Annons

Nikon D5100, fota motocross

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandraji

Ny medlem
Hej! Jag har fått upp intresset till att börja fota motocross. Jag äger kamerahuset Nikon D5100 och en blixt SB-910. Jag har inte direkt något objektiv som passar för att fota action. Min fråga är:

Vilket objektiv rekommenderar ni för att fota riktigt bra bilder med?
Tror ni mitt kamerahus är bra nog för att orka med objektivet och action?
Hur ska jag tänka när det gäller manuell fotografering när jag är ute på banan och fotar?

Mvh!
 

Prauter

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet alls av motocrossfoto, men några frågor du kan ställa dig är:

Hur nära själva banan kan jag vara?
-De flesta motocrossbilder man ser är ju ganska tajt beskurna kring objektet. D5100 är ju på 16 mpix så det går ju att beskära en del med acceptabel upplösning, men annars kanske någon form av teleobjektiv vore smidigt?

Vilken tidpunkt brukar jag fotografera?
-Med andra ord, hur mörkt är det ute? Motocross går fort och det är mycket sprutande grus och liknande och om man vill frysa en sån bild krävs rätt kort slutartid. Är det i dagsljus så blir det ju knappast problem, men är det på kvällen krävs stor bländare och höga iso-tal.

Angående specifika objektiv hade jag kikat på Sigma 50-150 om den brännvidden räcker. Om du ofta är långt från banan och behöver mer tele kan säkert någon annan tipsa om lämpligt objektiv. Själv äger jag inga tele.

Lycka till!
 

Sandraji

Ny medlem
Har ingen erfarenhet alls av motocrossfoto, men några frågor du kan ställa dig är:

Hur nära själva banan kan jag vara?
-De flesta motocrossbilder man ser är ju ganska tajt beskurna kring objektet. D5100 är ju på 16 mpix så det går ju att beskära en del med acceptabel upplösning, men annars kanske någon form av teleobjektiv vore smidigt?

Vilken tidpunkt brukar jag fotografera?
-Med andra ord, hur mörkt är det ute? Motocross går fort och det är mycket sprutande grus och liknande och om man vill frysa en sån bild krävs rätt kort slutartid. Är det i dagsljus så blir det ju knappast problem, men är det på kvällen krävs stor bländare och höga iso-tal.

Angående specifika objektiv hade jag kikat på Sigma 50-150 om den brännvidden räcker. Om du ofta är långt från banan och behöver mer tele kan säkert någon annan tipsa om lämpligt objektiv. Själv äger jag inga tele.

Lycka till!
Tack så mycket för svar!!
 

rogka566

Aktiv medlem
På träningar kan du komma riktigt nära. Så även på amatörtävlingar. Brännvidd runt 50 och blixten rätt använd kan ge dig magiska bilder. Kör hårt!
 

b1967

Aktiv medlem
En telezoom är att föredra här.

De som är riktigt bra med fast bländare på 2.8 på 70-200 mm är också såklart dyrast, från 6000 och uppåt. De är också tyvärr hyfsat tunga vilket man bör beakta.

Sen finns det lättare telezoomar, t.ex nikons 70-300 mm, men då blir det inte likabra bländare utan typ 4,5 - omkring 6 så då får man vara beredd på att dra på med mer iso om det inte är dagsljus. Skärpan brukar inte heller vara riktigt i klass med de dyrare 70-200 f/2.8-zoomarna. Kanske också att de har lite slöare AF.

På träningar kan du komma riktigt nära. Så även på amatörtävlingar. Brännvidd runt 50 och blixten rätt använd kan ge dig magiska bilder. Kör hårt!
Är det verkligen ok att använda blixt? Kan inte det störa förarna? Om inte gäller det att ha en blixt som når fram till objektet, annars är det ingen mening.
 

Niikon

Avslutat medlemskap
Ser nästan uteslutande telezoomar på crossbanan, har själv hamnat på bild många gånger.
Hade personligen valt ett nikon 70-200/4.

Kan bara tala för mig själv, men att få en blixt i ansiktet under körning är nog inte så spännande,
vilket aldrig hänt hittills.

Lycka till Sandra.
 

rogka566

Aktiv medlem
Äh! Lite upplättningsblixt i nyllet när man rundar ett krön klarar man nog. På tävling kanske man skall skippa blixten. 70-200 är bra, men jag tror man upplever det för långt på crop många gånger. f/4 räcker gott tycker jag för att få lite mer skärpedjup.
 

yracer

Medlem
Mest användbara

Utan tveka det mest användbara är Nikons 70-200 2.8 är det första du skall skaffa. priset är högt men är det bästa och det jag använder till 75% av bilderna.
Har även haft bra erfarenhet av Nikons billigare alternativ 70-300 3,5- på cropsensor (har inte det kvar men tror det börjar på 70mm och ljusstyrka från 3,5) är ett bra billigt alternativ att börja med
Haft väldigt dålig erfarenhet av tex sigma då autofokus inte hängde med alls. Så rekommenderar starkt att hålla dig till Nikons egna alternativ.
Vid riktigt dåligt ljus funkar det bra med blixt även på 200mm så har du en sb910 så använd den.
Allt från vidvinkel till 400 mm funkar men satsa först 70-200 sedan steg två 24-70mm.
 
ANNONS