Annons

Hjälp! Är detta en bra deal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jongusf

Aktiv medlem
Ett konkret förslag

Jag har ett konkret förslag som uppenbarligen faller inom TS budget eftersom hon var spekulant på en kombo för 5 500kr i första inlägget.

Fundera på Nikon D3300 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6 zoomobjektiv. Finns i skrivande stund på Cyberphoto till kampanjpris 5 390kr: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD330018105 Jag lärde mig hantera digital fotografering med motsvarande kombo och tror att det kan vara en bra start även för TS. 18-105mm (motsvarar ca 27-157mm på den kamera TS är van vid) är ett bra omfång för ett allround objektiv, det ger möjlighet till både vidvinkel och tele, om än måttligt i båda ändar.

Jag bytte snabbt ut mitt första 18-55mm kitobjektiv till 18-105 när jag påbörjade min digitala fotoresa eftersom jag fann 18-55 alltför kort på telesidan. Jag körde sedan Nikon D60 + 18-105 i nästan fem år innan jag tog steget vidare till D7100+16-85. Jag behöll emellertid D60+18-105 att ha på jobbet. Även när jag rakade iväg till FX-formatet fick de hänga kvar. D60-huset har jag nu bytt ut till D3300, eftersom D60 hade alltför dåliga prestanda mot vad jag började bli van vid med mina modernare kameror. Och D3300 levererar så att jag är nöjd i förhållande till vad det kostar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Eller man köper enbart D3300 huset för 2990:- och ett valfritt begagnat objektiv.

Nackdelen med D3300 är ju att den inte har två tumhjul och lite färre funktioner.
 

VisualD

Aktiv medlem
Med tanke på att det är porträttfoto som efterfrågas så skulle det för mig vara betydligt vettigare med TS begagnade paket än ett 3300-kit. 70-200/2.8 är en utmärkt porträttglugg man kan köra på länge med, en kitzoom är betydligt mindre frestande för ändamålet.
 

martinot

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en GM1 då jag har lite 4/3-optik liggande sedan tidigare. Har gått igenom manualen (350 sidor / 43 för wifi) samt fingrat på kameran och kan nog säga med alla mina övriga kameror i ryggen, GM1 (och GM5) är definitivt inget att börja med för att lära sig fotografering;)

De här kamerorna har man på grund av sitt format men personligen tycker jag att miniatyriseringen gått lite för långt. Kameran är inte speciellt rolig att använda och därmed fotografera med.
Jag håller med dig lite här. Ser mest små systemkameror som GM1/GM5 som alternativ till kvalitetskompaktkameror. Både storlek och knappar/hjul är ju tyvärr lite begränsade i antalet på små kameror, oavsett om det är GM5, RX100 eller G7X.

Den minsta riktigt användarvänliga kameran jag kan rekommendera är Fujis lilla och lätta X-T10. Vill man vara kvar på M43-sidan så finns ju även GX7/80 eller Pen F som är betydligt smidigare med fler rattar och knappar.

Sedan för lite större objektiv eller mer actionbetonad fotografering så är ju en fullstor DSLR ibland att föredra för sina bättre grepp, rejälare rattar och ännu fler knappar som innebär att man slipper gå in i menyer för att snabbt ändra saker.

Alla har sina poänger, och tycker en liten kamera som GM1/GM5 kan vara riktigt kul att fota med då de är så lätta, men å andra sidan så kan jag tom tycka att det kan vara kul att fota med en vanlig kompaktkamera eller mobil vid rätt tillfällen. Vid andra tillfällen så passar det inte alls, och därmed är de inte lika roliga att fota med

Alla storlekar och nästan alla kameror har sin poänger vid rätt tillfällen. Skall jag dock utnämna den kanske roligaste kameran av alla, om man inte behöver fota något action-betonat, så är det nog min X-E1:a som jag inte gav mer än 1800 för som beg. köp. En helt fantastisk kamera och underbar känsla att fota med.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?

Tusen tack för all hjälp!
Normalt så hade jag rekommenderart en Nikon eller Canon DSLR om du vill bygga upp ett liknande system ifrån grunden. Eftersom du, via din pappa, redan har tillgång till ett antal Pentax-objektiv så tänker jag att det kanske kunde vara en idé för dig att kika på en Pentax i lämplig prisklass?

De har inte fullt lika mycket objektiv att välja på, jämfört med klassledande Canon och Nikon, men är annars väldigt trevliga kameror och med en prisnivå som innebär att du oftast får både mer rejälare och funktionsrikare kamera för pengarna än kanske något annat märke.
 
ANNONS