Annons

Fullformat eller icke. 7d, 6d, d7200, d610

Produkter
(logga in för att koppla)

Akkis

Medlem
Halloj

Var aktiv här när vi diskuerade Fuji Velvia vs Provia och liknande. Sånt som digitalfoto tog kål på snabbt. Tappade intresset när mörkrummet ersattes av Photoshop.
Men nu är intresset tillbaka! Med en knodd i huset och massor av naturupplevelser ska det plåtas ikapp!

Har lånat och provat från 7d till 5d M3. Blir inte klok på om fullformat faktiskt ger mig den fördel samma pengar ger i bra optik.
nikon eller canon spelar liten roll. Men varför finns det beggade 6d att köpa men inte en enda 7d MII eller d7200? Är det nåt fel på 6d? Ska inte plåta Formel1 eller Tornsvalor i full fart. Natur, barn och resor.
Gör jag fel i att välja en beg 6d? En del klagar på få fokuspunkter, jag lärde mig fota manuelt.. D610 verkar hålla bättre i pris, en indikation på att den är bättre än 6d? Hittar jag mer beggad Canon optik än Nikon?
Slutligen, är fullformat något vi amatörer verkligen får nytta av?

Led en blind så kanske du ökar din karmakvot! Evigt tacksam för guidning (jodå jag har googlat förbenat mycket..).

Mvh
 

martinot

Aktiv medlem
Halloj

Var aktiv här när vi diskuerade Fuji Velvia vs Provia och liknande. Sånt som digitalfoto tog kål på snabbt. Tappade intresset när mörkrummet ersattes av Photoshop.
Men nu är intresset tillbaka! Med en knodd i huset och massor av naturupplevelser ska det plåtas ikapp!

Har lånat och provat från 7d till 5d M3. Blir inte klok på om fullformat faktiskt ger mig den fördel samma pengar ger i bra optik.
nikon eller canon spelar liten roll. Men varför finns det beggade 6d att köpa men inte en enda 7d MII eller d7200? Är det nåt fel på 6d? Ska inte plåta Formel1 eller Tornsvalor i full fart. Natur, barn och resor.
Gör jag fel i att välja en beg 6d? En del klagar på få fokuspunkter, jag lärde mig fota manuelt.. D610 verkar hålla bättre i pris, en indikation på att den är bättre än 6d? Hittar jag mer beggad Canon optik än Nikon?
Slutligen, är fullformat något vi amatörer verkligen får nytta av?

Led en blind så kanske du ökar din karmakvot! Evigt tacksam för guidning (jodå jag har googlat förbenat mycket..).

Mvh
Allt har sina olika för- och nackdelar.

Samma sak gäller för vilken sensorstorlek man vill gå för. Inget är svart/vitt, utan snarare en flytande skala av skillnader ifrån mobiltelefoner till mellanformatare. Vad som är rätt eller fel är nog aldrig helt klart, och beror på ens behov, budget och inte minst preferenser/känsla.

Som gammal SLR-användare på 80-talet som återkommit nyss till systemkameravärlden, så var det helt naturligt för mig att återgå till den digitala tidens motsvarighet till småbildsformatet som jag varit van vid. Var nog aldrig aktuellt för mig personligen med något annat.

Gällande kamerorna du räknar upp så är 6D en bra kamera, men eftersom den nu har ganska många år på nacken så är den inte direkt full av den senaste tekniken, och AF var kanske inte den bästa ens när den lanserades. Annars så är det absolut inget större fel på den. Finns massor med nöjda 6D-ägare här.

Själv så ville jag ha kamerahus med bättre färger och bättre DR, så för mig var det helt naturligt att gå för Nikons småbildskameror med Sonys marknadsledande sensorer (och inte Canons som har lite äldre sensorteknik). För mig blev det en D750 som huvudhus, och en D610 som andrahus. Är själv extremt nöjd med den kombon, och skulle i dagsläget absolut inte ha något annat, men det finns garanterat andra val som andra föredrar av en eller annan orsak.

Nu är jag väldigt partisk, men börja att kika på tex en D750 (om du får in det i din budget) och ta det därifrån. Vill du helst gå på Canon (kanske färg och DR inte är lika viktigt för dig som höga ISO) så skulle jag nog kika på en 5Diii. Ryms varken D750 eller 5Diii inom din budget så kan ju begagnatmarknaden kanske vara ett alternativ.

Sedan kan du självklart gå för mindre sensorformat som APS-C, eller varför inte ett spegellöst system ifrån Sony eller Fuji. Eller ännu mindre sensorer som Panasonic/Olympus M42 eller Nikon 1". Finns massor av bra kameror där också. Allt hänger på vad du själv prioriterar och är ute efter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gällande kamerorna du räknar upp så är 6D en bra kamera, men eftersom den nu har ganska många år på nacken så är den inte direkt full av den senaste tekniken...
Så gammal är den inte. Nyare än t ex 5D III.

Visserligen har den inte den mest avancerade af, men liten, lätt, billig och väldigt bra lågljusegenskaper. Ett utmärkt alternativ om man är intresserad av ff men har begränsad budget.
 

eskil23

Aktiv medlem
Men varför finns det beggade 6d att köpa men inte en enda 7d MII eller d7200? Är det nåt fel på 6d?
Det beror på att 6D är en äldre kamera. D7200 och 7D Mk.2 är såpass nya att det inte har kommit ut så många på begagnatmarknaden ännu. Om du kollar efter en begagnad D7100 eller 70D i stället så går det nog lättare.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
fler än du

har en FF (Nikon D800) och min fru en med den mindre sensorn (Nikon D7100). Vi tar våra bilder på ung samma motiv och ibland lånar använder jag 7100:an. Aldrig tvärs om....

Ställer mig ofta frågan om det finns någon egentlig anledning till FF för den fotografering vi ägnar oss åt. Bilderna från 7100:an är mycket bra. Vid makrofotografering är den tom att föredra med tanke på det bättre skärpedjupet.

Vid landskapsfotografering etc med låga ISO värden vinner D800:an. DR är imponerande minst sagt.

Nja, om jag skulle börja om idag skulle jag snegla extra mycket på två aspekter. Spegellöst och CMOS
 

martinot

Aktiv medlem
Så gammal är den inte. Nyare än t ex 5D III.

Visserligen har den inte den mest avancerade af, men liten, lätt, billig och väldigt bra lågljusegenskaper. Ett utmärkt alternativ om man är intresserad av ff men har begränsad budget.
Det kan jag hålla med om. Även sensorn i 6D är lite bättre och nyare än den i 5Diii.

Hänger nog mest på vilka krav man har på AF, men det beror ju helt vad TS har för förväntningar på det området. En begangnad 5Diii kanske ändå kan vara ett alternativ att eventuellt överväga.

Sedan (om man inte redan har investerat något i objektiv, etc) så skall man nog innan man bestämmer sig jämföra med bilder ifrån D600 eller D610 (som båda har lite bättre AF), och Sonys kanske allmänt överlägsna och erkänt bättre sensorer (om vi talar om normala ISO-lägen).

Men håller med om att 6D verkligen är en kanonkamera i övrigt.

Ibland så kampanjas den versionen utan WiFi/GPS, 6Dn, för under 10k.
 

martinot

Aktiv medlem
har en FF (Nikon D800) och min fru en med den mindre sensorn (Nikon D7100). Vi tar våra bilder på ung samma motiv och ibland lånar använder jag 7100:an. Aldrig tvärs om....
Det beror nog på att den kamera du har, D800, är lite av ett mellanting emellan en entusiastkamera och en proffskamera, och är därmed mer gedigt byggd och lite bättre vädertätad.

Det gör att det kamerahuset blir lite tyngre och klumpigare (och därmed går bort för mig personligen som inte behöver de pro-egenskaperna).


Ställer mig ofta frågan om det finns någon egentlig anledning till FF för den fotografering vi ägnar oss åt. Bilderna från 7100:an är mycket bra. Vid makrofotografering är den tom att föredra med tanke på det bättre skärpedjupet.
Visst kan de kanske vara en fördel med mindre sensor om man vill ha ett djupare skärpedjup.

Sedan om det är "bättre" eller "sämre" beror helt på ens behov och preferenser (jag uppskattar FF just för deras kortare skärpedjup).

Nja, om jag skulle börja om idag skulle jag snegla extra mycket på två aspekter. Spegellöst och CMOS
Jo. Vill man ha ett ännu större skärpedjup så är det ju även ett alternativ med ännu mindre sensorer än APS-C, som tex m43, som kan vara värt att överväga.

Samma sak om vikt och liten storlek är en viktigare parameter än andra saker (som AF-prestanda, ergonomi, etc).

Ingen kamera eller system är rätt eller fel.

Beror helt på ens krav och behov - som dessutom kan skifta i olika sitationer. Därav att de flesta entusiatser har flera olika typer av kameror/kamerasystem.

Är lite som att svära här på fotosidan, men ibland kan jag tom föredra att bara använda telefonen jag har med mig och tycka att bilder ifrån en bättre mobilkamera (Nokia Lumia eller iPhone) räcker mer än väl till för vissa situationer och syften.
 

Akkis

Medlem
Tack för input!
Det är nog bara att knalla till butiken och göra ett val, kan nog bara bli mer eller mindre rätt än fel :)
För att vidga horisonten blir det nog Nikon denna gång, 610 eller 7200 blir nästa decision.

Tack igen!
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för input!
Det är nog bara att knalla till butiken och göra ett val, kan nog bara bli mer eller mindre rätt än fel :)
För att vidga horisonten blir det nog Nikon denna gång, 610 eller 7200 blir nästa decision.

Tack igen!
Du kommer att garanterat bli nöjd med både D610 och D7200 - de är bägge kanonkameror med fantastiskt bra sensorer ifrån Sony respektive Toshiba.

Båda de två kamerahusen är hyfsat ljusstarka (D610 bättre än D7200), med hyfsad AF (D7200 bättre än D610), och bägge med riktigt bra DR. De två har inte heller allt för tunna färgfilter framför sensorn som offras för extremt höga ISO.

Lycka till! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Är lite som att svära här på fotosidan, men ibland kan jag tom föredra att bara använda telefonen jag har med mig och tycka att bilder ifrån en bättre mobilkamera (Nokia Lumia eller iPhone) räcker mer än väl till för vissa situationer och syften.
Jag är helt enig med dig i din blasfemi.

Jag använder både ett tjockkamerasystem (APS-C eller "halvformat" som någon kallade det nyligen, vilket jag tycker är en rätt bra term) och ett Micro Four Thirds-system. Det senare är väldigt mycket bekvämare på resor, men är inge vidare på att jaga småfåglar och insekter med. Det är väldigt trevligt att kunna välja system efter "behov".

Mobiltelefonen får dock göra tjänst rätt ofta. Den har jag ju i stort sett alltid med mig, och eftersom den har 10x optisk zoom så ersätter den en hyfsad kompaktkamera rätt bra.

Att ge TS råd är inte lätt, så jag säger: gör som jag! :)
 
ANNONS