kamerorna och samma utsnitt ??
välkommen tillbaka Mikael :)
ang exponeringen så vad jag menar är att om du inte provocerar filen genom underexponering utan exponerar bilden rätt från början så är det svårt att se skillnad på dagen kameror oavsett märke vad gäller bildkvalitet. Jag har kört med canon kör idag med nikon D800 sedan flera år o nu även fuji o det skiljer mindre än vad man tror.

Hur stor förstoring motsvarar utsnittet du tagit ut?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Och du har provat dessa nya kameror och jämfört dem med årsmodell 2005? På vilket sätt var de lika?

Anledningen till att Canon har släppt dessa modeller är förstås att de räknar med att det finns en efterfrågan på marknaden. Huruvida det är en korrekt bedömning eller inte lär väl framtida försäljningssiffror visa.

Vad jag inte kan förstå är hur dessa modeller påverkar ditt val av kamera? Du fotograferar tydligen med 5Dmk3. Det är väl ingen som tvingar dig att köpa någon Powershot? Gillar du inte Canon så köp något annat, svårare än så är det väl inte?
Har inte testat de nya kamerorna. Men ligger man efter flera år med sensortekniken och gör ett sådan släpp så känns det som om de inte lyssnar på kunderna.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
välkommen tillbaka Mikael :)
ang exponeringen så vad jag menar är att om du inte provocerar filen genom underexponering utan exponerar bilden rätt från början så är det svårt att se skillnad på dagen kameror oavsett märke vad gäller bildkvalitet.
Hur lyckas du får 100% perfekt exponering i alla typer av fotografering?
 

AFJ

Aktiv medlem
Har inte testat de nya kamerorna. Men ligger man efter flera år med sensortekniken och gör ett sådan släpp så känns det som om de inte lyssnar på kunderna.
Jag har ingen aning om huruvida Canons sensorer på kompaktkameror står sig mot konkurrenternas. Diskussionen här tycks i första hand handla om APS-C.

Jag tror dock att du, och någon mer i tråden, gör det felaktiga antagandet att kunderna i första hand efterfrågar bättre sensorer.

För vissa kunder är förstås sensorn det viktigaste. För många är det bara dock en av många parametrar. Jämförelsen med bilköpare är relevant, för en del är motorn primär, för andra är det utseendet, för några bagageutrymmet, och för många priset, etc.

Köparen av Powershot-modellerna prioriterar helt enkelt inte en bra sensor. Många av de modeller som du sågar är ju "super-zoom" modeller, kanske är det det som lockar köpare till dessa modeller? Hur kan du vara så säker på att köparna av dessa modeller saknar kunskap? Att Canon inte lyssnar på deras krav? Det kanske faktiskt är så att Canon just har koll på marknaden och ser att när det gäller kompaktkameror med stort zoom-omfång så har de en nisch där de kan tjäna pengar?

Varken du, jag eller någon annan här i tråden tror jag sitter på all information som krävs för att veta om Canon gör rätt eller inte när de lanserar dessa modeller.

Genom att såga modeller som du inte ens använder och dessutom dess köpare - och i samma veva såga en stor del av forumets läsare på grund av ålder så har du ju gjort självmål. Dina argument förlorar i värde och du fjärmar dig från det som jag tror du egentligen vill påtala - att du är besviken på utvecklingen av Canons sensorteknik för APS-C och fullformat.

Det senare är säkert något som många kan hålla med om, det förra kommer du inte att få så mycket gehör för. Tror och tycker jag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS