Annons

Kraftiga prisökningar på Sony foto produkter i Augusti?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Det är helt naturligt för tillverkare att justera priserna efter förändringar i valutakurser. Inget unikt för Sony.
 

Trued

Aktiv medlem
Visst inget märkligt men med tanke på att Sony i många fall redan idag prisar ut sig. Se GM objektiven och RX100IV. Kanske dags att köpa det som var planerat till senare redan nu då?
 

Photocon

Aktiv medlem
Tror jag inte är ett speciellt lyckat drag av Sony såvida det inte sammanfaller med andra justeringar. Att priser fluktuerar är iofs naturligt men Sony är redan i många fall prisledande och saknar till skillnad från exempelvis Nikon och Canon riktigt bra objektiv i mellanprisklassen.

Om sådana funnes tror jag inte det hade varit så mycket att klaga på rörande prisbilden, men de saknas till stor del. Lägger man där till Sonys , i mina ögon löjligt höga prissättning på diverse tillbehör som motljusskydd, kamerafordral som man måste ta av kameran för att kunna utföra batteribyte, ta ut minneskort eller ansluta kabel känns det inte så kul.

Vem tusan vill betala 1.700:- för ett litet motljusskydd till RX1R:s (och efterföljaren version II) Sony Zeiss 35/2.0 ? Eller över 2.000:- för ett kamerafordral?

Men i övrigt tror jag vi kan vänta oss prisökningar från alla märken. Dock inte 20%
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror jag inte är ett speciellt lyckat drag av Sony såvida det inte sammanfaller med andra justeringar. Att priser fluktuerar är iofs naturligt men Sony är redan i många fall prisledande och saknar till skillnad från exempelvis Nikon och Canon riktigt bra objektiv i mellanprisklassen.

Om sådana funnes tror jag inte det hade varit så mycket att klaga på rörande prisbilden, men de saknas till stor del. Lägger man där till Sonys , i mina ögon löjligt höga prissättning på diverse tillbehör som motljusskydd, kamerafordral som man måste ta av kameran för att kunna utföra batteribyte, ta ut minneskort eller ansluta kabel känns det inte så kul.

Vem tusan vill betala 1.700:- för ett litet motljusskydd till RX1R:s (och efterföljaren version II) Sony Zeiss 35/2.0 ? Eller över 2.000:- för ett kamerafordral?

Men i övrigt tror jag vi kan vänta oss prisökningar från alla märken. Dock inte 20%
Lennart, jag tror inte man kan dra några växlar på motljusskyddet till den kameran. Alla andra Sony-objektiv jag vet kommer med motljusskydd inkluderat. Andra tillverkare som exv. Canon har jag läst folk gnällt på däremot av just detta skäl för de har tydligen inte haft till vana att göra det.

Trude och Lennart, när det gäller priserna:

Visst är GM-objektiven dyra, men det hindrar tydligen inte alls att efterfrågan är stor:
Från SAR angående Sonys problem med leveranserna efter jordbävningarna:

"There is no issue with the Sony lens line up. The only “delay” is on the 70200mm FE GM lens. This is due the high request of the 24-70mm GM lens and Sony has to produce enough of those lenses first…"

Tillgång och efterfrågan alltså. Det kan ju faktiskt vara så enkelt i just dessa fall. Sedan undrar jag om Sonys 24-70mm är så galet prissatt egentligen. Vi ser nu en differentiering mellan APS-C -linjen och FF-linjen där den senare när det gäller GM-serien inte längre ligger kring 10 000-15 000 utan upp och över 20 000.

Nu kommer en ny ljusstark Sony/Zeiss och den hamnar säkert också en bit över 15000:- - The new FE 50mm F1.4 ZA lens will ship this July for a retail price of $1,500 US.

Vad ska vi med ytterligare en 50:a var min första tanke. Har vi inte sånt tidigare? Men varför klaga när nu de ljusstarka objektiven kommer. Vi får väl se om de är värda pengarna för de tidigare objektiven har ju lyckats kombinera både skärpa och fin bokeh - inte minst 85:an och denna 50:a skulle tydligen få hela elva bländarblad så det bådar väl gott det med. Tysk fokusmotor är säkert välkommet det med för de som filmar eller stealth fotograferar med de nya Sony-hus som har helt tyst slutare. Äntligen tätas nu även objektiven. Många äldre Minolta och Sony-objektiv har fram till nu saknat tätning och då är det ju ingen trygghet i att husen är tätat när både bajonett och objektiv ofta inte är det.

Saxat ur SAR idag:

"This 50mm prime lens features a large F1.4 maximum aperture that offers impressive contrast and outstanding resolution that are hallmarks of the ZEISS® brand. It produces these consistently strong qualities throughout the entirety of the frame – from center to corner – and at all aperture settings, even while shooting wide open at F1.4. The cutting edge optical structure includes high-precision AA (Advanced Aspherical) and ED (Extra-low Dispersion) glass elements that reduce spherical and chromatic aberration, as well as a ZEISS® T* Coating that minimizes flare and ghosting creating the classic ZEISS® clarity. Additionally, its Planar design ensures minimal distortion.

The large F1.4 maximum aperture of the FE 50mm F1.4ZA lens provides a level of brightness and speed that are advantageous for dimly lit indoor shots, night scenes, and portraits, while its 11-bladed circular aperture allows for stunning “bokeh”, or background defocus, in images. The lens also features an aperture ring with an adjustable ON/OFF switch, an AF/MF focus mode switch, and a dust and moisture resistant design¹, further increasing its functionality.

The new lens is also equipped with a ring drive SSM (Super Sonic wave Motor) system, which allows it to efficiently lock focus with speed, precision and in near silence, making it particularly useful for shooting movies."
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läser på SAR och de hävdar att europa kan se en prisökning med 20%
http://www.sonyalpharumors.com/bad-news-german-folks-prorbably-rest-eu-sony-price-increases-will-start-august-1/

Är det möjligt? Redan idag är Sony prisledande "uppåt".

Vad tror ni andra?
Här är ett rätt bra erbjudande på en Sony A7 + Sony FE 28-70/3.5-5.6 OSS för 9990:- hos Rajala.

http://www.rajalaproshop.se/sony-a7-fe-28-70-kit-1.html

Någon som vill ha en liten billig FF-kamera med zoom att starta med kanske. Det här är nog det billigaste jag sett när det gäller Sony FF hittills. Objektivet kostar ju några tusen det med faktiskt.
 

Tengil 1

Medlem
Lennart, jag tror inte man kan dra några växlar på motljusskyddet till den kameran. Alla andra Sony-objektiv jag vet kommer med motljusskydd inkluderat. Andra tillverkare som exv. Canon har jag läst folk gnällt på däremot av just detta skäl för de har tydligen inte haft till vana att göra det.
Jag skulle, när jag fortfarande hade Sony, köpa ett nytt motljusskydd till mitt Zeiss 24-70 2.8 det gick inte att uppbringa, fanns inte som reservdel. Till slut fick jag efter mycket om och men tag i det hos Sony Frankrike, 2500kr.

När jag var tvungen att byta ut liknande motljusskydd till mitt Nikon 24-70 så kostade det en femhundring och fanns hemma.

Vh Christer
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle, när jag fortfarande hade Sony, köpa ett nytt motljusskydd till mitt Zeiss 24-70 2.8 det gick inte att uppbringa, fanns inte som reservdel. Till slut fick jag efter mycket om och men tag i det hos Sony Frankrike, 2500kr.

När jag var tvungen att byta ut liknande motljusskydd till mitt Nikon 24-70 så kostade det en femhundring och fanns hemma.

Vh Christer
Ja det är fortfarande mycket enklare att hitta tillbehör till Nikon och Canon. Det har alltid varit ett problem att köpa både objektiv och annat till Minolta och Sony då den marknaden hela tiden varit mycket mindre än för de stora. Enda gången vi verkligen hade en bra andrahandsmarknad för Minolta var när Minolta tog ned skylten och vi ännu väntade på vad som skulle hända med den installerade basen för 10 år sedan. Då översvämmades marknaden med billiga Minolta-grejor som folk sålde av halvt i panik.

Jag har köpt mycket grejor från både Pixmania och inte minst B&H i New York genom åren då det sällan funnits vad man velat ha i Sverige. Jag har aldrig brytt mig om priset för att det varit en aning billigare kanske i New York utan huvudskälet har alltid varit att det man behövt inte gått att köpa i Sverige. Inte ens Sony Center hade ju sakerna på hyllan på sin tid - annat än det mest efterfrågade och knappt det.

Det är en mycket stor skillnad nu och företag som Scandinavian Photo, CyberPhoto och även MediaMarkt har idag ett väldigt mycket bättre Sony-utbud än tidigare. Till stor del tror jag vi får tacka intresset från gamla Canon-fotografer visat inte minst A7-serien de senaste åren. Det har ökat fokus enormt på Sony i förhållande till hur det var tidigare. Sony har tillräckligt momentum nu för att handlarna ska ta in mycket av det som efterfrågas och mer därtill. Så var det verkligen inte tidigare. Men självfallet kan det fortfarande vara så att vissa tillbehör kan vara svåra att få tag på och om det dessutom är så att man normalt får motljusskydd med Sony/Zeiss-objektiven, så är det väl inget det är så stor efterfrågan på att handlarna ligger med det på hyllan. Det är nog huvudförklaringen till att den typen av tillbehör oftast är beställningsvara. Så idag kanske man får gå utomlands för denna typ av tillbehör men tidigare kunde man inte ens få tag på objektiven i Sverige.
 

Trued

Aktiv medlem
Jag skulle, när jag fortfarande hade Sony, köpa ett nytt motljusskydd till mitt Zeiss 24-70 2.8 det gick inte att uppbringa, fanns inte som reservdel. Till slut fick jag efter mycket om och men tag i det hos Sony Frankrike, 2500kr.

När jag var tvungen att byta ut liknande motljusskydd till mitt Nikon 24-70 så kostade det en femhundring och fanns hemma.

Vh Christer
Känner tyvärr igen allt du beskriver. Väntar sedan över ett år tillbaka på ett främre lock till SELP28135G. då är det en PRO CINE lins och faller mellan Sonys stolar. Man baxnar!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Verkar inte heller som om detta objektiv kommer med stabilisering och det verkar som om Sony/Ziss konsekvent gör som Sigma numera med de objektiv som är gjorda för Sony FF. Även Sigma har ju utgått från att åtminstone Sonys FF-hus är stabiliserade. Att det kanske finns de som även skulle vilja skruva på objektiven på APS-C -husen exv. A6000 och A6300, verkar man inte bry särskilt mycket sig om.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst inget märkligt men med tanke på att Sony i många fall redan idag prisar ut sig. Se GM objektiven och RX100IV.
Sony har genrellt lite billigare kamerahus (tex jämfört med konkurrenten Fuji som normalt är lite dyrare), men generellt lite dyrare objektiv (jämfört med tex Fuji som ofta har lite lägre pris än Sony för motsvarande kvalitet på objektiven).

Så strategin är nog helt enkelt lite olika emellan tex Sony och Fuji (som nog är den närmaste konkurrenten, iaf på APS-C), men någonstans vill man ta ut ett pris med god marginal. En gör det lite mer på kamerahusen (Fuji), och en annan lite mer på objektiven (Sony).

Det sagt så är bägge dessa spegellösa alternativ generellt sätt lite dyrare än motsvarande kvalitet/funktion DSLR-hus och objektiv för DSLR-system, som tex de ifrån Canon och Nikon.

Har säkert med volym att göra (fortfarande så säljer DSLR mer än spegellöst, även om gapet minskat så sakta efter hand), och lång jämlik konkurrens emellan Canon och Nikon som pressat priserna och marginalerna under en extremt lång tid.

(Men även där en liten prtisföskjutning, där Nikon normalt är lite billigare gällande kamerahusen, och Canon normalt lite billigare gällande optiken - men inte alls så stora skillnader som emellan Sony-Fuji.)

I kort version, och lite förenklat, så kan man säga att Sony tar ut de priserna de kan för sina objektiv, och kommer förmodligen att fortsätta att göra så (då deras kunder uppenbarligen är villiga att betala dessa priser - enkel marknadslogik och vinstoptimering för alla företag).

Kanske dags att köpa det som var planerat till senare redan nu då?
Ja.

Jag skulle passa på nu om jag behövde något fotorelaterat. Inte bara gällande Sony, men även övriga tillverkare kommer förmodligen också att justera sin priser efter sommaren.

Sony har den prispolitik/strategi som de har, men prishöjningarna pga valutförändringar kommer nog att drabba precis alla tillverkare som är utanför EU*.

Köp nu helt enkelt! :)

*Läs Japan och resten av Asien, vilket kommer att inkludera majoriteten av objektiven även ifrån tex Zeiss, förutom det fåtal som fortfarande görs i Tyskland (passade därmed själv på att relativt nyss köpa två objektiv även ifrån Zeiss).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Man kan ju i o f s också se det positivt i det långa loppet. Det verkar som om Sony har växt snabbt, möjligen snabbare än andra spegellösa medan DSLR stått ganska still eller minskat något. Om nu förespråkarna för spegellösas framtid har rätt så ligger Canon, och kanske ännu mer, Nikon lite illa till då de inte har någon motsvarande satsning i spegellöst. Om denna prisökning minskar Sonys andel framöver:
1. Det ger mer tid för konkurrenterna att satsa på sina system innan deras kunder är bundna till Sony vilket på sikt ökar konkurrensen (bra för alla fotografer). Förutsätter en inte allt för avlägsen dominans av spegellöst.
2. Sony har i flera länder en dåligt utbyggd serviceorganisation och en snabb ökning av antalet kunder skulle belasta denna (jag tänker på Volksvagens kraftiga marknadsandelsökning i slutet av 90-talet med stora serviceproblem därefter p g a otillräcklig kapacitet för volymen).

Så, det kan finnnas fördelar också, förutsatt att försäljningsvomymen tar stryk av prisökningar och andra inte höjer lika mycket.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
medveten strategi

Vi kommer snart att se Sony´s bästa som en egen premium klass med egen prisnivå. Inte än för alla typer av fotografering men det är heller inte nödvändigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Tror jag inte är ett speciellt lyckat drag av Sony såvida det inte sammanfaller med andra justeringar.
Jag är övertygad att det kommer att sammanfalla med andras prisjusteringar, så relativt sett så tror jag att inte att Sonys produkter kommer att gå väldigt mycket upp i priser relativt konkurrenter (kan hända att de passar på att göra några mindre justeringar för att optimera sin lagda prisstrategi).

Vem tusan vill betala 1.700:- för ett litet motljusskydd till RX1R:s (och efterföljaren version II) Sony Zeiss 35/2.0 ? Eller över 2.000:- för ett kamerafordral?
Håller med om att det är lite häftiga priser (hade nog inte gillat att betala mer än ca 500.- för motljusskydd, även om det var relativt exklusivt tillverkat och original).

Å andra sidan så tar även Leica ut ganska liknande priser för sina tillbehör.

Är det en blås Zeiss-flagga tryckt på?

Köpte en Nissin i40 blixt till mina Fuji-hus beg. för 1000-lapp ifrån CyberPhoto. Kostar ny ca 1500. Lecia säljer exakt samma Nisssin-blixt anpassat för sina system, och med Röd Leica-logga tryckt på framsidan, för ca 3500.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle, när jag fortfarande hade Sony, köpa ett nytt motljusskydd till mitt Zeiss 24-70 2.8 det gick inte att uppbringa, fanns inte som reservdel. Till slut fick jag efter mycket om och men tag i det hos Sony Frankrike, 2500kr.

När jag var tvungen att byta ut liknande motljusskydd till mitt Nikon 24-70 så kostade det en femhundring och fanns hemma.

Vh Christer
Håller med om att det var ett lite väl häftigt pris.

Skall själv köpa ett motljusskydd till mitt Biogon 25/2,8 ZM - så ser inte fram emot vad det skall kosta (som jag sa i ett annat inlägg så tycker jag väl att runt femhundringen är OK för ett original, men om det är extremt mycket mer så gillar jag det verkligen inte).

Trist att Zeiss inte inkluderar motlljusskydd för alla sina objektiv (köpte ett Touit 50/2,8 Makro 1:1 för mina Fuji-hus, och där ingick det i paketet - så verkar variera för olika objektiv/objektivserier ifrån Zeiss).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Finns det någon annan kameratillverkare som velat runt så mycket som Sony när det gäller sin roadmap för objektiv. INte som jag kan se i alla fall.
Hos Sony R&D tycks det vara uppfinnarjockes verkstad som gäller.Ingenjörerna har makten och startar allatid med ett blankt papper. Glömmer allt de gjort tidigare.
Nu är de inne på att skapa världens bästa objektiv. I alla fall börjar deras priser likna något från Leica eller Hasselblad.
Ta konkurrenten Fuji. Deras APS-C kan ledigt konkurrera vad gäller bildkvalité med Sony fullformat.
Alla försöker höja sina priser eftersom volymerna går den.
Fujis 50-140/2,8 OIS är ett fantastiskt objektiv. För nu motsvarande Sony fullformat begär man nu 3000 Euro.
Jag tror inte för ett ögonblick att Sonys objektiv ger bättre resultat.
Har Sony glömt bort konkurrensen från andra tillverkare. Eller är det deras beancounters som gjort en palatsrevelution? De agerar ungefär lika planerat som en kyckiling utan huvud.
 
ANNONS