Annons

Ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vill nog påstå att du ska byta ut din mekaniska disk till SSD innan du stoppar i mer RAM.

Bytet är lite pilligt, och om du inte gör det själv kostar det lite. Det finns stora SSD:er, men då kostar de. Vanligt är att man byter sin interna disk mot en SSD av mindre storlek, och då behöver komplettera med en extern disk.
Det kan också fungera bra med en extern SSD ansluten med Thunderbolt, men TS dator är kanske för gammal för att ha TB?
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
2x8GB finner du för en tusenlapp här.

Hur du byter ut dina 2:eek:r står här.

Jag kör själv en iMac av samma årsmodell, men med SSD. En 500GB finner du för 1700kr.

Vill nog påstå att du ska byta ut din mekaniska disk till SSD innan du stoppar i mer RAM.

Bytet är lite pilligt, och om du inte gör det själv kostar det lite. Det finns stora SSD:er, men då kostar de. Vanligt är att man byter sin interna disk mot en SSD av mindre storlek, och då behöver komplettera med en extern disk.

Mitt råd är att kika på guiden "Dual hard drive" på ifixit.com. Det innebär att du ersätter DVD-spelaren mot en SSD, och behåller den mekaniska disken som intern lagringsdisk. På SSD:n installerar man macOS och sina program.

(F.ö. ser jag inte varför man ska ta upp backup-frågor i varenda tråd, TS har ej ställt någon fråga om detta).
Tack!!! Här går jag från klarhet till klarhet!!!!
 

reboot81

Aktiv medlem
Å andra sidan är bytet av RAM en enkel sak som alla klarar av. SSD-bytet är lite knivigare.

Och en såpass gammal dator, att lägga ner ett par tusen på den när den passerat sin beräknade livslängd, ja det är en avvägning.
Har du råd kanske det är dags att sälja datorn och skaffa en ny? Kanske dags att passa på medans den fortfarande fungerar?

Sorry om jag gör det allt annat än solklart ;)
 

martinot

Aktiv medlem
Tack!!! Här går jag från klarhet till klarhet!!!!
Bra!

Men samtidigt så har det inte varit så lätt att ge bra svar på det (iaf. inte för mig). Detta då det för mig har varit lite svårt att förstå vad du varit ute och farit efter (tala om att din maskin funkar bra, tala om hur nöjd du är, vilja köpa ny av lite ospecifierade/obefintliga anledningar eller ha bättre prestanda genom uppgraderingar, etc.). :D

Men bra om du är nöjd ivf! :)
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Bra!

Men samtidigt så har det inte varit så lätt att ge bra svar på det (iaf. inte för mig). Detta då det för mig har varit lite svårt att förstå vad du varit ute och farit efter (tala om att din maskin funkar bra, tala om hur nöjd du är, vilja köpa ny av lite ospecifierade/obefintliga anledningar eller ha bättre prestanda genom uppgraderingar, etc.). :D

Men bra om du är nöjd ivf! :)
Med mitt tålamod är det ffa fart, vill inte vänta (flera sekunder) på att LT skall öppna bilderna
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Menar, ta bord HDD-disken i datorn och sätt in en SSD, jag rekommenderar 500 GB, tex Samsung EVO som är väldigt prisvärda och stabila.
Kan bara hålla med om detta!
Jag har satt in en Samsung EVO 500 Gb i min tämligen tama MacMini och har man inte upplevt skillnaden mot snurrdiskar, kan kan aldrig föreställa sig hur fort den jobbar!
Tyvärr är nog 500GB en rimlighetsgräns vad gäller kostnaden idag, men det kan ju komma andra tider....

Vad gäller RAM, skulle jag säga att 8GM räcker gott - har även 16 på en Mini, med upplever ingen revolutionerande skillnad.
 

zosma

Aktiv medlem
Du har inte länkat till en dator utan till din personliga shoppingbag på Apple.com. Vars innehåll endast du kan se.
Ok kopierar hit istället.

27-tums iMac med Retina 5K-skärm
Artikelns pris:
34 895,00 kr
Quantity (27-tums iMac med Retina 5K-skärm)

Totalsumma:
34 895,00 kr
Ta bort
från kassen(27-tums iMac med Retina 5K-skärm)
Katalognummer: Z0SC
Leverans vid beställning idag: 29 Maj - 30 Maj - Snabbast | 1 Jun - 2 Jun - Gratis
Hårdvara
4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7 (Turbo Boost upp till 4,2 GHz)
16*GB 1 867*MHz DDR3 SDRAM – två 8 GB
512*GB flashlagring
AMD Radeon R9 M395X med 4 GB grafikminne
Magic Mouse 2
Magic Keyboard (finskt/svenskt) och användarhandbok (finska/svenska)
 
ANNONS