Annons

byta ut iMAC eller LR eller bägge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
4000:- för att byta till en SSD? Tur att Apple har lojala kunder i så fall ...
Ja, en ny fullmatad iMac 27 är inte billig heller.
4000:- tyckte jag inte var så mycket i sammanhanget. Hade jag bytt till en snurrande HD hade det naturligtvis varit billigare.
Multidator i Ängelholm lämnade jag min till.
 

marregurra

Medlem
När Aperture "gick i graven" testade jag Apple Bilder ett tag men det var ju inte nån större hit. Jag hittade sen LR som jag verkligen gillar, även om jag tycker Aperture var minst lika bra.... Dock är LR CC rätt segt på min mid 2010 iMAC Har under sommaren vant mig vid tanken att det är dags att uppgradera till en nyare iMAC MEN MEN när jag börjar googla och kolla tester samt läsa på Adobe hemsida framgår att LR CC inte är nån hit ens på nya iMAC 27. De officiella artiga svaren från Adobe tolkar jag som att 1) Ja vi har problem med detta och 2) vi vet inte riktig hur och när vi kan åtgärda. Kan nån av er belysa detta problem och kasta lite klarhet över ämnet? Just nu vet jag varken om jag skall behålla ImAC eller LT :)

Eftertanke, kanske man som MAC-gubbe borde använda Bilder trots allt och sen komplettera med ett bra redigeringsprogram?
Kör LR CC på en iMac från 2014 och på en PC på jobbet. Upplever egentligen bara att uppstarten är rejält långsammare på iMacen, men hanteringen i övrigt ungefär likvärdig./Mats
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag var och diskuterade här fr någon månad sedan då min MBP varit extremt långsam.

Idag skulle jag exportera 12 bilder till jpg och maskinen var upptagen 100 % och oanvändbar i ca 2 timmar. Det visade sig att alla 8 GB RAM var upptagna och jag gjorde en backup och kallstart.

Lr rapporterar att grafikprocessorn är avstängd. Men istället för att undra över om det är något fel på den så tror jag att det kan vara som så att det är likadant som On1. De menar ju att On1 inte går att köra med Fujis råformat och det är ganska troligt att detsamma gäller Macen med Intelgrafiken av denna utgåva.

Händelsevis ligger det en Lenovo T470, fullbestyckad med i7, 16 MB RAM, 1 TB SSD och Lr CC installerat och väntar. Jag ska bar flytta över litet filer och så får jag väl lära mig att tänka i Windowsbanor.

Första intrycken är att den är ganska lika Macen med känslan i trackpaden och skörmen är riktigt trevlig.

Det är ju alltid bättre att veta varför det inte fungerar.

Jag tänker mig nog att hänga kvar på Lr CC tillsvidare, fördelarna med en stor mängd användare och kopplingen med Lr för mobil är litet för praktiskt för att skippa.

Eljest känns ON1 seriöst, Darktable stupar på printerdrivrutiner och en ny Mac både på priset och absurt driven onödig minimalism.

Tycker jag...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har kört On1Raw nu sedan första betan. Det var mycket problem i de första versionerna. Sedan årsskiftet och version 2017.3 har vi nu fullt stöd för Fuji raw.
Det flyter nu på riktigt bra. Jag kör på en Macbook Pro Retina 15 med 8 Gb ram.

Resultatet för Fuji raw är klart bättre än vad det är i LR/PS.
För körde jag LR för de flesta bilderna och all katalogisering och besvärliga bilder i On1Raw.
Numera börjar jag mer och mer köra de flesta bilderna från en fotografering i On1Raw direkt och sedan låta LR köra en katalogisering av mapparna i efterhand när jag har tid. LR är fortfarande den plats där jag har ett komplett arkiv med metadata.
Detta är inte lätt. Det finns idag ingen lösning jag är helt nöjd med.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag flyttat över allt till Win 10 och jämfört med min gamla Mac så är det ju rent löjligt. Inte bara Lr, utan även uppkopplingstid mot WiFi t ex och att tömma över minneskortet är som natt och dag.

Det är ju så att jag undrar om det inte bara var grafikprocessorn utan om det dessutom var något problem med hårdvara.

Dessutom kan jag ju konstatera att Windows med denna utgåva inte är så olik Macen. Skrollar åt rätt håll, tryckplatta med rätt känsla och ett tangentbord som nog faktist är bättre än macens.

Jag får väl se till att skaffa en ny utvärderingsperiod för ON1 nu när jag har vettig hårdvara.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kul att läsa, grattis. Som jag trodde :) Härligt med en SSD på 1TB, generöst med RAM och en bra processor. Läste nånstans att Win 10 har närmast sig Macens gränssnitt?

Har själv en Lenovo som resdator med i7, SSD och 16 GB. Den funkar bra för mig, använder PS/LR.
 
ANNONS